Kennisbank

Duik in de kennisbank van VIA, jouw ultieme gids door de wereld van media, data, creatie en technologie. Hier verzamelen we inzichten, onderzoeken, whitepapers en nog veel meer. Jouw startpunt voor kennis, duiding en inspiratie. Filter op taskforce, thema of contenttype en lees je in!

update Nederlandse e-commercelandschap

Vorige week vond in de Tolhuistuin te Amsterdam de tweede editie van het Retail Media Event plaats. Tijdens dit event werd de nieuwste overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap gepresenteerd en is bekendgemaakt dat Justin Sandee de voorzittersrol van de VIA Taskforce E-commerce overdraagt aan Rogier Lammers. Het landschap, inclusief verklarende begrippenlijst, is vanaf vandaag te downloaden.  BINNEN TWEE JAAR EEN NIEUWE EDITIE Het ecosysteem van digital e-commerce is in de afgelopen twee jaar zo snel geëvolueerd dat het volgens de taskforce noodzakelijk was om een vernieuwde editie uit te brengen. De nieuwe overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap biedt wederom een helder overzicht van alle partijen die in het e-commercedomein actief zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.  Omdat in twee jaar tijd zoveel verschillende nieuwe technieken, platformen en partijen onderdeel van het e-commercelandschap zijn geworden, was het volgens vertrekkend taskforcevoorzitter Justin Sandee belangrijk om zo snel mogelijk een nieuwe editie van de overzichtskaart uit te brengen.  Justin Sandee: “Dat we na twee jaar al hebben besloten om een nieuwe editie uit te brengen, zegt genoeg over hoe snel de markt zich ontwikkelt. Dit handboek is speciaal voor iedereen die niet achter de feiten aan wil lopen, het is bedoeld om marketing- en communicatieprofessionals te helpen om de trends in e-commerce om te zetten in concrete kansen. Ik ben er trots op dat ik als voorzitter de markt hierbij heb mogen ondersteunen. Nu Rogier Lammers het overneemt, verwacht ik dat de taskforce de markt nog meer ondersteuning en verfrissende inzichten zal bieden.”  NIEUWE NAAM EN NIEUWE VOORZITTER Naast een nieuw landschap en een nieuwe voorzitter, maakt VIA ook bekend dat de taskforce onder een nieuwe naam verdergaat: retailmedia. Volgens de nieuwe voorzitter Rogier Lammers dekt de naam retailmedia de lading en output van de taskforce beter. E-commerce is een breed begrip, dat stond soms de focus van de taskforce in de weg.  Lammers: “Met de taskforce willen we VIA-leden werkzaam of geïnteresseerd in retail media, op de hoogte houden van trends en ontwikkelingen. Dit gaan we onder andere doen met bewezen deliverables, zoals de Journal Club en ‘hands-on’-artikelen of -blogs van de specialisten uit de taskforce. Een nieuwe update van het landschap en het event staan uiteraard ook weer op de planning.”

Lees verder

Digital Audiolandschap 2022

Inzicht in het ecosysteem van podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio De Taskforce Digital Audio publiceert vandaag de 2022 versie van de overzichtskaart Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn.  Midden september 2020 publiceerde de taskforce de eerste overzichtskaart met begrippenlijst van de Nederlandse digitale audiomarkt. In deze update van het Digital Audio landschap zijn er een aantal wijzigingen geweest én nieuwe partijen bij gekomen. Zo zijn Apple Books en Google Playbooks toegevoegd aan audio book stores, en is NRC audio een nieuwe digital audio provider. Mocht je een partij missen op dit landschap overzicht, stuur dan een mail naar [email protected].

Lees verder

Digital Audiolandschap 2021

Inzicht in het ecosysteem van podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio De Taskforce Digital Audio publiceert vandaag de 2021 versie van de overzichtskaart Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn.  Midden september 2020 publiceerde de taskforce de eerste overzichtskaart met begrippenlijst van de Nederlandse digitale audiomarkt. In het afgelopen half jaar zijn er een aantal wijzigingen geweest én nieuwe partijen bij gekomen. Zo is Sublime overgenomen door NRC en heeft NRC onlangs NRC Audio gelanceerd. Daarnaast zijn de bedrijven en kanalen Tonny Media, Clubhouse, Big Orange, NPO Luister en Hearst toegevoegd. Mocht je een partij missen op dit landschap overzicht, stuur dan een mail naar [email protected].

Lees verder

VIA Nederland - E-commercelandschap

LANDSCHAP, SPINDIAGRAMMEN EN LEGENDA GEVEN INZICHT IN HET ECOSYSTEEM VAN DIGITAL COMMERCE ​De Taskforce E-commerce publiceert vandaag de eerste overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals laten zien welke verschillende partijen in het e-commercedomein actief zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Het landschap, inclusief verklarende begrippenlijst en spindiagrammen, is vanaf vandaag hier te downloaden.  Roses of e-commerceNaast het landschap heeft de taskforce ook een uitgebreid ‘roses of e-commerce’-overzicht‘ samengesteld. In deze spindiagrammen zijn een groot aantal bekende Nederlandse platformen opgenomen. De roses zijn opgezet vanuit het perspectief van de verkoper en bieden aan de hand van acht verschillende factoren ondersteuning bij het bepalen van de e-commercestrategie. Nederland heeft ’s werelds beste e-commercelandschapJustin Sandee, voorzitter Taskforce E-commerce: “Nederland staat voor het tweede jaar op rij op de eerste plek van de B2C E-commerce Index. Deze index rangschikt wereldwijd de landen met het beste e-commercelandschap en neemt per land verschillende aspecten van het landschap onder de loep. Opvallend genoeg bestond er nog niet zo’n overzicht van het Nederlandse e-commercedomein. Datzelfde gold voor een overzicht dat inzichtelijk maakt wat de verschillen zijn tussen alle platformen. Als taskforce vonden we het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat deze er moesten komen om zo de markt inzicht te geven in het complete landschap, maar bovenal in de manier waarop alle spelers zich tot elkaar verhouden vanuit de verkopende plek.” Kennis en inzicht delen belangrijke prioriteiten van de brancheverenigingWendy Pouw, directeur VIA “Met name marketplaces zoals bol.com en Amazon beïnvloeden het oriëntatie-, zoek- en aankoopgedrag van de consument enorm. Dit veranderende gedrag heeft een blijvende impact op het totale e-commercelandschap, met als gevolg dat de markt roept om meer duiding en sturing. Het is dan ook fantastisch om te zien dat de taskforcein zo’n korte periode zo’n belangrijk en inzichtelijk document heeft ontwikkeld.” 

Lees verder

IAB Nederland - Digital Audiolandschap

INZICHT IN HET ECOSYSTEEM VAN PODCASTS, MUZIEKSTREAMINGDIENSTEN EN DIGITALE RADIO ​De Taskforce Digital Audio  publiceert vandaag de eerste overzichtskaart van de Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn.  *Deze publicatie is voor de fusie van IAB Nederland en VEA geschreven. Digital audio wint aan populariteit De ontwikkeling van digital audio in Nederland heeft de afgelopen periode een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders via een connected device naar podcasts, streamingdiensten en live radio, en uit de Online Ad Spend Study 2019 blijkt dat de bestedingen binnen podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio in een jaar tijd met 44 procent zijn toegenomen. Ook in Europa zijn de verwachtingen van digital audio hooggespannen. Onderzoekers van IAB Europe verwachten dat de ad spend van digital audio in 2023 rond de 1,3 miljard euro zal liggen. Vragen beantwoorden door inzicht te gevenDe hoge verwachtingen zie je duidelijk terug in de markt, aldus Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio. “Het is bijzonder om te zien hoe snel het digitale audio-ecosysteem zich de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Zoals in het landschap goed is te zien, is het aantal publishers, techpartijen en ad-techoplossingen in de markt toegenomen en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Ook is er een duidelijke toename zichtbaar van het aantal podcastmakers en luisterplatformen. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat digital audio steeds vaker onderdeel is van de mediamix. Met als gevolg dat er steeds meer vragen komen over de inzet en de mogelijkheden van het kanaal. Door dit landschap uit te brengen, willen we de markt inzicht geven in het ecosysteem.”Kennis en inzicht delen belangrijke prioriteiten van de brancheverenigingWendy Pouw, directeur IAB Nederland: “Bij audio zie je, net als bij digitale buitenreclame twee jaar geleden, een traditioneel kanaal groeien door digitalisatie en dat roept veel vragen op in de markt. Voor ons was dit dan ook de voornaamste reden om afgelopen mei de Taskforce Digital Audio op te richten. Het is fantastisch om te zien dat de taskforce in zo’n korte periode zo’n belangrijk document heeft ontwikkeld. Het landschap doet precies waar wij als branchevereniging voor staan: kennis en inzicht delen om als industrie samen te groeien en mogelijke obstakels te overwinnen.”

Lees verder

Taskforce

Alle taskforces

Thema

Alle thema's

Type

Landscape

Zoek

Reset filters