Ondernemerschap

Welkom op de themapagina ondernemerschap van VIA, waar het hart van ondernemende geesten sneller klopt. De reis van een ondernemer kan zowel uitdagend als lonend kan zijn. Daarom creëren we kansen voor onze leden om van elkaar te leren door middel van inspirerende verhalen, waardevolle lessen en praktische inzichten. Dit doen we niet alleen om individuele groei te stimuleren, maar ook om de collectieve kracht van ons netwerk te versterken. 

Benchmark onderzoek

Een van de pijlers van het thema ondernemerschap is het Benchmark onderzoek, dat essentiële data en inzichten biedt over de stand van zaken binnen onze branche. Deze inzichten stellen ondernemers in staat om hun eigen prestaties te meten tegen die van hun peers en identificeren waar kansen voor groei liggen. 

 

State of the Industry, Just Getting Started & Espresso's

Daarnaast is zijn events en netwerk momenten zoals de State of the Industry, Just Getting Started en Espresso sessies voor iedereen die betrokken is bij het leiderschap binnen bureaus. Hier delen we de belangrijkste trends, uitdagingen en kansen die de toekomst van ons vakgebied vormgeven.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om als ondernemer in onze branche te ontwikkelen en groeien. Van onderzoeksresultaten en evenementen tot aan communties die specifiek gericht zijn op het ondersteunen van jouw ondernemersreis.

Agenda

Nieuws

Marcel van der Heijden (GoodKarma): 'Ik wist als student al dat ik een eigen bureau wilde'

De dertiende aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 13- JUST GETTING STARTED Marcel van der Heijden is oprichter van creatief bureau GoodKarma. In deze aflevering van Just Getting Started bespreken we Van der Heijdens eerste stappen in de Nederlandse bureauwereld en de verkoop van zijn social-bureaus A friend of mine en Second Degree aan Dept. Ook belicht hij zijn eigen rol als coach voor andere bureaudirecteuren en natuurlijk het reilen en zeilen binnen zijn nieuwste bureau GoodKarma.  Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald), Robbert van Loon (Pinchhitters) en Renée van den Oetelaar (Boomerang FT.) te gast.

Lees verder

Renée van den Oetelaar (Boomerang FT): 'Ik heb een sterke visie op talent'

De twaalfde aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 12- JUST GETTING STARTED Renée van den Oetelaar is VIA-bestuurslid en managing director van Boomerang FT, het bureau dat zich specifiek richt op de Gen Z-doelgroep. In deze aflevering van Just Getting Started vertelt Van den Oetelaar over het leiden van een bureau als 27-jarige, de samenwerking tussen Boomerang Agency en Boomerang FT en haar benoeming tot VIA Rookie of the Year eerder dit jaar. Met de maandelijkse podcastserie Just Getting Started, gepresenteerd door Danijel Dercksen en Lars Reimink, brengen VIA en Adformatie de nieuwe generatie bureaudirecteuren voor het voetlicht. Iedere maand wordt een jonge bureaubaas ondervraagd over de start en groei van het bureau aan de hand van vier thema's: personeel, poen, pitches en proces. Eerder waren Michan Tolman (Popcorn Stories), Isabel Boerdam (Green Food Lab), Marieke Verhaar (Ovide Agency), Japie Stoppelenburg (Truus), Pieter Zijlstra (Locals Agency), Caitrína van Veen (Marble), Jasper Fraikin (FJ), Linda Franse (Fama Volat), Fabian de Jong (The Herd), Dorien Kuiken (Fitzgerald) en Robbert van Loon (Pinchhitters) te gast.

Lees verder

Presentatie: Benchmark bedrijfsresultaten 2022-2023

Op dinsdag 4 juli kwamen we samen met de deelnemende bureaus in Hotel Arena voor de presentatie van de Benchmark Bedrijfsresultaten. Een mooie gelegenheid om met de deelnemers in gesprek te gaan over onze bedrijfsresultaten. Rik Ledder opende de presentatie met een vergelijking met STRAVA en benadrukte hoe het vergelijken van gegevens ons inzicht kan geven en inspiratie kan bieden, net als bij deze populaire sport-app. Ronald Wiegers nam ons vervolgens mee en lichtte de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek toe. Daarna gingen we in gesprek met het panel, bestaande uit Jan Paul de Wildt (Kumpany), Esther Brouwers (Indie) en Sven Vening (dentsu creative), over stellingen als 'Langlopende bureaucontracten zijn niet in het belang van het bureau' en 'Geld maakt ons vak gelukkig'. De resultaten en stellingen hebben voor interessante discussies gezorgd. Na afloop hadden we gelukkig voldoende tijd om verder na te praten tijdens de borrel en het diner. Bedankt aan alle deelnemers, sprekers en panelleden voor hun waardevolle bijdrage aan deze inspirerende bijeenkomst en input om de volgende Benchmark nóg relevanter te maken. We kijken uit naar toekomstige samenwerkingen en kennisdeling. Houd je inbox in de gaten! Binnenkort vragen we de Benchmark Arbeidsvoorwaarden en Uurtarieven uit. Wil je controleren of de juiste contactpersonen bij ons geregistreerd staan? Stuur dan een berichtje naar [email protected]. *Het Benchmark rapport wordt over twee weken met de deelnemende bureaus gedeeld. "Ik vind de benchmarkmonitor, zeker in combinatie met de arbeidsvoorwaarden-enquête, een geweldig instrument. Je kent je eigen cijfers, maar nu ineens zie je hoe die zich verhouden tot de industrie-norm en prestaties van vergelijkbare bureaus. Dat levert veel inspiratie op om je eigen performance te verbeteren. Daarnaast is de presentatie van de cijfers een mooi moment om ervaringen uit te wisselen en suggesties te delen. Bureaus helpen elkaar daar echt. Precies zoals onze branchevereniging bedoeld is" - Rik Ledder, voorzitter VIA en CEO TBWA\NEBOKO

