Wij gebruiken cookies (of vergelijkbare technieken) om de website te laten functioneren en het gebruik van de website mee te meten. Via de cookies link in de footer kunt u de voorkeuren opnieuw kiezen.
Duik in de kennisbank van VIA, jouw ultieme gids door de wereld van media, data, creatie en technologie. Hier verzamelen we inzichten, onderzoeken, whitepapers en nog veel meer. Jouw startpunt voor kennis, duiding en inspiratie. Filter op taskforce, thema of contenttype en lees je in!
Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit.
Naar de website
Certificaat
De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com.
Waarom een certificaat?
Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen:
Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking
Je voorkomt boetes en waarschuwingen
Je draagt bij aan het beschermen van de consument
Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken
Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving
Certificaat
In een tijdperk waarin digitale interactie en online aanwezigheid de norm zijn geworden, is het verzamelen van persoonsgegevens een integraal onderdeel geworden van het online ecosysteem. Dit gebeurt door middel van (tracking-)cookies en diverse andere vergelijkbare tracking-technieken. Het tonen van gepersonaliseerde advertenties is een essentieel onderdeel geworden van de digital advertising wereld. Deze vorm van adverteren maakt niet alleen gratis toegang tot websites mogelijk, maar biedt betrokkenen ook een op maat gemaakte ervaring. Het is van cruciaal belang dat deze vorm van adverteren plaatsvindt in overeenstemming met wet- en regelgeving.
Deze checklist biedt een overzicht van de belangrijkste juridische aspecten waar bedrijven rekening mee moeten houden bij het plaatsen van advertenties online. Door deze checklist te volgen, kan worden nagegaan of online advertentiegebruik zowel juridisch correct als professioneel verantwoord is.
Let op: deze checklist is ontwikkeld als hulpmiddel voor bedrijven om te streven naar naleving van het wettelijk en regelgevend kader binnen de advertentiebranche. Het gebruik van deze checklist impliceert echter geen garantie dat volledige naleving wordt bereikt. Het wordt altijd aangeraden een juridisch professional te raadplegen om te waarborgen dat alle relevante wetten en regels worden nageleefd en correct worden geïnterpreteerd.
In dit document geven we meer informatie over wat we verstaan onder grensoverschrijdend gedrag, wat te doen, waar dit te melden en tips en handvatten hoe je met elkaar binnen je organisatie een veilige werkomgeving kunt creëren.
Een op de acht werknemers voelt zich gepest, blijkt uit onderzoek van het CBS in 2021. Een op de vijf jonge vrouwelijke werknemers gaf aan ooit te maken hebben gehad met ongewenst seksuele aandacht. De cijfers liegen er niet om. Een diepgeworteld probleem dat vooralsnog onopgelost blijft. Uit de D&I Monitor van 2023 binnen de marketing- en communicatiebranche in Nederland lijkt het dat werknemers zich eerder uitspreken over discriminatie en negatief gedrag op de werkvloer, als gevolg van het feit dat veel bedrijven diversiteit en inclusie op de agenda hebben gezet. Daarentegen geeft slechts drie op de vijf (62%) werknemers er vertrouwen in hebben dat ongepast gedrag op de werkvloer geëscaleerd wordt richting het management of HR. Er zijn nog flinke stappen nodig in de onze industrie om het tij te keren.
Waarom is een veilig werkklimaat belangrijk?
Een veilig werkklimaat staat bij VIA voorop en is wat ons betreft de basis voor continuïteit en groei van de branche. Een veilig werkomgeving zorgt voor behoud van talent, minder verzuim en gelukkigere, productievere werknemers. Veiligheid op de werkvloer is een cruciaal onderdeel van inclusief werkgeverschap, waarbij de werkgever zich inzet voor diversiteit en het creëren van een cultuur, waar iedereen volledig zichzelf kan zijn.
Veiligheid op de werkvloer is wat ons betreft de eerste stap naar inclusief werkgeverschap. De omgang met collega’s en klanten heeft veel invloed op hoe iemand zich voelt en kan leiden tot lichamelijke, psychische en sociale klachten, zeker als er sprake is van ongewenste omgangsvormen.
In dit document geven we meer informatie over wat we verstaan onder grensoverschrijdend gedrag, wat te doen, waar dit te melden en tips en handvatten hoe je met elkaar binnen je organisatie een veilige werkomgeving kunt creëren.
