Ondernemerschap

Welkom op de themapagina ondernemerschap van VIA, waar het hart van ondernemende geesten sneller klopt. De reis van een ondernemer kan zowel uitdagend als lonend kan zijn. Daarom creëren we kansen voor onze leden om van elkaar te leren door middel van inspirerende verhalen, waardevolle lessen en praktische inzichten. Dit doen we niet alleen om individuele groei te stimuleren, maar ook om de collectieve kracht van ons netwerk te versterken. 

Benchmark onderzoek

Een van de pijlers van het thema ondernemerschap is het Benchmark onderzoek, dat essentiële data en inzichten biedt over de stand van zaken binnen onze branche. Deze inzichten stellen ondernemers in staat om hun eigen prestaties te meten tegen die van hun peers en identificeren waar kansen voor groei liggen. 

 

State of the Industry, Just Getting Started & Espresso's

Daarnaast is zijn events en netwerk momenten zoals de State of the Industry, Just Getting Started en Espresso sessies voor iedereen die betrokken is bij het leiderschap binnen bureaus. Hier delen we de belangrijkste trends, uitdagingen en kansen die de toekomst van ons vakgebied vormgeven.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om als ondernemer in onze branche te ontwikkelen en groeien. Van onderzoeksresultaten en evenementen tot aan communties die specifiek gericht zijn op het ondersteunen van jouw ondernemersreis.

Agenda

Nieuws

Marcel van der Heijden (GoodKarma): 'Ik wist als student al dat ik een eigen bureau wilde'

De dertiende aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 13- JUST GETTING STARTED Marcel van der Heijden is oprichter van creatief bureau GoodKarma. In deze aflevering van Just Getting Started bespreken we Van der Heijdens eerste stappen in de Nederlandse bureauwereld en de verkoop van zijn social-bureaus A friend of mine en Second Degree aan Dept. Ook belicht hij zijn eigen rol als coach voor andere bureaudirecteuren en natuurlijk het reilen en zeilen binnen zijn nieuwste bureau GoodKarma.  Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald), Robbert van Loon (Pinchhitters) en Renée van den Oetelaar (Boomerang FT.) te gast.

Lees verder

Renée van den Oetelaar (Boomerang FT): 'Ik heb een sterke visie op talent'

De twaalfde aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 12- JUST GETTING STARTED Renée van den Oetelaar is VIA-bestuurslid en managing director van Boomerang FT, het bureau dat zich specifiek richt op de Gen Z-doelgroep. In deze aflevering van Just Getting Started vertelt Van den Oetelaar over het leiden van een bureau als 27-jarige, de samenwerking tussen Boomerang Agency en Boomerang FT en haar benoeming tot VIA Rookie of the Year eerder dit jaar. Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald) en Robbert van Loon (Pinchhitters) te gast.

Lees verder

Presentatie: Benchmark bedrijfsresultaten 2022-2023

Op dinsdag 4 juli kwamen we samen met de deelnemende bureaus in Hotel Arena voor de presentatie van de Benchmark Bedrijfsresultaten. Een mooie gelegenheid om met de deelnemers in gesprek te gaan over onze bedrijfsresultaten. Rik Ledder opende de presentatie met een vergelijking met STRAVA en benadrukte hoe het vergelijken van gegevens ons inzicht kan geven en inspiratie kan bieden, net als bij deze populaire sport-app. Ronald Wiegers nam ons vervolgens mee en lichtte de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek toe. Daarna gingen we in gesprek met het panel, bestaande uit Jan Paul de Wildt (Kumpany), Esther Brouwers (Indie) en Sven Vening (dentsu creative), over stellingen als 'Langlopende bureaucontracten zijn niet in het belang van het bureau' en 'Geld maakt ons vak gelukkig'. De resultaten en stellingen hebben voor interessante discussies gezorgd. Na afloop hadden we gelukkig voldoende tijd om verder na te praten tijdens de borrel en het diner. Bedankt aan alle deelnemers, sprekers en panelleden voor hun waardevolle bijdrage aan deze inspirerende bijeenkomst en input om de volgende Benchmark nóg relevanter te maken. We kijken uit naar toekomstige samenwerkingen en kennisdeling. Houd je inbox in de gaten! Binnenkort vragen we de Benchmark Arbeidsvoorwaarden en Uurtarieven uit. Wil je controleren of de juiste contactpersonen bij ons geregistreerd staan? Stuur dan een berichtje naar [email protected]. *Het Benchmark rapport wordt over twee weken met de deelnemende bureaus gedeeld. "Ik vind de benchmarkmonitor, zeker in combinatie met de arbeidsvoorwaarden-enquête, een geweldig instrument. Je kent je eigen cijfers, maar nu ineens zie je hoe die zich verhouden tot de industrie-norm en prestaties van vergelijkbare bureaus. Dat levert veel inspiratie op om je eigen performance te verbeteren. Daarnaast is de presentatie van de cijfers een mooi moment om ervaringen uit te wisselen en suggesties te delen. Bureaus helpen elkaar daar echt. Precies zoals onze branchevereniging bedoeld is" - Rik Ledder, voorzitter VIA en CEO TBWA\NEBOKO

