Want to be a B Corp? - Een Interview met Birgit Zuurveld

Want to be a B Corp? - Een Interview met Birgit Zuurveld

Birgit Zuurveld is freelance Strategy Director en houdt zich samen met Charley Peereboom (Megawatt Advertising) en Marcel van der Heijden (GoodKarma) bezig hoe ze samen met VIA Nederland de reclamewereld kunnen ondersteunen om duurzamer te worden. Op 18 oktober vindt het eerste B Corp event plaats: Want to be a B Corp? Vandaag gaan we in gesprek met Birgit, en stellen haar een paar vragen over het event en haar duurzaamheidsmissie. 

Wanneer ben jij je gaan bezighouden met duurzaam ondernemen en wat voor effect heeft dit gehad voor jou als freelancer?

Hoewel ik er zeker niet van houd om mensen, laat staan mezelf in hokjes te duwen, ben ik wel te plaatsen in de groep mensen die hoe ouder ze worden, steeds meer bewust worden van de wereld om ons heen. Afgelopen jaren ben ik anders in de wereld gaan staan en daardoor anders gaan consumeren. Ik vind het heel belangrijk dat we nadenken over de consequenties die ons gedrag heeft voor de generaties na ons. Daarom wil ik nu zo goed mogelijk voor onze planeet zorgen. Dit heeft ook invloed op hoe ik mijn werktijd wil invullen. Rutger Bregman beschreef het mooi in een artikel dat deze week op De Correspondent verscheen. We werken fulltime 80.000 uur in ons leven en je kunt zelf beslissen hoe je deze tijd wilt invullen. Ik wil dat graag doen met een stukje morele ambitie en mijn kennis inzetten voor de ‘do-good’ merken. 

Als freelancer houd je je bezig met merkstrategie, positioneringsvraagstukken en social strategieën met de focus op duurzame en maatschappelijke merken. Heb je wel eens merken geweigerd om die reden? 

Heel eerlijk is dat nog niet gebeurd. Ik merk dat de bureaus waarvoor ik werk rekening houden met mijn idealen en mij de opdrachten geven waar ik blij van word. Bovendien hoeft voor mij een merk niet perfect te zijn in hun duurzaamheidsmissie. Voor mij is het heel belangrijk dat de intentie goed is en dat de wil van binnenuit komt. Eerste stapjes, zijn ook stapjes de juiste kant op. 

Ik vind het heel belangrijk dat we nadenken over de consequenties die ons gedrag heeft voor de generaties na ons

Heb je ook nadelige effecten ondervonden van duurzaam ondernemen? Wat zijn de positieve effecten van een duurzamere onderneming (behalve natuurlijk dat het op langere termijn goed voor mens en planeet is)?

Moeten er überhaupt meer voordelen zijn? Dat vind ik een interessante vraag. Want als we zo doorgaan hebben we straks een planeet gecreëerd waarop wij niet meer kunnen leven. Omdat de aarde te heet of te droog is geworden. Of dat we verwoest worden door alles wat de aarde ons kan aandoen, zoals orkanen, aardbevingen of overstromingen. Voor mij is het dus meer dan genoeg dat het op lange termijn goed is voor mens en planeet. En als het aan mij ligt zou dit voor iedereen genoeg moeten zijn. Gelukkig is dit voor jong talent al vaak het geval, dus als ik dan nog een positief effect moet opnoemen is dat je talent aan je kunt binden. Lijkt me ook niet onnodig in deze tijden, toch?

Kun je ons één tip geven die iemand meteen kan inzetten om iets duurzamer te leven?

Ik zou mensen willen aanraden iets kleins te kiezen. En dan zijn er duizenden dingen die je kunt doen, zoals geen plastic flessen meer gebruiken. Een keer minder vliegen per jaar, minder nieuwe kleding kopen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben bijna 9 jaar geleden van de ene op de andere dag gestopt met vlees eten en daar ben ik nog iedere dag blij om. En niet alleen omdat ik daarmee een kleine bijdrage lever, maar ook omdat je een stukje bewustzijn creëert bij alle mensen met wie ik eet. Als ik ook maar iemand kan inspireren om ook wat minder vlees te eten, dan wordt mijn impact direct een stuk groter. 

Op 18 oktober komen we samen om te praten over B Corp. Waarom moeten we daarnaartoe? Wat gaan we leren? 

Ik denk dat B Corp voor bureaus en merken een mooi middel is om ook een stap te zetten. Het is niet altijd eenvoudig om te beginnen en B Corp geeft je hele duidelijke handvaten. Ik hoop dat ieder bureau en merk in Nederland zich al wel bewust is dat ook zij een bijdrage kunnen leveren. Met dit event reiken wij je heel eenvoudig een handvat. 