De Transparency and Consent Framework Steering Group (TCF SG) van IAB Europe heeft naar aanleiding van feedback van leden besloten om de deadline voor de implementatie van TCF v2.2 te verplaatsen van 30 september 2023 naar 20 november 2023. Het staat deelnemers vrij om voor deze tijd al de overstap te maken naar TCF v2.2.
Na 20 november worden alle gecreëerde TC Strings op basis van TCF v2.1 ongeldig verklaard.
Bekijk het volledige bericht hier.
Op donderdag 8 juni heeft IAB Europa de lancering aangekondigd van een nieuw Europees IAB gemeenschappelijk akkoord over duurzaamheid, ondertekend door 18 nationale IAB's en federaties in heel Europa, waaronder VIA. Lees hieronder het persbericht dat IAB Europa heeft gepubliceerd.
IAB Europe Releases European Common Commitment for Sustainable Digital Advertising
IAB Common Commitment agreement signed by National IABs and Federations shows alignment on a work plan and framework that supports sustainable developments in Europe
Brussels, Belgium, 8th June 2023 - IAB Europe, the leading European-level industry association for the digital marketing and advertising ecosystem, today announced the release of a new European IAB Common Commitment Agreement on Sustainability signed by 18 National IABs and Federations across Europe. The Commitment demonstrates the need and wants from National Federations for a collaborative and consistent approach to the measurement methodology of carbon emissions. This includes the regulatory and policy taxonomy, and the mapping and standardisation of best practices for the delivery of ads across the digital supply chain.
Uniting on Sustainable Digital Advertising: Reducing Carbon Emissions and Taking Climate Action
The digital advertising industry has identified that the carbon emissions associated with the internet, devices, and supporting systems have reached nearly 4% of global greenhouse emissions. With these emissions projected to double in the near future, it is crucial for the industry to acknowledge the climate crisis and take decisive action now. This will help to ensure a sustainable advertising choice for brands while most importantly, helping to reduce the overall carbon footprint of the digital advertising ecosystem.
In response to this urgent need, IAB Europe, along with National IABs and Federation signatories, is committed to providing guidance and support to organisations on their sustainability journeys. By working collectively, they aim to establish consistent European standards, practices, and solutions that address the critical issues of sustainability.
The Common Commitment reflects a shared vision and dedication to a comprehensive work plan. This plan will be delivered by IAB Europe’s Sustainability Standards Committee and will involve developing strategies, guidelines, and taxonomies that align with regulations and policies while considering the broader aspects of sustainability, including environmental, social, and economic impacts. It will also help elevate work being done at a National level to bring it up to a European level in a consistent manner and will prioritise the reduction of carbon emissions specifically associated with digital advertising and emphasise the importance of climate action.
By uniting its efforts, the digital advertising industry can take significant steps towards a more sustainable future, mitigating the environmental impact and contributing to the United Nations' 17 sustainable development goals.
Commenting on the release of the Commitment, IAB Europe’s CEO, Townsend Feehan said, “The aspiration to reduce CO₂ emissions in the digital advertising supply chain will test our capacity to act in unison more than any other policy or business goal. The Common Commitment we are announcing today is a modest but critical step, enabling our European network to collaborate at an unprecedented pace internally and bringing critical mass to our engagement with global partners."
The Participating National Federations Can be Viewed here:
Markus Plank, President, IAB Austria Carsten Rasner, Managing Director, BVDW Marianne Bugge Zederkof, CEO, IAB Denmark Arthur Millet, CEO, IAB France (Alliance Digitale) Elena Tsakiridou, General Manager, IAB HELLAS István Sopov, Chairman, IAB Hungary Suzanne McElligott, CEO, IAB Ireland Sergio Amati, CEO, IAB Italy Saskia Baneke, Delfgaauw, Managing Director, VIA Netherlands Wlodzimierz Schmidt, CEO & Chair, IAB Poland Gabriel Patru, President, IAB Romania Nenad Milic , Executive Director, IAB Serbia Zoran Savin, CEO, IAB Slovenija Reyes Justribó, CEO, IAB Spain Kenneth Danielsson, CEO, IAB Sweden Burak Ertaş, Chairman of the Board, IAB Türkiye Jon Mew, CEO, IAB UK Anastasiya Baydachenko, CEO, IAB Ukraine
Onze gedragscode voor events
Beste bezoeker van onze events, we vinden het belangrijk dat jij en alle andere bezoekers zich welkom voelen.