Lees verder

Kennisbank

Aanzienlijke groei in de digitale advertentiemarkt

De Europese markt voor online reclame is in 2021 met 30,5% gegroeid tot 92 miljard euro. Dit blijkt uit het jaarlijkse AdEx-benchmarkrapport van IAB Europe, in Nederland vertegenwoordigd door VIA Nederland. Het gepubliceerde benchmark rapport biedt inzicht in de Europese uitgaven voor digitale advertenties en signaleert trends in de reclamemarkt. Zo kende alle markten in 2021 op jaarbasis een groei van dubbele cijfers. Turkije kende de meest dynamische markt met een uitzonderlijke groei van 99,7%. Verder was er in geen enkel land sprake van een afname van digitale advertenties, wat aantoont dat de digitale reclamemarkt is hersteld van de uitdagingen en impact van COVID-19.: “De afgelopen twee jaar waren voor velen een uitdaging en het is bemoedigend om zo'n positieve groei voor onze sector te kunnen melden.” Aldus Townsend Feehan, CEO van IAB Europe. Het hoogste groeipercentage sinds 2008Met een voorspeld groeipercentage van 28,6% voor 2021, overtroffen de markten alle verwachtingen en bereikten ze een groeipercentage van maar liefst 30,5%. Het hoogste groeipercentage sinds 2008. In Nederland was deze groei met 31,2% nóg iets hoger. Video en Digital AudioVideo was een belangrijke aanjager van deze groei, zowel binnen als buiten het advertentiebudget sociale media. Video groeide met 46,2% en is nu goed voor 41% van alle uitgaven voor display-advertenties. Bij Digital Audio werd de meest sterke procentuele groei geconstateerd. Adverteerders gaven in Europa voor 700 miljoen euro uit aan digitale reclame bij radiozenders en podcasts, en groeide daarmee met 50,7%. Audio is daarmee de grootste groeier in het Europese digitale reclamelandschap. Ruimte voor meer groeiAls we kijken naar de uitgaven per hoofd van de bevolking voor digitale advertentie, blijven sommige belangrijke markten nog steeds achter bij het Europese gemiddelde van €115; Spanje bijvoorbeeld voor € 92 en Polen voor € 38.Dr. Daniel Knapp, hoofdeconoom, IAB Europe, die de studie samenstelde en presenteerde, merkte op: “Europese digitale advertentiemarkten zijn zeer heterogeen en vertonen toch een groot verschil in advertentie-uitgaven per hoofd van de bevolking. Zelfs tussen landen met een vergelijkbare economische situatie zie je grote verschillen hierin. Dit wijst erop dat er nog veel ruimte is voor groei.” Bekijk en download het volledige rapport hier. De gegevens zijn samengesteld door IAB Europe op basis van informatie verstrekt door de nationale IAB-kantoren in heel Europa. Het rapport bevat informatie over marktomvang en waarde voor 2021 voor de volgende markten: Oostenrijk, Wit-Rusland, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen , Roemenië, Rusland, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Turkije, VK en Oekraïne.