Lees verder

Kennisbank

Interview Roger Verdurmen, Grow-expert en host van de podcast Brandkast

Het geheim achter de populaire podcast Brandkast In de populaire podcast Brandkast! gaat Roger Verdurmen op zoek naar waardevolle inzichten en juweeltjes van verhalen op het gebied van branding en storytelling. Benieuwd naar het geheim van Brandkast!? ging Saskia Baneke, directeur VIA, op onderzoek uit en sprak met Roger over de serie en het succes van Grow, het kennisplatform van DPG Media dat marketeers en ondernemers helpt om hun business te laten groeien. Hoe kwam je op het idee om de podcast Brandkast! te lanceren? Brandstudio is bij DPG Media het creatieve bureau waar adverteerders terecht kunnen voor campagnes in onze media. De campagnes die wij maken draaien vaak rond branded content en blinken uit in contextuele relevantie. Een aantal zaken komen in het werk van Brandstudio samen: mijn achtergrond als merk- en communicatiestrateeg bij diverse grote reclamebureaus en de expertise van collega’s bij brandstudio op het vlak van media, communicatie en storytelling. We zochten een manier om die expertise tot uiting te brengen buiten de campagnes die wij ontwikkelen. Wat zijn de strategie en het doel van Brandkast!? Door de keuze van interessante gasten waarmee wij steeds specifieke marketing en merk-uitdagingen bespreken moet Brandkast! onze expertise op gebied van merkvraagstukken en storytelling onderstrepen zonder dat het de Roger Verdurmen show wordt. Het is vooral een podium voor mooie merkverhalen verteld door interessante gasten die wij, in lijn met de naam van de podcast, uiteindelijk een ‘geheim’ willen ontfutselen dat wij dan in de Brandkast! opslaan. Kun je iets meer vertellen over de luistercijfers en de doelgroep? Ja dat zijn steeds enkele duizenden luisteraars so far, en daar zijn wij eigenlijk wel apetrots op. Ik weet uit reacties dat er ook best veel terugkerende luisteraars zijn. De primaire doelgroepen zijn marketeers bij adverteerders en onze relaties in de bureauwereld. Onze B2B relaties feitelijk. Er zijn ook enkele fans onder collega’s. Wat onderscheidt Brandkast! van andere podcasts? Waarom moeten marketeers juist naar jullie luisteren? Laat ik vooropstellen dat ik niet elke podcast ken dus hou mij ten goede, maar wij hebben natuurlijk best wel een beetje om ons heen gekeken. Zelf ben ik bijvoorbeeld een fan van `On Brand' door Rory Sutherland. Nadeel daarvan vind ik dat het een beetje de Rory Sutherland-show is. Dat is niet erg, want het is een genot om naar hem te luisteren, maar bij ons staat de gast absoluut centraal. Wat ons verder onderscheidt? Veel podcasts moeten het hebben van de actualiteit. Dat hebben wij een beetje losgelaten. In de eerste serie, die ik nog samen met Dominique Henskens opnam, hadden wij een ‘gezien in de media’-item, maar dat deed afbreuk aan de houdbaarheid van de aflevering en ik denk dat de thema's en bijbehorende gasten die nu voorbijkomen heel lang interessant blijven. Hoe bepaal je welke thema’s je behandelt en welke gasten je in de studio uitnodigt? Daar spreek ik over met een aantal heel scherpe redacteurs. Een thema moet inspireren, en de gast eigenlijk nog meer. Welke thema’s zijn op dit moment volgens jou onder je luisteraars het meest populair?Zal ik je wat zeggen, ik zou het niet weten. En eerlijk gezegd hou ik mij daar ook niet zo mee bezig. Een thema triggert mij en als wij er een mooie gast aan kunnen koppelen dan gaan wij ervoor. Overigens gaat het ook wel eens andersom. Het merk Oatly en hun ‘strijd’ tegen zuivel inspireert mij bijvoorbeeld om na te denken en te spreken over merkactivisme. Welke gast is je het meest bijgebleven?Zonder anderen te kort te willen doen, want ik vond en vind oprecht elke aflevering op zijn eigen manier memorabel, maar – eerlijk is eerlijk – onmiddellijk poppen bij mij Femke Furnee en Arthur van Rongen op. Femke, omdat zij gewoon een ongelooflijk inspirerende ondernemer is en Arthur omdat ik zijn zeer succesvolle reanimatie van het eerder verdwenen Lois Jeans en vooral zijn visie op de juiste manier om dat aan te pakken, oprecht bewonder. Het zijn, nogmaals zonder anderen te kort te willen doen, bovendien ontzettend leuke mensen. Want een van de belangrijkste criteria voor de selectie van onze gasten is dat zij het vak bloedserieus nemen, maar zichzelf niet zo. Stel, er zijn geen grenzen qua budget en tijd, wie zou je dan het allerliefste in de studio uitnodigen?Dit is een hele lastige vraag. Het is verleidelijk hier bijvoorbeeld Elon Musk te noemen, want dan weet je je wel verzekerd van een paar duizend extra luisteraars. Maar ja, ik heb je net verteld wat misschien wel het belangrijkste criterium is voor de selectie. Nou geloof ik best dat Elon het vak serieus neemt maar ik ben bang dat hij zichzelf nog serieuzer neemt en valt dus toch af. Mocht Elon niet kunnen dit jaar, wat zijn dan de rest van de plannen voor 2023? Elon mag thuisblijven want wij hebben een aantal hele leuke opnames op stapel staan. Wacht maar af Saskia, luister naar de podcast en laat jezelf verrassen.