We verwachten daarom een open en professionele houding tussen jou en andere bezoekers, ongeacht hun afkomst, geslacht, seksuele geaardheid, godsdienst en leeftijd.
Ook als omstander kun jij een verschil maken in een respectvolle en zorgzame omgeving. Zie je iets wat niet gepast is? Of niet goed voelt? Spreek waar mogelijk diegene hierop aan of maak (anoniem) een melding bij bureau of extern vertouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg.
Als je naar ons event komt stem je ermee in dat:
VIA geen enkele vorm van intimidatie tolereert. Indien je enige vorm hiervan ondervindt of opmerkt, meld dit bij één van onze bureaumedewerkers. VIA geen enkele vorm van respectloos gedrag tolereert: racisme, agressie, seksisme, homofobie, transfobie, baldadigheid of vandalisme. VIA geen enkele vorm van (seksueel) overschrijdend gedrag tolereert. Je in een professionele werkomgeving bent waar we bewust omgaan met alcohol en geen drugs gebruiken.
We behouden ons het recht voor om bezoekers die zich niet aan de regels hierop aan te spreken en naar behoren te handelen. Onaanvaardbaar gedrag wordt niet getolereerd en kan leiden tot uitsluiting van huidige en/of toekomstige evenementen. Als je het slachtoffer of getuige bent van overtredingen van de Gedragscode voor VIA evenementen, kun je op de volgende manieren contact met ons opnemen:Vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg Email: [email protected]: + 31 6 41878027
VIA algemeenEmail: [email protected] - Telefoon: + 31 85 401 08 02
Nu third-party cookies en Android-advertentie-ID's (AAID's) worden uitgefaseerd door Google, en de privacy-updates van Apple's ID voor adverteerders (IDFA) al van kracht worden, testen uitgevers en adverteerders van web- en mobiele apps nieuwe benaderingen van addressability.
Alternatieve identifiers spelen een prominente rol als een dergelijk alternatief voor uitgevers en adverteerders. Er zijn momenteel echter meer dan 80 onafhankelijke ID's beschikbaar, die elk hun eigen on-site tag, implementatie, technische probleemoplossing en rapportagemogelijkheden vereisen, wat de zaken ingewikkeld maakt.
Deze korte handleiding is ontwikkeld door experts van IAB Europe's Programmatic Trading Committee om uitgevers en kopers te helpen grip te krijgen op enkele van de technische normen die in de ID-markt in overweging moeten worden genomen. Het biedt een educatief hulpmiddel over identiteitsnormen en enkele belangrijke overwegingen bij het kopen en toepassen van ID-oplossingen.
Download de gids hier
Op 1 juli 2022 treedt de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking. Directe aanleiding voor deze wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt uitgelegd dat de Mediawet ook geldt voor grote influencers op videoplatforms (zogenaamde “video-uploaders”).
Voor de wijziging van de RSM is aansluiting gezocht bij de nieuwe regels waarop door het Commissariaat wordt toegezien. Zo moet de vermelding dat een video reclame bevat, worden opgenomen in de video zelf (aan het begin, tijdens de aanprijzing of doorlopend) én in de beschrijving van de video. Op platforms waar alleen gebruik wordt gemaakt van een hashtag om reclame kenbaar te maken, geldt dat deze duidelijk in het oog moet springen en niet verscholen mag staan tussen andere hashtags of informatie.
De RSM komt uit 2014 en de laatste update was van 2019. Met deze nieuwe update biedt de RSM weer een actueel kader voor verantwoorde reclame via social media. De code zal regelmatig worden geëvalueerd in samenspraak met betrokken stakeholders.
