Ondernemerschap

Welkom op de themapagina ondernemerschap van VIA, waar het hart van ondernemende geesten sneller klopt. De reis van een ondernemer kan zowel uitdagend als lonend kan zijn. Daarom creëren we kansen voor onze leden om van elkaar te leren door middel van inspirerende verhalen, waardevolle lessen en praktische inzichten. Dit doen we niet alleen om individuele groei te stimuleren, maar ook om de collectieve kracht van ons netwerk te versterken. 

Benchmark onderzoek

Een van de pijlers van het thema ondernemerschap is het Benchmark onderzoek, dat essentiële data en inzichten biedt over de stand van zaken binnen onze branche. Deze inzichten stellen ondernemers in staat om hun eigen prestaties te meten tegen die van hun peers en identificeren waar kansen voor groei liggen. 

 

State of the Industry, Just Getting Started & Espresso's

Daarnaast is zijn events en netwerk momenten zoals de State of the Industry, Just Getting Started en Espresso sessies voor iedereen die betrokken is bij het leiderschap binnen bureaus. Hier delen we de belangrijkste trends, uitdagingen en kansen die de toekomst van ons vakgebied vormgeven.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om als ondernemer in onze branche te ontwikkelen en groeien. Van onderzoeksresultaten en evenementen tot aan communties die specifiek gericht zijn op het ondersteunen van jouw ondernemersreis.

Agenda

Nieuws

Marcel van der Heijden (GoodKarma): 'Ik wist als student al dat ik een eigen bureau wilde'

De dertiende aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 13- JUST GETTING STARTED Marcel van der Heijden is oprichter van creatief bureau GoodKarma. In deze aflevering van Just Getting Started bespreken we Van der Heijdens eerste stappen in de Nederlandse bureauwereld en de verkoop van zijn social-bureaus A friend of mine en Second Degree aan Dept. Ook belicht hij zijn eigen rol als coach voor andere bureaudirecteuren en natuurlijk het reilen en zeilen binnen zijn nieuwste bureau GoodKarma.  Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald), Robbert van Loon (Pinchhitters) en Renée van den Oetelaar (Boomerang FT.) te gast.

Lees verder

Renée van den Oetelaar (Boomerang FT): 'Ik heb een sterke visie op talent'

De twaalfde aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 12- JUST GETTING STARTED Renée van den Oetelaar is VIA-bestuurslid en managing director van Boomerang FT, het bureau dat zich specifiek richt op de Gen Z-doelgroep. In deze aflevering van Just Getting Started vertelt Van den Oetelaar over het leiden van een bureau als 27-jarige, de samenwerking tussen Boomerang Agency en Boomerang FT en haar benoeming tot VIA Rookie of the Year eerder dit jaar. Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald) en Robbert van Loon (Pinchhitters) te gast.

Lees verder

Presentatie: Benchmark bedrijfsresultaten 2022-2023

Op dinsdag 4 juli kwamen we samen met de deelnemende bureaus in Hotel Arena voor de presentatie van de Benchmark Bedrijfsresultaten. Een mooie gelegenheid om met de deelnemers in gesprek te gaan over onze bedrijfsresultaten. Rik Ledder opende de presentatie met een vergelijking met STRAVA en benadrukte hoe het vergelijken van gegevens ons inzicht kan geven en inspiratie kan bieden, net als bij deze populaire sport-app. Ronald Wiegers nam ons vervolgens mee en lichtte de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek toe. Daarna gingen we in gesprek met het panel, bestaande uit Jan Paul de Wildt (Kumpany), Esther Brouwers (Indie) en Sven Vening (dentsu creative), over stellingen als 'Langlopende bureaucontracten zijn niet in het belang van het bureau' en 'Geld maakt ons vak gelukkig'. De resultaten en stellingen hebben voor interessante discussies gezorgd. Na afloop hadden we gelukkig voldoende tijd om verder na te praten tijdens de borrel en het diner. Bedankt aan alle deelnemers, sprekers en panelleden voor hun waardevolle bijdrage aan deze inspirerende bijeenkomst en input om de volgende Benchmark nóg relevanter te maken. We kijken uit naar toekomstige samenwerkingen en kennisdeling. Houd je inbox in de gaten! Binnenkort vragen we de Benchmark Arbeidsvoorwaarden en Uurtarieven uit. Wil je controleren of de juiste contactpersonen bij ons geregistreerd staan? Stuur dan een berichtje naar [email protected]. *Het Benchmark rapport wordt over twee weken met de deelnemende bureaus gedeeld. "Ik vind de benchmarkmonitor, zeker in combinatie met de arbeidsvoorwaarden-enquête, een geweldig instrument. Je kent je eigen cijfers, maar nu ineens zie je hoe die zich verhouden tot de industrie-norm en prestaties van vergelijkbare bureaus. Dat levert veel inspiratie op om je eigen performance te verbeteren. Daarnaast is de presentatie van de cijfers een mooi moment om ervaringen uit te wisselen en suggesties te delen. Bureaus helpen elkaar daar echt. Precies zoals onze branchevereniging bedoeld is" - Rik Ledder, voorzitter VIA en CEO TBWA\NEBOKO

Lees verder

Kennisbank

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder

AdEx-benchmarkrapport Europa voor 2022 out now!

