Terugkijken: Cookieless webinar - consent, meting & Creatie

 

 

Nu de afschaffing van third-party cookies nog maar een paar maanden op zich laat wachten, worden er vraagtekens gezet bij het vermogen van adverteerders om doelgroepen effectief te targeten zonder gebruik te maken van identifiers. Om die vraagtekens weg te nemen, organiseerde de VIA Cookieless Taskforce het Cookieless webinar Consent, Meting & Creatie. De belangrijkste uitkomsten van deze sessie bespraken we met moderator Michael Eedens, Managing Director Benelux van Ogury, een wereldwijd adtechbedrijf dat privacy-firstoplossingen levert. In het webinar stonden de toekomst van cookiebanners, metingen in GA4 en de opkomst van AI in de attention economy centraal. Het webinar kun je onderaan de pagina terugkijken.

Als cookies verdwijnen, hoe kunnen adverteerders dan in dit nieuwe digitale tijdperk gedijen?

Waar sommige bezoekers en sprekers AI als kans zagen, was er ook een groep die minder positief was. Wat vind jij? Moeten adverteerders zich zorgen maken over de nieuwste AI-ontwikkelingen zoals ChatGPT?

Het groeiende belang van AI in advertising valt niet te ontkennen. Persoonlijk kijk ik er erg naar uit om te zien hoe zij onze industrie zal beïnvloeden in de komende maanden en jaren. Maar in plaats van ons te focussen op AI denk ik dat het verstandiger is om ons nu eerst te focussen op het verdwijnen van third-party cookies. We staan aan de vooravond van een grote verandering die een grotere impact heeft op ons business. Merken, online uitgevers, mediabureaus en adtechbedrijven staan allemaal op een strategisch kruispunt en de weg die ze nu inslaan zal bepalend zijn voor hun toekomstige succes.

Welke weg moet de industrie volgens jou inslaan?

Ze moeten in ieder geval geen rondjes op de rotonde blijven rijden. Ik begrijp dat dit lastig is door de grote verscheidenheid aan opties en het gebrek aan kennis van deze technologieën, maar er is simpelweg geen tijd meer. 

Waar komen deze twijfel en afwachtende houding vandaan?

Wat mij tijdens het webinar opviel en wat ook uit de resultaten van een enquête die wij recent hebben uitgevoerd naar voren kwam, is dat een groot deel van de leidinggevenden bij adverteerders en bureaus niet bekend is met targetingtechnologieën die niet afhankelijk zijn van advertising-ID’s. Dit weerspiegelt duidelijk een aanzienlijk gebrek aan kennis en bewustzijn over cookieless technologieën. Het is nu dus aan innovatieve cookieless-technologiebedrijven om hun modellen te promoten.

Het bedrijfsmodel van Ogury is gebaseerd op personified advertising in plaats van gepersonaliseerde advertising. Kun je uitleggen wat dat betekent?

Terwijl de laatste globale privacyregels de weg vrijmaken voor een cookieless en ID-less advertentie-ecosysteem, zijn veel adtechpartijen nog steeds gefixeerd op het gebruik van gepersonaliseerde reclame, in de kortzichtige overtuiging dat die zal blijven bloeien. Maar als je erover nadenkt, is ultra-personalisatie dan niet gewoon een drift van het internet die mogelijk werd gemaakt door third-party cookies? In werkelijkheid is het volgen van advertenties sociaal onaanvaardbaar geworden en een groeiend aantal gebruikers verwerpt het luidkeels. Bovendien zijn adverteerders niet langer geïnteresseerd in het targeten van slechts een paar individuen, maar eerder in het aanspreken van grootschalige segmenten die dezelfde kenmerken bezitten. Dit is precies wat Ogury biedt met zijn personified-advertisingtechnologie. Deze targetingoplossing is gebaseerd op persona's in plaats van identiteiten van gebruikers, en op de bestemmingen waar deze persona's content consumeren in plaats van de individuele gebruikers zelf.

Kun je uitleggen waarom jullie voor persona’s kiezen en niet voor identifiers of contextuele targeting waar in de markt ook veel over wordt gesproken?

