Ondernemerschap

Welkom op de themapagina ondernemerschap van VIA, waar het hart van ondernemende geesten sneller klopt. De reis van een ondernemer kan zowel uitdagend als lonend kan zijn. Daarom creëren we kansen voor onze leden om van elkaar te leren door middel van inspirerende verhalen, waardevolle lessen en praktische inzichten. Dit doen we niet alleen om individuele groei te stimuleren, maar ook om de collectieve kracht van ons netwerk te versterken. 

Benchmark onderzoek

Een van de pijlers van het thema ondernemerschap is het Benchmark onderzoek, dat essentiële data en inzichten biedt over de stand van zaken binnen onze branche. Deze inzichten stellen ondernemers in staat om hun eigen prestaties te meten tegen die van hun peers en identificeren waar kansen voor groei liggen. 

 

State of the Industry, Just Getting Started & Espresso's

Daarnaast is zijn events en netwerk momenten zoals de State of the Industry, Just Getting Started en Espresso sessies voor iedereen die betrokken is bij het leiderschap binnen bureaus. Hier delen we de belangrijkste trends, uitdagingen en kansen die de toekomst van ons vakgebied vormgeven.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om als ondernemer in onze branche te ontwikkelen en groeien. Van onderzoeksresultaten en evenementen tot aan communties die specifiek gericht zijn op het ondersteunen van jouw ondernemersreis.

Agenda

Nieuws

Branchevereniging VIA adviseert reclame- en communicatiebureaus komend jaar hun uurtarief te indexeren

Branchevereniging VIA adviseert aangesloten bureaus hun uurtarief te indexeren voor 2023. Deze indexering is noodzakelijk om het bedrijfsresultaat op hetzelfde niveau te houden. Gezien de huidige inflatie is het advies een gemiddelde stijging van 10 tot 15 procent door te voeren. Tot nu toe heeft nog een te klein gedeelte van de VIA-leden indexatie toegepast. Om de communicatie- en reclamebranche duurzaam te laten groeien en ruimte te houden voor creatief en innovatief werk is het voor bureaus belangrijk deze prijsindexatie toe te passen op de tarieven. Afgelopen jaren stegen de tarieven van bureaus nauwelijks. Daar zal in 2023 verandering in komen. Saskia Baneke, directeur van VIA Nederland: “Uit gesprekken met onze leden blijkt dat minder dan een derde jaarlijks de verkooptarieven indexeert. Slechts een enkeling denkt de huidige inflatiecijfers voor 100% door te berekenen. Daarnaast is er een verwachte salarisstijging op komst. Deze stijgende kosten zetten het perspectief van veel van onze leden onder druk. Vandaar wij dit signaal als VIA aan onze leden en de industrie afgeven. Om in onze branche ruimte te behouden voor groei en innovatie lijkt komende indexatie nodig en onoverkomelijk.

Lees verder

Presentatie Benchmark Monitor

Mooie cijfers ondanks het uitdagende jaar van de pandemie Op 6 september werd in Hotel Arena achter gesloten deuren het jaarlijkse VIA Benchmark Onderzoek gepresenteerd. Een onderzoek waarin exploitatiecijfers en uurtarieven van bureaus worden vergeleken om de prestaties van creatieve bureaus te verbeteren. Sinds 1979 wordt de Benchmark Monitor jaarlijks opgemaakt op basis van gedetailleerde gegevens van de leden van branchevereniging VIA. Dit jaar deelde 58% van de leden informatie waardoor ook dit jaar een representatief beeld is ontstaan over de financiële prestaties binnen de branche. Daarnaast kwamen ook zaken aan de orde die nu spelen, zoals inflatie en salarisstijgingen. Nieuw inzichten Robert Fiolet, voormalig CFO van verschillende reclamebureaus en sinds het begin betrokken bij het onderzoek, lichtte de uitkomsten toe. Informatie die alleen gedeeld wordt met de deelnemers aan de Benchmark en die hen in staat stelt om hun eigen cijfers te benchmarken. Uiteraard met als doel om de prestatie van het bureau te verbeteren. Ieder jaar weer geeft de Benchmark Monitor nieuwe inzichten om dit te doen. Rik Ledder, voorzitter VIA en CEO TBWA\NEBOKO over het onderzoek: “Ik vind de benchmarkmonitor, zeker in combinatie met de arbeidsvoorwaarden-enquête, een geweldig instrument. Je kent je eigen cijfers, maar nu ineens zie je hoe die zich verhouden tot de industrie-norm en prestaties van vergelijkbare bureaus. Dat levert veel inspiratie op om je eigen performance te verbeteren. Daarnaast is de presentatie van de cijfers een mooi moment om ervaringen uit te wisselen en suggesties te delen. Bureaus helpen elkaar daar echt. Precies zoals waar de branchevereniging voor is bedoeld.” Hoewel 2021 een uitdagend jaar was vanwege de invloed en onzekerheid van de pandemie, laat dit onderzoek zien dat dit desondanks tot mooie cijfers voor de bureaus heeft geleid.

Lees verder

Kennisbank

Nederlandse Reclame Code

Regels waar verantwoorde reclame aan moet voldoen De Nederlandse Reclame Code bestaat uit een Algemeen Deel en Bijzondere Reclamecodes. In hetAlgemene Deel staan de regels waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen. Hierin wordt ondermeer bepaald dat reclame niet misleidend en niet in strijd met de waarheid mag zijn. Ook subjectieve normen zijn in dit gedeelte opgenomen. Zo mag reclame niet nodeloos kwetsen en niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen. Naast de regels uit het Algemene Deel kunnen Bijzondere Reclamecodes gelden voor reclame voor specifieke producten en diensten. Bekijk de NRC

Lees verder

VIA Pitchcode

Elke pitch is natuurlijk anders. Pitchen vraagt veel tijd, energie en geld van alle betrokkenen. Met deze richtlijnen willen we de best mogelijke omstandigheden creëren voor zowel bureaus als opdrachtgevers. Het geeft opdrachtgevers richtlijnen voor een professionele aanpak van de pitch en het helpt bureaus om een zakelijke afweging te maken tussen kosten en de kans op succes.

Lees verder