Lees verder

Just Getting Started

Het Nederlandse bureaulandschap ontwikkelt zich snel, heel snel. Nieuwe communicatiekanalen volgen elkaar in moordend tempo op en jonge creatieven weten hier steeds sneller en slimmer op in te spelen. Maar waar begin je als jonge bureaudirecteur?Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started brengen VIA en Adformatie deze nieuwe generatie bureaudirecteuren over het voetlicht. De presentatie is in handen van Danijel Dercksen, Digital Director bij ACT.agency en Lars Reimink, Managing Director bij Lijm Amsterdam. Adformatie-redacteur Lucas Boon verzorgt de rubriek 'Prangende vragen'. 

Lees verder

Alles wat je moet weten over de Digital Services Act en Digital Markets Act

Op 15 december 2020, onthulde de Europese Commissie haar voorstel voor de Digital Services Act (DSA), die voortbouwt op de huidige e-commercewet uit 2000 , en de Digital Markets Act (DMA), de nieuwe mededingingswet voor digitale bedrijven. In dit artikel geeft VIA een eerste overzicht van wat deze verordeningen inhouden en welke artikelen erin relevant zijn voor de Nederlandse markt. Ambitieuze hervormingHoewel het gaat om twee ontwerpteksten, die nog door het Europees Parlement en de Europese Raad moeten worden goedgekeurd, spreekt de Europese Commissie zelf al van ‘een ambitieuze hervorming van de digitale ruimte, een uitgebreide reeks nieuwe regels voor alle digitale diensten, inclusief sociale media, onlinemarktplaatsen en andere online platformen die in de EU actief zijn’. Een eerste blik op de voorstellen bevestigt inderdaad dat de plannen ambitieus zijn. De potentiële impact op de online wereld en met name op e-commerce en online marketing is ook niet gering, maar wel hoognodig. Een deel van de huidige Europese regels voor techbedrijven zijn immers twintig jaar oud, een eeuwigheid voor internetbegrippen. Hoog tijd dus voor een nieuwe set regels waarmee Europa platformen als YouTube en Facebook wil beteugelen. Digital Service PakketDe DSA en DMA omvatten een reeks nieuwe regels die onderdeel zijn van de Europese digitale strategie, Shaping Europe’s Digital Future. Concreet moeten beide (toekomstige) verordeningen zorgen voor meer transparantie in online reclame, minder namaak, betere privacybescherming en vooral ook meer controle door de EU op de economische macht van enkele internetgiganten. Digital Services Act (DSA) De DSA regelt de verplichtingen die digitale dienstverleners hebben voor wat betreft hun rol als verbinder tussen consumenten enerzijds en aanbieders van goederen, diensten en content anderzijds. Denk hierbij aan connectiviteitsdiensten, CDN’s, hosting providers en online platformen. Het gaat in de DSA om expliciete regels ten aanzien van transparantie in digitaal adverteren. De gevolgen van de DSA zullen voelbaar zijn voor een bredere groep bedrijven – uitgevers, adverteerders – omdat deze voorgestelde verordening bij die grote bedrijven de verplichting neerlegt om toegang te geven tot tools die de performance meten. Een groot deel van de tekst heeft betrekking op de bescherming van de fundamentele rechten van internetgebruikers, zoals de vrijheid van meningsuiting. Een aantal zaken die opvallen in de DSA: In een eerder artikel schreef de werkgroep Privacy dat er weer ruimte leek te zijn voor gerechtvaardigd belang als rechtsgrond voor het gebruik van persoonsgegevens. Helaas blijkt nu dat in de DSA alleen melding wordt gemaakt van ‘toestemming’ als rechtsgrond (recital 52).Bij elke advertentie moeten online platformen (realtime) aan iedere individuele websitebezoeker duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekken. Hierin vermelden ze expliciet dat de gebruiker een advertentie ziet en namens wie de advertentie wordt weergegeven. Daarnaast moeten ze informatie geven over de belangrijkste parameters die worden gebruikt om te bepalen waarom een specifieke gebruiker juist deze advertentie te zien krijgt.Bezoekers moeten zelf eenvoudig de volgorde van berichten of video’s kunnen aanpassen. Nu doen YouTube, Facebook en andere platformen dat standaard via aanbevelingsalgoritmes op basis van de persoonlijke voorkeuren van gebruikers.Artikel 34 moedigt