Bekijk hier het volledige overzicht van de wijzigingen
De wijzigingen van de RSM per 1 juli 2022 zijn als volgt:
• De aparte toelichting achter de code is nu verwerkt bij de relevante artikelen zelf;
• TikTok en Twitch zijn in de toelichting als voorbeeld van social-media-platform toegevoegd;
• Bij de definities wordt uitgelegd wat onder social media wordt verstaan, namelijk: online platformen waarop gebruikers zelf inhoud genereren en er interactie mogelijk is tussen de gebruikers, zoals (maar niet beperkt tot) YouTube, Facebook, Instagram en TikTok;
• In de toelichting bij artikel 3 is aansluiting gezocht bij de Mediawet en de nieuwe beleidsregel. Dat betekent dat:
o er op wordt gewezen dat naast de RSM ook de Mediawet van toepassing kan zijn, en dat meer informatie kan worden gevonden op influencerregels.com/mediawet en www.cvdm.nl;
o er een extra uitleg is opgenomen over wanneer een vermelding duidelijk is (die ook aansluit bij de richtsnoeren van de Europese Commissie over de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken)
o de vermelding dat een video reclame bevat aan het begin van de video, tijdens de aanprijzing of doorlopend zichtbaar in de video én in de beschrijving onder de video moet worden opgenomen;
o de vermeldingen “Advertentie”, “Advertorial”, “Betaalde promotie” en “Betaald partnerschap met (adverteerder)” zijn opgenomen als voorbeeldvermeldingen voor videoplatforms en de hashtags #reclame en #advertentie voor andere platforms zijn toegevoegd;
o Vanwege het onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing zijn voor videoplatforms de volgende voorbeeldvermeldingen geschrapt: “Ik heb deze producten gekregen van [adverteerder]”, “Bedankt [adverteerder] voor het toesturen van de producten”, “Deze video is mede mogelijk gemaakt door [adverteerder]”;
o “collab” en “partner(ship)” niet meer als voorbeeldvermeldingen worden aanbevolen, omdat het Commissariaat voor de Media deze vermeldingen (voor videoplatforms) niet duidelijk genoeg vindt;
o “#adv” als voorbeeldvermelding is verwijderd omdat deze in de praktijk minder wordt gebruikt dan “#ad”;
o als uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een hashtag, deze duidelijk in het oog moet springen en niet verscholen mag staan tussen andere hashtags of informatie. Duidelijk is in elk geval als de hashtag aan het begin van het bericht of de opsomming wordt geplaatst;
o het gebruik van platformfeautures bij elk platform als mogelijkheid wordt genoemd om duidelijk te maken dat sprake is van reclame;
• Artikel 4 lid d (manipulatieverbod/valse identiteiten): verbod neplikes en nepvolgers toegevoegd.
• Artikel 4 (toelichting): gebruik van virtual influencers of characters zijn van dit artikel uitgesloten
• Artikel 5 (kinderen): verbod om kinderen te stimuleren reclame te maken op social media is geschrapt, omdat dit reeds is geregeld in de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC); daarom is een expliciete verwijzing opgenomen naar deze code.
bron: https://www.reclamecode.nl/news/update-reclame-social-media-influencer-marketing-rsm/
Voor meer uniformiteit en transparantie is sinds 1 juni 2020 een vaste currency binnen de Digital Out-of-Home (DOOH) markt geïntroduceerd vanuit de Joint Industry Commitee Buitenreclame (JIC BRO): een Digitale Opportunity To See (D-OTS). De aangesloten DOOH-exploitanten bij het JIC BRO bieden een marktconform afrekenmodel op basis van impressies en CPM. DOOH vindt hiermee aansluiting bij andere digitale media.
Om de markt te ondersteunen over het uniforme rekenmodel heeft de Taskforce DOOH van VIA een factsheet opgesteld over de opzet, de belangrijkste definities en de werking van D-OTS. De taskforce DOOH hoopt met de one currency richtlijnen dat zowel de aangesloten BRO exploitanten als de niet-aangesloten exploitanten hiermee nog eenduidiger en transparanter hun data delen met de markt.
Meer weten over D-OTS?Wil je meer weten over D-OTS? Bekijk dan vooral ook het speciale D-OTS-webinar dat wij afgelopen juli hebben opgenomen. In dit webinar geeft Swantje Brennecke (directeur JIC BRO) een introductie over de meerwaarde van D-OTS voor de markt. Vervolgens gaat Aaron Spijker (Digital Director Kinetic Nederland) dieper in op de invloed van beweging op bereikcijfers en Tim Markestein (Head of Client Succes Sage+Archer) sluit het webinar af met de mogelijkheden van programmatic DOOH.
Bekijk webinar
Heb je na het downloaden van de factsheet en het bekijken van het webinar een vraag of opmerking over D-OTS of de andere DOOH-richtlijnen? Neem dan contact op met de Taskforce DOOH via [email protected]
Let op: Je moet ingelogd zijn om het factsheet te downloaden
Op 15 december 2020, onthulde de Europese Commissie haar voorstel voor de Digital Services Act (DSA), die voortbouwt op de huidige e-commercewet uit 2000 , en de Digital Markets Act (DMA), de nieuwe mededingingswet voor digitale bedrijven. In dit artikel geeft VIA een eerste overzicht van wat deze verordeningen inhouden en welke artikelen erin relevant zijn voor de Nederlandse markt.