Het langverwachte AdEx-benchmarkrapport 2022 van IAB Europe is nu live! Het rapport is de definitieve gids voor reclame-uitgaven in Europa voor 29 markten. Het geeft details over de formats en kanalen die hebben bijgedragen aan de jaarlijkse groei van digitale reclame met 9,8 procent in 2022, wat resulteert in een totale marktwaarde van 86 miljard euro. Bekijk AdEx-benchmarkrapport Als je op zoek bent naar de belangrijkste feiten, statistieken en hoogtepunten, bekijk dan deze korte video's met Chief Economist, Daniel Knapp.

Lees verder

Een nieuw initiatief voor bureauleiders: ‘State of the Industry’

Op 1 juni lanceerde branchevereniging VIA 'State of the Industry', een nieuw initiatief voor bureauleiders. Met interactieve inspiratiesessies brengt VIA bureauleiders samen om kennis te delen en met elkaar in gesprek te gaan over diverse thema's. Na een succesvolle eerste editie van 'State of the Industry' gaan we in gesprek met initiatiefnemer Brian Hirman, director M&A bij iO en bestuurslid van VIA, over hoe dit initiatief is ontstaan en waarom het nodig is. Brian, kun je ons meer vertellen over de eerste ‘State of the Industry’-sessie? Het thema van de eerste inspiratiesessie was ‘Consolidatie, fusies en overnames in de bureauwereld’. De bureauwereld wordt de afgelopen jaren beziggehouden door partijen die middels M&A een actieve buy and build strategie uitrollen. Maar ook het samengaan van kleinere en middelgrote bureaus is aan de orde van de dag. Het is een onderwerp dat bij veel bureaus, nu of in de toekomst, op de agenda staat. We hebben verschillende marktpartijen uitgenodigd om een aantal mogelijke vormen van consolidatiemodellen toe te lichten, Ruud Wanck van Candid Group, Kiki Maaskant van ACT.agency en ikzelf. Daarnaast hebben we ook ondernemers die recentelijk zijn overgenomen of gefuseerd gevraagd om hun ervaringen te delen: Jos Govaart van Coopr (onderdeel van Candid Group), Lennart Ruigrok van Booming (opgegaan in iO) en Danijel Derksen van Qontent Matters (gefuseerd met ACT.agency). Door paneldiscussies en rondetafelgesprekken was er een mooie interactie met het publiek. De gesprekken die hieruit volgden waren zeer waardevol voor partijen die concreet overwegen om in de nabije toekomst de volgende stap te maken met hun bureau, maar ook voor de bureaus die gewoon meer wilde weten welke opties er zijn en wat een mogelijke stap zou betekenen. Waarom is het volgens jou nodig om vanuit VIA deze sessies te organiseren? Het doel van VIA is om te verbinden en elkaar vooruit te helpen en zo een omgeving te creëren waarin iedereen kan groeien. Dit doen we onder andere door kennis en inspiratie te delen, en door professionals bij elkaar te brengen in onze taskforces. We zien een toenemende behoefte voor het bouwen van communities waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten om over hun uitdagingen te praten en van elkaar te leren. Deze communities zijn voor VIA ook zeer waardevol om het sentiment in de industrie te meten. Zo steken we tijdens State of the Industry de zogenaamde ‘Sentimeter’ in de zaal. Zo bleek bijvoorbeeld dat 84% van de aanwezigen het komende kwartaal (Q3) verwachten te groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. En is 58% van plan om binnen 2 jaar een volgende stap met hun bedrijf te zetten. Mooie informatie waar we in onze volgende sessies verder op in kunnen spelen. Met 'State of the Industry' brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie. Er is al een community voor jonge bureauleiders, namelijk Just Getting Started. Hoe verhoudt ‘State of the Industry’ zich ten opzichte van dit initiatief? 'State of the Industry' is ontwikkeld in nauw overleg met de drijvende krachten achter Just Getting Started (JGS). JGS is een community voor jonge bureaudirecteuren die in dezelfde fase van hun carrière zitten en dezelfde ontwikkeling doormaken. Tijdens deze sessies wordt kennis vrijuit gedeeld over hoe je op een effectieve manier je net opgestarte bureau kunt runnen. Elk kwartaal staat een ander thema centraal met als uitgangspunt de 4 P’s: Personeel, Poen, Proces en Pitches. Met State of the Industry brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie.

Lees verder