Wil jij ook duurzamer ondernemen? Kom dan op 18 oktober naar het B Corp event en kom te weten hoe je het beste uit je bedrijf kan halen en tegelijkertijd het verschil te maken.

var exampleCallback = function() { console.log('Order complete!'); }; window.EBWidgets.createWidget({ // Required widgetType: 'checkout', eventId: '308608184387', iframeContainerId: 'eventbrite-widget-container-308608184387', // Optional iframeContainerHeight: 425, // Widget height in pixels. Defaults to a minimum of 425px if not provided onOrderComplete: exampleCallback // Method called when an order has successfully completed });

Gerelateerde artikelen

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder

AdEx-benchmarkrapport Europa voor 2022 out now!

Het langverwachte AdEx-benchmarkrapport 2022 van IAB Europe is nu live! Het rapport is de definitieve gids voor reclame-uitgaven in Europa voor 29 markten. Het geeft details over de formats en kanalen die hebben bijgedragen aan de jaarlijkse groei van digitale reclame met 9,8 procent in 2022, wat resulteert in een totale marktwaarde van 86 miljard euro. Bekijk AdEx-benchmarkrapport Als je op zoek bent naar de belangrijkste feiten, statistieken en hoogtepunten, bekijk dan deze korte video's met Chief Economist, Daniel Knapp.

Lees verder

Een nieuw initiatief voor bureauleiders: ‘State of the Industry’

Op 1 juni lanceerde branchevereniging VIA 'State of the Industry', een nieuw initiatief voor bureauleiders. Met interactieve inspiratiesessies brengt VIA bureauleiders samen om kennis te delen en met elkaar in gesprek te gaan over diverse thema's. Na een succesvolle eerste editie van 'State of the Industry' gaan we in gesprek met initiatiefnemer Brian Hirman, director M&A bij iO en bestuurslid van VIA, over hoe dit initiatief is ontstaan en waarom het nodig is. Brian, kun je ons meer vertellen over de eerste ‘State of the Industry’-sessie? Het thema van de eerste inspiratiesessie was ‘Consolidatie, fusies en overnames in de bureauwereld’. De bureauwereld wordt de afgelopen jaren beziggehouden door partijen die middels M&A een actieve buy and build strategie uitrollen. Maar ook het samengaan van kleinere en middelgrote bureaus is aan de orde van de dag. Het is een onderwerp dat bij veel bureaus, nu of in de toekomst, op de agenda staat. We hebben verschillende marktpartijen uitgenodigd om een aantal mogelijke vormen van consolidatiemodellen toe te lichten, Ruud Wanck van Candid Group, Kiki Maaskant van ACT.agency en ikzelf. Daarnaast hebben we ook ondernemers die recentelijk zijn overgenomen of gefuseerd gevraagd om hun ervaringen te delen: Jos Govaart van Coopr (onderdeel van Candid Group), Lennart Ruigrok van Booming (opgegaan in iO) en Danijel Derksen van Qontent Matters (gefuseerd met ACT.agency). Door paneldiscussies en rondetafelgesprekken was er een mooie interactie met het publiek. De gesprekken die hieruit volgden waren zeer waardevol voor partijen die concreet overwegen om in de nabije toekomst de volgende stap te maken met hun bureau, maar ook voor de bureaus die gewoon meer wilde weten welke opties er zijn en wat een mogelijke stap zou betekenen. Waarom is het volgens jou nodig om vanuit VIA deze sessies te organiseren? Het doel van VIA is om te verbinden en elkaar vooruit te helpen en zo een omgeving te creëren waarin iedereen kan groeien. Dit doen we onder andere door kennis en inspiratie te delen, en door professionals bij elkaar te brengen in onze taskforces. We zien een toenemende behoefte voor het bouwen van communities waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten om over hun uitdagingen te praten en van elkaar te leren. Deze communities zijn voor VIA ook zeer waardevol om het sentiment in de industrie te meten. Zo steken we tijdens State of the Industry de zogenaamde ‘Sentimeter’ in de zaal. Zo bleek bijvoorbeeld dat 84% van de aanwezigen het komende kwartaal (Q3) verwachten te groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. En is 58% van plan om binnen 2 jaar een volgende stap met hun bedrijf te zetten. Mooie informatie waar we in onze volgende sessies verder op in kunnen spelen. Met 'State of the Industry' brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie. Er is al een community voor jonge bureauleiders, namelijk Just Getting Started. Hoe verhoudt ‘State of the Industry’ zich ten opzichte van dit initiatief? 'State of the Industry' is ontwikkeld in nauw overleg met de drijvende krachten achter Just Getting Started (JGS). JGS is een community voor jonge bureaudirecteuren die in dezelfde fase van hun carrière zitten en dezelfde ontwikkeling doormaken. Tijdens deze sessies wordt kennis vrijuit gedeeld over hoe je op een effectieve manier je net opgestarte bureau kunt runnen. Elk kwartaal staat een ander thema centraal met als uitgangspunt de 4 P’s: Personeel, Poen, Proces en Pitches. Met State of the Industry brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie.

Lees verder