IAB Nederland - Digital Audiolandschap

INZICHT IN HET ECOSYSTEEM VAN PODCASTS, MUZIEKSTREAMINGDIENSTEN EN DIGITALE RADIO

​De Taskforce Digital Audio  publiceert vandaag de eerste overzichtskaart van de Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn. 

*Deze publicatie is voor de fusie van IAB Nederland en VEA geschreven.

Digital audio wint aan populariteit 
De ontwikkeling van digital audio in Nederland heeft de afgelopen periode een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders via een connected device naar podcasts, streamingdiensten en live radio, en uit de Online Ad Spend Study 2019 blijkt dat de bestedingen binnen podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio in een jaar tijd met 44 procent zijn toegenomen. Ook in Europa zijn de verwachtingen van digital audio hooggespannen. Onderzoekers van IAB Europe verwachten dat de ad spend van digital audio in 2023 rond de 1,3 miljard euro zal liggen.

Vragen beantwoorden door inzicht te geven
De hoge verwachtingen zie je duidelijk terug in de markt, aldus Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio. “Het is bijzonder om te zien hoe snel het digitale audio-ecosysteem zich de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Zoals in het landschap goed is te zien, is het aantal publishers, techpartijen en ad-techoplossingen in de markt toegenomen en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Ook is er een duidelijke toename zichtbaar van het aantal podcastmakers en luisterplatformen. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat digital audio steeds vaker onderdeel is van de mediamix. Met als gevolg dat er steeds meer vragen komen over de inzet en de mogelijkheden van het kanaal. Door dit landschap uit te brengen, willen we de markt inzicht geven in het ecosysteem.”

Kennis en inzicht delen belangrijke prioriteiten van de branchevereniging
Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: “Bij audio zie je, net als bij digitale buitenreclame twee jaar geleden, een traditioneel kanaal groeien door digitalisatie en dat roept veel vragen op in de markt. Voor ons was dit dan ook de voornaamste reden om afgelopen mei de Taskforce Digital Audio op te richten. Het is fantastisch om te zien dat de taskforce in zo’n korte periode zo’n belangrijk document heeft ontwikkeld. Het landschap doet precies waar wij als branchevereniging voor staan: kennis en inzicht delen om als industrie samen te groeien en mogelijke obstakels te overwinnen.”

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder