Ondernemerschap

Welkom op de themapagina ondernemerschap van VIA, waar het hart van ondernemende geesten sneller klopt. De reis van een ondernemer kan zowel uitdagend als lonend kan zijn. Daarom creëren we kansen voor onze leden om van elkaar te leren door middel van inspirerende verhalen, waardevolle lessen en praktische inzichten. Dit doen we niet alleen om individuele groei te stimuleren, maar ook om de collectieve kracht van ons netwerk te versterken. 

Benchmark onderzoek

Een van de pijlers van het thema ondernemerschap is het Benchmark onderzoek, dat essentiële data en inzichten biedt over de stand van zaken binnen onze branche. Deze inzichten stellen ondernemers in staat om hun eigen prestaties te meten tegen die van hun peers en identificeren waar kansen voor groei liggen. 

 

State of the Industry, Just Getting Started & Espresso's

Daarnaast is zijn events en netwerk momenten zoals de State of the Industry, Just Getting Started en Espresso sessies voor iedereen die betrokken is bij het leiderschap binnen bureaus. Hier delen we de belangrijkste trends, uitdagingen en kansen die de toekomst van ons vakgebied vormgeven.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om als ondernemer in onze branche te ontwikkelen en groeien. Van onderzoeksresultaten en evenementen tot aan communties die specifiek gericht zijn op het ondersteunen van jouw ondernemersreis.

Agenda

Nieuws

Marcel van der Heijden (GoodKarma): 'Ik wist als student al dat ik een eigen bureau wilde'

De dertiende aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 13- JUST GETTING STARTED Marcel van der Heijden is oprichter van creatief bureau GoodKarma. In deze aflevering van Just Getting Started bespreken we Van der Heijdens eerste stappen in de Nederlandse bureauwereld en de verkoop van zijn social-bureaus A friend of mine en Second Degree aan Dept. Ook belicht hij zijn eigen rol als coach voor andere bureaudirecteuren en natuurlijk het reilen en zeilen binnen zijn nieuwste bureau GoodKarma.  Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald), Robbert van Loon (Pinchhitters) en Renée van den Oetelaar (Boomerang FT.) te gast.

Lees verder

Renée van den Oetelaar (Boomerang FT): 'Ik heb een sterke visie op talent'

De twaalfde aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 12- JUST GETTING STARTED Renée van den Oetelaar is VIA-bestuurslid en managing director van Boomerang FT, het bureau dat zich specifiek richt op de Gen Z-doelgroep. In deze aflevering van Just Getting Started vertelt Van den Oetelaar over het leiden van een bureau als 27-jarige, de samenwerking tussen Boomerang Agency en Boomerang FT en haar benoeming tot VIA Rookie of the Year eerder dit jaar. Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald) en Robbert van Loon (Pinchhitters) te gast.

Lees verder

Presentatie: Benchmark bedrijfsresultaten 2022-2023

Op dinsdag 4 juli kwamen we samen met de deelnemende bureaus in Hotel Arena voor de presentatie van de Benchmark Bedrijfsresultaten. Een mooie gelegenheid om met de deelnemers in gesprek te gaan over onze bedrijfsresultaten. Rik Ledder opende de presentatie met een vergelijking met STRAVA en benadrukte hoe het vergelijken van gegevens ons inzicht kan geven en inspiratie kan bieden, net als bij deze populaire sport-app. Ronald Wiegers nam ons vervolgens mee en lichtte de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek toe. Daarna gingen we in gesprek met het panel, bestaande uit Jan Paul de Wildt (Kumpany), Esther Brouwers (Indie) en Sven Vening (dentsu creative), over stellingen als 'Langlopende bureaucontracten zijn niet in het belang van het bureau' en 'Geld maakt ons vak gelukkig'. De resultaten en stellingen hebben voor interessante discussies gezorgd. Na afloop hadden we gelukkig voldoende tijd om verder na te praten tijdens de borrel en het diner. Bedankt aan alle deelnemers, sprekers en panelleden voor hun waardevolle bijdrage aan deze inspirerende bijeenkomst en input om de volgende Benchmark nóg relevanter te maken. We kijken uit naar toekomstige samenwerkingen en kennisdeling. Houd je inbox in de gaten! Binnenkort vragen we de Benchmark Arbeidsvoorwaarden en Uurtarieven uit. Wil je controleren of de juiste contactpersonen bij ons geregistreerd staan? Stuur dan een berichtje naar [email protected]. *Het Benchmark rapport wordt over twee weken met de deelnemende bureaus gedeeld. "Ik vind de benchmarkmonitor, zeker in combinatie met de arbeidsvoorwaarden-enquête, een geweldig instrument. Je kent je eigen cijfers, maar nu ineens zie je hoe die zich verhouden tot de industrie-norm en prestaties van vergelijkbare bureaus. Dat levert veel inspiratie op om je eigen performance te verbeteren. Daarnaast is de presentatie van de cijfers een mooi moment om ervaringen uit te wisselen en suggesties te delen. Bureaus helpen elkaar daar echt. Precies zoals onze branchevereniging bedoeld is" - Rik Ledder, voorzitter VIA en CEO TBWA\NEBOKO

Lees verder

Kennisbank

Template klachtenreglement

In samenwerking met vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg hebben wij een klachtenreglement template opgesteld. Het klachtenreglement kan (als bijlage) onderdeel uitmaken van de gedragscode. Als organisaties beide documenten willen gebruiken is het van belang dat dit in de gedragscode vermeld wordt.

Lees verder