Want to be a B Corp? - Een Interview met Birgit Zuurveld

Want to be a B Corp? - Een Interview met Birgit Zuurveld

Birgit Zuurveld is freelance Strategy Director en houdt zich samen met Charley Peereboom (Megawatt Advertising) en Marcel van der Heijden (GoodKarma) bezig hoe ze samen met VIA Nederland de reclamewereld kunnen ondersteunen om duurzamer te worden. Op 18 oktober vindt het eerste B Corp event plaats: Want to be a B Corp? Vandaag gaan we in gesprek met Birgit, en stellen haar een paar vragen over het event en haar duurzaamheidsmissie. 

Wanneer ben jij je gaan bezighouden met duurzaam ondernemen en wat voor effect heeft dit gehad voor jou als freelancer?

Hoewel ik er zeker niet van houd om mensen, laat staan mezelf in hokjes te duwen, ben ik wel te plaatsen in de groep mensen die hoe ouder ze worden, steeds meer bewust worden van de wereld om ons heen. Afgelopen jaren ben ik anders in de wereld gaan staan en daardoor anders gaan consumeren. Ik vind het heel belangrijk dat we nadenken over de consequenties die ons gedrag heeft voor de generaties na ons. Daarom wil ik nu zo goed mogelijk voor onze planeet zorgen. Dit heeft ook invloed op hoe ik mijn werktijd wil invullen. Rutger Bregman beschreef het mooi in een artikel dat deze week op De Correspondent verscheen. We werken fulltime 80.000 uur in ons leven en je kunt zelf beslissen hoe je deze tijd wilt invullen. Ik wil dat graag doen met een stukje morele ambitie en mijn kennis inzetten voor de ‘do-good’ merken. 

Als freelancer houd je je bezig met merkstrategie, positioneringsvraagstukken en social strategieën met de focus op duurzame en maatschappelijke merken. Heb je wel eens merken geweigerd om die reden? 

Heel eerlijk is dat nog niet gebeurd. Ik merk dat de bureaus waarvoor ik werk rekening houden met mijn idealen en mij de opdrachten geven waar ik blij van word. Bovendien hoeft voor mij een merk niet perfect te zijn in hun duurzaamheidsmissie. Voor mij is het heel belangrijk dat de intentie goed is en dat de wil van binnenuit komt. Eerste stapjes, zijn ook stapjes de juiste kant op. 

Ik vind het heel belangrijk dat we nadenken over de consequenties die ons gedrag heeft voor de generaties na ons

Heb je ook nadelige effecten ondervonden van duurzaam ondernemen? Wat zijn de positieve effecten van een duurzamere onderneming (behalve natuurlijk dat het op langere termijn goed voor mens en planeet is)?

Moeten er überhaupt meer voordelen zijn? Dat vind ik een interessante vraag. Want als we zo doorgaan hebben we straks een planeet gecreëerd waarop wij niet meer kunnen leven. Omdat de aarde te heet of te droog is geworden. Of dat we verwoest worden door alles wat de aarde ons kan aandoen, zoals orkanen, aardbevingen of overstromingen. Voor mij is het dus meer dan genoeg dat het op lange termijn goed is voor mens en planeet. En als het aan mij ligt zou dit voor iedereen genoeg moeten zijn. Gelukkig is dit voor jong talent al vaak het geval, dus als ik dan nog een positief effect moet opnoemen is dat je talent aan je kunt binden. Lijkt me ook niet onnodig in deze tijden, toch?

Kun je ons één tip geven die iemand meteen kan inzetten om iets duurzamer te leven?

Ik zou mensen willen aanraden iets kleins te kiezen. En dan zijn er duizenden dingen die je kunt doen, zoals geen plastic flessen meer gebruiken. Een keer minder vliegen per jaar, minder nieuwe kleding kopen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben bijna 9 jaar geleden van de ene op de andere dag gestopt met vlees eten en daar ben ik nog iedere dag blij om. En niet alleen omdat ik daarmee een kleine bijdrage lever, maar ook omdat je een stukje bewustzijn creëert bij alle mensen met wie ik eet. Als ik ook maar iemand kan inspireren om ook wat minder vlees te eten, dan wordt mijn impact direct een stuk groter. 

Op 18 oktober komen we samen om te praten over B Corp. Waarom moeten we daarnaartoe? Wat gaan we leren? 

Ik denk dat B Corp voor bureaus en merken een mooi middel is om ook een stap te zetten. Het is niet altijd eenvoudig om te beginnen en B Corp geeft je hele duidelijke handvaten. Ik hoop dat ieder bureau en merk in Nederland zich al wel bewust is dat ook zij een bijdrage kunnen leveren. Met dit event reiken wij je heel eenvoudig een handvat. 

Wil jij ook duurzamer ondernemen? Kom dan op 18 oktober naar het B Corp event en kom te weten hoe je het beste uit je bedrijf kan halen en tegelijkertijd het verschil te maken.

var exampleCallback = function() { console.log('Order complete!'); }; window.EBWidgets.createWidget({ // Required widgetType: 'checkout', eventId: '308608184387', iframeContainerId: 'eventbrite-widget-container-308608184387', // Optional iframeContainerHeight: 425, // Widget height in pixels. Defaults to a minimum of 425px if not provided onOrderComplete: exampleCallback // Method called when an order has successfully completed });

Gerelateerde artikelen

Just Getting Started

Het Nederlandse bureaulandschap ontwikkelt zich snel, heel snel. Nieuwe communicatiekanalen volgen elkaar in moordend tempo op en jonge creatieven weten hier steeds sneller en slimmer op in te spelen. Maar waar begin je als jonge bureaudirec

Lees verder

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal

Lees verder