Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing

VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten.

Met de razendsnelle opkomst van AI, inclusief Generatieve AI zoals ChatGPT, biedt deze gids handvatten om een balans te vinden tussen innovatie en ethiek. De gids bevat acht principes, verdeeld over drie pijlers: (1) wetgeving en richtlijnen, (2) menselijke tussenkomst en organisatiecultuur, en (3) ethische overwegingen. Het document ondersteunt organisaties bij het toepassen van AI op een transparante, betrouwbare en consumentvriendelijke manier.


Download Marketinggids Responsible AI


Samenwerking voor een verantwoorde toekomst

De marketinggids is een gezamenlijk initiatief van DDMA, VIA Nederland en bvA. Deze samenwerking benadrukt de gedeelde commitment om de marketingsector vooruit te helpen op een verantwoorde manier. “Als vertegenwoordigers van de sector zien wij het als onze verantwoordelijkheid om vooruit te lopen op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen,” zegt Allisha Hosli, legal counsel bij DDMA. “De gids biedt praktische richtlijnen om ethisch, juridisch en verantwoord gebruik van AI te waarborgen.”

De organisaties benadrukken dat de gids een levend document is, dat meebeweegt met de ontwikkeling van AI-technologieën en wetgeving. Regelmatige updates zorgen ervoor dat de principes actueel blijven en toepasbaar zijn in de praktijk.

Over de initiatiefnemers

bvA: bvA is de enige vereniging van uitsluitend adverteerders. We zijn een netwerk van merkleiders, waarin leden het onderlinge contact kunnen verstevigen en hun kennis kunnen vergroten. Samen zetten wij ons in voor de vrijheid van marketing en communicatie in een transparant, creatief en innovatief ecosysteem dat consumenten begrijpen en vertrouwen.

DDMA: DDMA is de grootste branchevereniging voor marketing en data. Wij zijn een netwerk van ruim 360 merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data succesvol en verantwoord willen inzetten voor marketingdoeleinden. Wij duiden ontwikkelingen op het gebied van technologie, regelgeving en ethiek en brengen marketeers, dataspecialisten en juristen bij elkaar om hen te helpen groeien in hun vak. Ook bevorderen we zelfregulering en zijn we gesprekspartner van beleidsmakers en toezichthouders.

VIA Nederland: VIA is hét netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de in totaal 260 leden de markt vooruithelpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie en technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame- en communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. Want wij geloven dat verbinding de motor van vooruitgang is.

Gerelateerde artikelen