Ambitieuze hervormingHoewel het gaat om twee ontwerpteksten, die nog door het Europees Parlement en de Europese Raad moeten worden goedgekeurd, spreekt de Europese Commissie zelf al van ‘een ambitieuze hervorming van de digitale ruimte, een uitgebreide reeks nieuwe regels voor alle digitale diensten, inclusief sociale media, onlinemarktplaatsen en andere online platformen die in de EU actief zijn’. Een eerste blik op de voorstellen bevestigt inderdaad dat de plannen ambitieus zijn. De potentiële impact op de online wereld en met name op e-commerce en online marketing is ook niet gering, maar wel hoognodig. Een deel van de huidige Europese regels voor techbedrijven zijn immers twintig jaar oud, een eeuwigheid voor internetbegrippen. Hoog tijd dus voor een nieuwe set regels waarmee Europa platformen als YouTube en Facebook wil beteugelen.
Digital Service PakketDe DSA en DMA omvatten een reeks nieuwe regels die onderdeel zijn van de Europese digitale strategie, Shaping Europe’s Digital Future. Concreet moeten beide (toekomstige) verordeningen zorgen voor meer transparantie in online reclame, minder namaak, betere privacybescherming en vooral ook meer controle door de EU op de economische macht van enkele internetgiganten.
Digital Services Act (DSA)
De DSA regelt de verplichtingen die digitale dienstverleners hebben voor wat betreft hun rol als verbinder tussen consumenten enerzijds en aanbieders van goederen, diensten en content anderzijds. Denk hierbij aan connectiviteitsdiensten, CDN’s, hosting providers en online platformen. Het gaat in de DSA om expliciete regels ten aanzien van transparantie in digitaal adverteren.
De gevolgen van de DSA zullen voelbaar zijn voor een bredere groep bedrijven – uitgevers, adverteerders – omdat deze voorgestelde verordening bij die grote bedrijven de verplichting neerlegt om toegang te geven tot tools die de performance meten. Een groot deel van de tekst heeft betrekking op de bescherming van de fundamentele rechten van internetgebruikers, zoals de vrijheid van meningsuiting.
Een aantal zaken die opvallen in de DSA:
In een eerder artikel schreef de werkgroep Privacy dat er weer ruimte leek te zijn voor gerechtvaardigd belang als rechtsgrond voor het gebruik van persoonsgegevens. Helaas blijkt nu dat in de DSA alleen melding wordt gemaakt van ‘toestemming’ als rechtsgrond (recital 52).Bij elke advertentie moeten online platformen (realtime) aan iedere individuele websitebezoeker duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekken. Hierin vermelden ze expliciet dat de gebruiker een advertentie ziet en namens wie de advertentie wordt weergegeven. Daarnaast moeten ze informatie geven over de belangrijkste parameters die worden gebruikt om te bepalen waarom een specifieke gebruiker juist deze advertentie te zien krijgt.Bezoekers moeten zelf eenvoudig de volgorde van berichten of video’s kunnen aanpassen. Nu doen YouTube, Facebook en andere platformen dat standaard via aanbevelingsalgoritmes op basis van de persoonlijke voorkeuren van gebruikers.Artikel 34 moedigt de ontwikkeling en implementatie van vrijwillige ‘industry standards’ en 'Codes of conduct for online advertising’ aan. Hierbij wordt specifiek naar ‘European and international standardisation bodies’ verwezen, waaronder ook IAB.De handhaving zou moeten worden belegd bij ‘Digital Services Coördinators’ die per lidstaat moeten worden aangewezen. Op Europees niveau zal er dan een ‘European Board for Digital Services’ worden opgezet die onder andere zorg moet dragen voor harmonisatie tussen de verschillende lidstaten. Deze instanties mogen bij overtredingen pittige boetes opleggen tot 6% van de wereldwijde omzet.
Digital Markets Act (DMA)De DMA is nieuw en stelt met name regels voor grote online platformen, die door de Europese Commissie ‘gatekeepers’ worden genoemd. Gatekeepers zijn de zogenaamde ‘core platform services’ als: zoekmachines (Google), sociale netwerken (Facebook), videodeeldiensten, cloud- computingdiensten, en nog enkele andere diensten en bedrijven als Amazon. Stuk voor stuk zijn dit bedrijven die door hun omvang een bijzonder belangrijke rol spelen voor andere bedrijven omdat ze zogezegd de toegang beheren tussen deze bedrijven en hun klanten. Het gaat hierbij om grote bedrijven met:
Een jaarlijkse omzet in de Europe Economische Ruimte van ten minste € 6,5 miljard in de laatste drie jaar of een gemiddelde marktkapitalisatie van ten minste € 65 miljard in het laatste fiscale jaar.Meer dan 45 miljoen actieve gebruikers in de EU in het laatste fiscale jaar.Meer dan 10.000 actieve zakelijke gebruikers in de EU in het laatste fiscale jaar.
De DMA geeft een aantal duidelijke ‘do’s and don’ts’ voor de gatekeepers in relatie tot digital advertising om zo het online speelveld eerlijker te maken. Een aantal zaken die opvallen in de DMA:
Een eerste verplichting die aan de gatekeepers wordt opgelegd is dat ze op verzoek van adverteerders en/of uitgevers aan wie de service wordt aangeboden moeten laten weten wat de voor een advertentie betaalde prijs is en hoe hoog de afdracht aan de uitgever is. De gatekeepers moeten op verzoek gratis toegang geven tot de ‘measuring tools’ die gebruikt zijn om de advertentie te leveren. Aan adverteerders en uitgevers moet informatie ter beschikking worden gesteld die hun de mogelijkheid geeft om een onafhankelijke verificatie van de ad inventory uit te voeren. Wat betreft de DMA zal de handhaving in handen blijven van de Europese Commissie, die forse boetes mag opleggen: tot 10% van de wereldwijde omzet. Daarnaast kan ook een periodieke boete worden opgelegd van maximaal 5% van de wereldwijde omzet.
IMCO en JURI willen invloed uitoefenen op Digital Services Act
Het zijn vooral de IMCO- en JURI-commissies die beide oproepen voor een striktere aanpak van gericht adverteren. Helaas moeten we concluderen dat de benadering in de JURI- en IMCO-rapporten kortzichtig, ondoordacht en op sommige plaatsen zelfs onjuist. In hun rapporten wordt gerichte reclame wordt afgeschilderd als een vorm van adverteren die misbruik maakt van onschuldige consumenten die daar weinig voor terugkrijgen. Dit is een reactief advies dat geen rekening houdt met de bredere toepassingen van gerichte reclame en, nog belangrijker, met het bestaande EU-kader voor privacy en gegevensbescherming dat bindend is voor elk datagestuurd bedrijf, wat alle digitale reclame in feite is.
Hoe nu verder?
Zowel van de DSA als van de DMA is de inhoud nog lang niet definitief. De teksten zijn wel al het onderwerp geweest van uitgebreide publieke consultatierondes en liggen in vrij grote mate vast. De volgende stap is nu dat het Europees Parlement de voorstellen gaat bespreken voor ze doorgaan naar de Europese Raad. Beide instellingen kunnen nog uitgebreide wijzigingen aanbrengen. Het is dus nog even afwachten hoe de uiteindelijke teksten eruit zullen zien, maar dat beide verordeningen er zullen komen staat vast. Wat de timing betreft: ook al heeft de EU de DSA en DMA hoog op de agenda staan, een behandeling binnen zowel het Parlement als de Raad hoeven we niet eerder te verwachten dan in 2023. Vanzelfsprekend houdt de werkgroep Privacy je op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Dit document biedt richtlijnen voor beide partijen, het bureau en de klant, voor het organiseren, uitvoeren en afsluiten van een pitch die leidt tot een nieuwe relatie tussen klant en bureau. Dit zijn richtlijnen - geen regels. Hopelijk bieden ze nuttig advies, zowel over de algemene principes als over detailpunten. Hoewel dit document is opgesteld met het oog op meerlandenopdrachten, kan het ook nuttig zijn als stappenplan wanneer de pitch slechts in één land plaatsvindt, vooral wanneer er geen bestaande richtlijnen en procedures zijn ontwikkeld en goedgekeurd door de nationale vereniging van dat land. In situaties waar wel nationale richtlijnen bestaan, moeten deze uiteraard worden gerespecteerd en gevolgd.