
"Onze kracht ligt in onze mensen en de cultuur die we samen hebben opgebouwd.”
Je begon in 2022 als CFO bij Abovo Maxlead en nu neem je de rol van CEO op je. Wat trok je destijds aan in het bedrijf en hoe heb je de organisatie sindsdien zien ontwikkelen?
Wat mij destijds aantrok, was de ondernemende mentaliteit en de hechte club die ik aantrof. De mensen hebben een unieke en nuchtere kijk bij Abovo Maxlead en je merkt de onafhankelijkheid in denken en doen. Sindsdien heb ik de organisatie zien groeien in professionaliteit en kwaliteit. We hebben ons Calimero-complex afgeworpen en spelen nu bovenaan het linkerrijtje van de Eredivisie.
De overstap van CFO naar CEO is in de bureauwereld niet vanzelfsprekend. Wat neem jij mee uit je financiële achtergrond in deze rol, en op welke vlakken heeft jouw focus als leider nu een andere invulling gekregen?
Mijn financiële achtergrond geeft me een scherp inzicht in de bedrijfsvoering en helpt bij het maken van strategische keuzes. Als CEO ligt mijn focus nu meer op het inspireren van teams, het stimuleren van creativiteit en het versterken van klantrelaties.
Je volgt Willem-Albert Bol op in een periode waarin Abovo Maxlead een nieuwe fase ingaat. Wat betekent dit nieuwe hoofdstuk voor de organisatie en waar zie jij de grootste strategische kansen?
Deze nieuwe fase betekent verdere groei en verdieping in onze dienstverlening. We staan uitstekend gepositioneerd in de markt en willen ons nu nog meer gaan focussen door ons meer te richten op innovatie en kwaliteit. Strategisch liggen de grootste kansen in het versterken van onze data- en creatieve capaciteiten, en het behouden van onze onafhankelijke positie in een veranderende markt.
Bij Abovo Maxlead kan en mag een klant zich nooit een nummer voelen.
Theun Eijkemans, CEO Abovo Maxlead
De mediabranche is in beweging: toenemende druk op marketingbudgetten, consolidatie binnen bureaus en technologische innovaties. Wat zie jij als de grootste uitdagingen en kansen voor bureaus in de komende jaren?
De grootste uitdaging van onze markt ligt in het behouden en uitbouwen van sterke klantrelaties, terwijl budgetten onder druk staan en dit door de snelle opkomst van technologie de intermenselijke relatie in de weg kan gaan staan. Bij Abovo Maxlead kan en mag een klant zich nooit een nummer voelen, dus hebben wij intensief persoonlijk contact juist hoog in het vaandel staan. Daarnaast zien we ook dat duurzaamheid een steeds belangrijker aspect wordt in de keuzes die merken maken. Voor bureaus ligt hier zowel een verantwoordelijkheid als een kans om klanten te helpen bij het maken van toekomstbestendige keuzes.
Jullie hebben een sterke positie als onafhankelijk bureau. Hoe behoud je die wendbaarheid in een markt waar internationale netwerken en consultancyspelers steeds dominanter worden?
Onze onafhankelijkheid stelt ons in staat om snel en flexibel te opereren, zonder beïnvloeding van externe politieke of commerciële belangen. We kiezen er bewust voor om proactief te blijven innoveren en onze rol in klantrelaties steeds opnieuw te definiëren. Dat geldt ook voor thema’s als duurzaamheid, die in toenemende mate een rol spelen in marketing- en mediabeslissingen. Juist omdat we onafhankelijk zijn, kunnen we hier zelf richting aan geven en inspelen op wat klanten echt belangrijk vinden.
Jullie hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in digital en data, onder andere met de overname van Dase. Wat betekent deze stap voor jullie positionering en toekomstige strategie?
De overname van Dase versterkt onze data- en analyticscapaciteiten aanzienlijk. Het stelt ons in staat om diepere inzichten te bieden en onze klanten beter te ondersteunen in hun datagedreven besluitvorming. Data en Insights dienstverlening is van steeds crucialer belang voor onze klanten die door veranderende regelgeving en technologie telkens voor nieuwe data-uitdagingen komen te staan.
Waar ligt volgens jou de grootste groeipotentie voor Abovo Maxlead in 2025? Hoe ziet de route naar verdere schaalvergroting eruit?