Veel adtechspelers richten zich nu op contextuele targeting. Dit zijn eenvoudig te implementeren oplossingen, maar op zichzelf zijn ze bij lange na niet genoeg om het gedrag van het publiek goed te begrijpen. Bij Ogury geloven we dat personified targeting het enige alternatief is voor adverteerders om hun consumenten op schaal te blijven bereiken met respect voor hun privacy. Met deze technologie kunnen adverteerders hun schaalbaarheidsproblemen oplossen en tegelijkertijd voldoen aan de wensen van consumenten en toezichthouders. In plaats van gebruikers online te volgen, richt persona-based advertising zich op de bestemmingen waar ze content consumeren, waarbij Ogury enquêtes over actieve gebruikers gebruikt om miljoenen bruikbare gegevenspunten te verzamelen om persona's op te bouwen die relevant zijn voor merken. Door dit te doen, verschuift de industrie van een gebruikersgericht naar een plaatsgericht perspectief om zowel schaalbaarheid als verbeterde normen voor consumentenprivacy te bereiken.

Heb je nog een gouden tip in relatie tot de aankomende cookieless world? 

Zie het einde van de third-party cookies als een kans en niet als een bedreiging. Maar bovenal is het belangrijk dat adverteerders en bureaus het zoeken naar een alternatief niet voor zich uit blijven schuiven. Google gaat niet nog een keer de deadline veranderen, begin 2024 is een feit. En zonder alternatief ga je de impact hiervan echt serieus merken op je business. En dat is een risico dat je volgens mij niet wil nemen. 

 

Bekijk hier het webinar terug

https://www.youtube.com/watch?v=fDfh65x1Du4

Gerelateerde artikelen

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder

Whitepaper Data-Cleanrooms: Wat zijn het en hoe zet je ze effectief in?

Het landschap van digitale marketing is flink veranderd. Firefox en Safari ondersteunen geen cookies van derden meer, Chrome is ze aan het uitfaseren en de ePrivacy Richtlijn en GDPR vereisen dat uitgevers en adverteerders toestemming van consumenten krijgen om hun data te verzamelen en te gebruiken. En dat zorgt voor de nodige uitdagingen op het gebied van data en privacy. Gelukkig bieden data-cleanrooms een oplossing. Cleanrooms maken het voor bedrijven mogelijk om samen te werken en data te analyseren met behoud van privacy en naleving van regelgeving. Ze zijn vooral nuttig in situaties waarin meerdere partijen de collectieve kracht van hun gegevens willen benutten zonder de individuele privacy of gegevensbeveiliging in gevaar te brengen. Klantgegevens worden zorgvuldig geanonimiseerd en ontdaan van alle persoonlijke of identificeerbare informatie. Deze gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd en gebruikt om nieuwe inzichten te krijgen over gebruikers op een geaggregeerd niveau. Dit whitepaper geeft marketeers die nog geen of weinig ervaring hebben met data-cleanrooms inzicht in alle mogelijkheden. Van het definiëren van doelstellingen tot juridische zaken, uploaden van data en verbinding met andere bronnen tot het uitvoeren van data-analyses. De theorie wordt aangevuld met cases uit de Nederlandse reclame-industrie en aanbevelingen die betrekking hebben op de beperkingen en kosten van data-cleanrooms. Bijdragen van: Birgit Boing, Emmelijn Hermens, Weiwei Liu-Schröder, Bastiaan Spaans, Bernard de Vreede, Mark Wilmont.

Lees verder

Legal Digital Advertising Checklist

In een tijdperk waarin digitale interactie en online aanwezigheid de norm zijn geworden, is het verzamelen van persoonsgegevens een integraal onderdeel geworden van het online ecosysteem. Dit gebeurt door middel van (tracking-)cookies en diverse andere vergelijkbare tracking-technieken. Het tonen van gepersonaliseerde advertenties is een essentieel onderdeel geworden van de digital advertising wereld. Deze vorm van adverteren maakt niet alleen gratis toegang tot websites mogelijk, maar biedt betrokkenen ook een op maat gemaakte ervaring. Het is van cruciaal belang dat deze vorm van adverteren plaatsvindt in overeenstemming met wet- en regelgeving. Deze checklist biedt een overzicht van de belangrijkste juridische aspecten waar bedrijven rekening mee moeten houden bij het plaatsen van advertenties online. Door deze checklist te volgen, kan worden nagegaan of online advertentiegebruik zowel juridisch correct als professioneel verantwoord is. Let op: deze checklist is ontwikkeld als hulpmiddel voor bedrijven om te streven naar naleving van het wettelijk en regelgevend kader binnen de advertentiebranche. Het gebruik van deze checklist impliceert echter geen garantie dat volledige naleving wordt bereikt. Het wordt altijd aangeraden een juridisch professional te raadplegen om te waarborgen dat alle relevante wetten en regels worden nageleefd en correct worden geïnterpreteerd.

Lees verder