Beschikbaarheidsmatrix Retail Media

Ruim een jaar geleden heeft de VIA Taskforce Retail Media de beschikbaarheidsmatrix gepubliceerd om adverteerders en mediabureaus meer inzicht te geven in de digitale advertentiemogelijkheden bij retailers en marketplaces in Nederland. Dit overzicht is positief ontvangen en vaak gedownload. Hoogste tijd dus voor een update.

Hoewel de groei van het aantal retailers met een media propositie minder groot is dan in voorgaande jaren is het landschap nog steeds volop in ontwikkeling. Het aantal retailers groeide van 20 naar 24. De grootste groei zit hem in de advertentiemogelijkheden, per retailer. Wij zien vooral een groei aan digitale mogelijkheden in fysieke retail en de verdere implementatie van self-service platformen. Dit laatste resulteert inmiddels in een gefragmenteerd landschap van aanbieders en systemen.

Daarnaast zien we dat bepaalde winkelcategorieën zich sneller ontwikkelen op het gebied van retail media. Dit lijkt voornamelijk te komen door de vaak al aanwezige relatie met merken. De matrix bestaat grotendeels uit supermarkten, drogisten, elektronicawinkels, marktplaatsen (b.v. bol.com) en kledingwinkels. Retail media ontwikkelt zich sneller in categorieën waar data-gestuurde advertenties een direct effect laten zien op de verkoopcijfers. Ook zien we dat een bepaalde schaal nodig is om een retail media propositie rendabel te maken.

Om een overzichtelijke matrix te kunnen presenteren is er bewust gekozen om alleen de digitale advertentiemogelijkheden in kaart te brengen. Dit heeft enerzijds te maken met de snelle digitalisering en platformisering van retail media en anderzijds met het feit dat veel offline media (o.a. vloerstickers, schapkaarten, themapleinen, sampling of demonstraties) nog altijd direct worden ingekocht door customer marketing, trade of sales teams.

De huidige selectie aan retailers is tot stand gekomen o.b.v. een inventarisatie binnen de taskforce. Hierbij is er gekozen voor het marketing agency perspectief waardoor retailers als PicNic, Etos en Coolblue geen onderdeel zijn van de matrix. Deze retailers bieden retail media doorgaans alleen aan in de directe relatie met leveranciers (merken).

Feedback

De advertentiemogelijkheden en platformen zijn geverifieerd met retailers en/of verkopende partij. Opmerkingen en relevante aanvulling zijn altijd welkom en kun je sturen naar [email protected]. De beschikbaarheidsmatrix wordt elk kwartaal geüpdatet.

>> Download de beschikbaarheidsmatrix hier

Gerelateerde artikelen

Just Getting Started

Het Nederlandse bureaulandschap ontwikkelt zich snel, heel snel. Nieuwe communicatiekanalen volgen elkaar in moordend tempo op en jonge creatieven weten hier steeds sneller en slimmer op in te spelen. Maar waar begin je als jonge bureaudirec

Lees verder