De grootste groeipotentie ligt in het worden van een completere marketingadviseur van onze klanten, waar we media, performance, data en creatieve diensten optimaal combineren. Door te investeren in technologie en talent, en door strategische samenwerkingen aan te gaan, kunnen we onze schaal vergroten en onze positie versterken.
De balans tussen creativiteit en data blijft een terugkerend vraagstuk in de industrie. Hoe zorgen jullie ervoor dat data en technologie het werk van marketeers en creatieven versterken in plaats van vervangen?
Bij Abovo Maxlead zien we data en technologie als hulpmiddelen die creativiteit versterken. Door data-inzichten te combineren met de krachtige ideeën van onze mensen ontwikkelen we campagnes die niet alleen effectief zijn, maar ook écht raken. Met ons eigen creatieve content label AM Beyond* leggen we die verbinding tussen strategie, technologie en conceptuele kracht. Uiteindelijk draait het om mensen: zowel in ons team als in het publiek dat we willen aanspreken. Data helpt ons beter te begrijpen, maar het zijn onze mensen die zorgen voor originaliteit, gevoel en relevantie in alles wat we maken.
Benchmarkonderzoeken, zoals die van VIA, geven inzicht in markttrends en prestaties. Hoe belangrijk zijn zulke datagedreven inzichten voor strategische besluitvorming binnen Abovo Maxlead?
Deze inzichten zijn cruciaal voor onze strategische besluitvorming. Ze helpen ons om markttrends te begrijpen, onze prestaties te evalueren en onze diensten continu te verbeteren.
Je bent als CEO nu directer betrokken bij de branche en een organisatie als VIA. Hoe zie jij de rol van brancheverenigingen bij de verdere professionalisering van de industrie?
Brancheverenigingen zoals VIA spelen een essentiële rol in het bevorderen van kennisdeling, het stellen van standaarden en het stimuleren van innovatie binnen de industrie. Ze zijn belangrijke partners in onze gezamenlijke groei.
Waar staat Abovo Maxlead over vijf jaar?
Over vijf jaar zie ik Abovo Maxlead als een toonaangevend en onafhankelijk bureau dat bekend staat als dé marketingadviseur voor de uitdagers van Nederland. We onderscheiden ons door een geïntegreerde aanpak waarin creativiteit, data en technologie samenkomen. We bieden oplossingen die niet alleen effectief zijn, maar ook écht bijdragen aan groei en onderscheidend vermogen in een steeds complexere markt.
Met de B Corp Certificering hebben we een startpunt: we weten wat we goed doen, maar krijgen ook inzicht in waar we ons nog kunnen verbeteren om de komende jaren nog meer positieve impact te maken.
Theun Eijkemans
Wat betekent het behalen van de B Corp Certificering voor Abovo Maxlead en voor jullie klanten?
Het behalen van de B Corp Certificering is een enorme mijlpaal voor Abovo Maxlead. Het is een erkenning van B Lab voor de concrete stappen die we samen met al onze collega’s hebben gezet om structureel duurzamer en verantwoordelijker te werken en dat maakt me trots. Met de certificering hebben we een startpunt: we weten wat we goed doen, maar krijgen ook inzicht in waar we ons nog kunnen verbeteren om de komende jaren nog meer positieve impact te maken.
Voor onze klanten betekent dit dat zij samenwerken met een partner die duurzaamheid, transparantie en maatschappelijke verantwoordelijkheid verankerd heeft in alle lagen van de organisatie. Dat stelt ons in staat om merken te bouwen die niet alleen succesvol zijn, maar ook bijdragen aan een betere wereld.
Wil je zelf nog graag iets met de achterban van VIA delen dat je niet in een van de eerdere antwoorden kwijt kon?
Ik wil benadrukken dat onze kracht ligt in onze mensen en de cultuur die we samen hebben opgebouwd. We blijven voortdurend investeren in talent en creëren een werkomgeving waarin creativiteit, innovatie en samenwerking centraal staan. Dat zie je terug in de relaties die we met onze klanten hebben. Bij Abovo Maxlead zijn we trots op de langdurige samenwerkingen die we met veel merken hebben opgebouwd. In een tijd waarin we steeds vaker zien dat merken opnieuw gaan pitchen, stellen wij de vraag: moet je dat als klant wel willen? De waarde van een bureau zit niet alleen in de output, maar juist ook in het team dat jou en je merk door en door kent.