de ontwikkeling en implementatie van vrijwillige ‘industry standards’ en 'Codes of conduct for online advertising’ aan. Hierbij wordt specifiek naar ‘European and international standardisation bodies’ verwezen, waaronder ook IAB.De handhaving zou moeten worden belegd bij ‘Digital Services Coördinators’ die per lidstaat moeten worden aangewezen. Op Europees niveau zal er dan een ‘European Board for Digital Services’ worden opgezet die onder andere zorg moet dragen voor harmonisatie tussen de verschillende lidstaten. Deze instanties mogen bij overtredingen pittige boetes opleggen tot 6% van de wereldwijde omzet. Digital Markets Act (DMA)De DMA is nieuw en stelt met name regels voor grote online platformen, die door de Europese Commissie ‘gatekeepers’ worden genoemd. Gatekeepers zijn de zogenaamde ‘core platform services’ als: zoekmachines (Google), sociale netwerken (Facebook), videodeeldiensten, cloud- computingdiensten, en nog enkele andere diensten en bedrijven als Amazon. Stuk voor stuk zijn dit bedrijven die door hun omvang een bijzonder belangrijke rol spelen voor andere bedrijven omdat ze zogezegd de toegang beheren tussen deze bedrijven en hun klanten. Het gaat hierbij om grote bedrijven met: Een jaarlijkse omzet in de Europe Economische Ruimte van ten minste € 6,5 miljard in de laatste drie jaar of een gemiddelde marktkapitalisatie van ten minste € 65 miljard in het laatste fiscale jaar.Meer dan 45 miljoen actieve gebruikers in de EU in het laatste fiscale jaar.Meer dan 10.000 actieve zakelijke gebruikers in de EU in het laatste fiscale jaar. De DMA geeft een aantal duidelijke ‘do’s and don’ts’ voor de gatekeepers in relatie tot digital advertising om zo het online speelveld eerlijker te maken. Een aantal zaken die opvallen in de DMA: Een eerste verplichting die aan de gatekeepers wordt opgelegd is dat ze op verzoek van adverteerders en/of uitgevers aan wie de service wordt aangeboden moeten laten weten wat de voor een advertentie betaalde prijs is en hoe hoog de afdracht aan de uitgever is. De gatekeepers moeten op verzoek gratis toegang geven tot de ‘measuring tools’ die gebruikt zijn om de advertentie te leveren. Aan adverteerders en uitgevers moet informatie ter beschikking worden gesteld die hun de mogelijkheid geeft om een onafhankelijke verificatie van de ad inventory uit te voeren. Wat betreft de DMA zal de handhaving in handen blijven van de Europese Commissie, die forse boetes mag opleggen: tot 10% van de wereldwijde omzet. Daarnaast kan ook een periodieke boete worden opgelegd van maximaal 5% van de wereldwijde omzet. IMCO en JURI willen invloed uitoefenen op Digital Services Act Het zijn vooral de IMCO- en JURI-commissies die beide oproepen voor een striktere aanpak van gericht adverteren. Helaas moeten we concluderen dat de benadering in de JURI- en IMCO-rapporten kortzichtig, ondoordacht en op sommige plaatsen zelfs onjuist. In hun rapporten wordt gerichte reclame wordt afgeschilderd als een vorm van adverteren die misbruik maakt van onschuldige consumenten die daar weinig voor terugkrijgen. Dit is een reactief advies dat geen rekening houdt met de bredere toepassingen van gerichte reclame en, nog belangrijker, met het bestaande EU-kader voor privacy en gegevensbescherming dat bindend is voor elk datagestuurd bedrijf, wat alle digitale reclame in feite is. Hoe nu verder? Zowel van de DSA als van de DMA is de inhoud nog lang niet definitief. De teksten zijn wel al het onderwerp geweest van uitgebreide publieke consultatierondes en liggen in vrij grote mate vast. De volgende stap is nu dat het Europees Parlement de voorstellen gaat bespreken voor ze doorgaan naar de Europese Raad. Beide instellingen kunnen nog uitgebreide wijzigingen aanbrengen. Het is dus nog even afwachten hoe de uiteindelijke teksten eruit zullen zien, maar dat beide verordeningen er zullen komen staat vast. Wat de timing betreft: ook al heeft de EU de DSA en DMA hoog op de agenda staan, een behandeling binnen zowel het Parlement als de Raad hoeven we niet eerder te verwachten dan in 2023. Vanzelfsprekend houdt de werkgroep Privacy je op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Lees verder