Lees verder

Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom

Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom Charley Peereboom is sinds november 2021 bestuurslid bij VIA. Sinds dit jaar houdt ze zich in het speciaal bezig met de verduurzaming van onze branche. Morgen vindt in het restaurant van Karma Kebab het eerste evenement plaats in het kader van deze duurzaamheidsmissie. Het event Want to be a B Corp? zal in het teken zal staan van duurzaam ondernemen en B Corp certificering. Op de valreep stellen we haar nog een paar vragen.  Charley, je bent al een tijd bestuurslid bij VIA en bekleedt sinds kort een nieuwe functie bij Megawatt Advertising & Digital. Hoe belangrijk is dit onderwerp voor jou en het bedrijf waarvoor je werkt?  Heel erg belangrijk! Het was ook echt een van de redenen waarom ik bij Megawatt aan de slag ben gegaan als Managing Director. Ik voel hier ontzettend veel energie en ambitie om het bureau verder te vormen naar (cliché;)) “het bureau van de toekomst”. De eerste jaren van het bedrijf stonden in het teken van groei, financiële gezondheid en kwalitatief werk. Nu zijn we op een punt gekomen waarbij we de rust en ruimte voelen om onze verantwoordelijkheid te gaan nemen in de maatschappij. En daar pak ik de voortrekkersrol in door o.a. een B Corp certificering te behalen. Sinds wanneer houd jij je met dit onderwerp bezig? In alle eerlijkheid, pas een jaar of twee. De eerste jaren van mijn carrière was ik vooral bezig met mijn eigen groei en volgde ik de visie en richting van het bedrijf waar ik voor werkte. Na verloop van tijd begon ik een eigen visie te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en over de toekomst van ons vak. Door mijn overstap naar Megawatt in juli, voel ik nu echt de ruimte om het bedrijf verder te gaan vormgeven in waar ik in geloof. Dat gaat overigens echt veel verder dan alleen verduurzaming van Megawatt zelf. Het gaat over de verantwoordelijkheid die wij hebben richting de klanten die we bedienen, het aantrekkelijk houden van de branche voor nieuwe talenten en het voeren van een inclusief beleid.  Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie. Als je op persoonlijk vlak 1 ding zou kunnen meegeven om duurzamer te leven. Wat zou dat dan zijn?  Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie. Pak de fiets voor die drie kilometer naar kantoor in plaats van de auto. Eet niet meer zeven dagen in de week vlees, maar vier. Koop niet elke maand tien nieuwe kledingitems, maar twee en ga zo maar door. En voer daar het gesprek over met elkaar. Morgen komen we samen om te praten over B Corp. Waarom moeten we daarnaartoe? Wat gaan we leren? Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet; ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar te beginnen. Het raakt iedereen, maar tegelijkertijd voelt ook weer bijna niemand zich aangesproken. B Corp worden kan een middel, een handvat zijn om als bureau de eerste stappen te zetten in het vormen en uitdragen van een duurzamer beleid. Ik denk dat het voor ieder bedrijf goed is om te komen luisteren, maar vooral te sparren met vakgenoten over de pro’s en con’s en de uitdagingen waar we allemaal voor staan. Meld je dus nu aan! Wil jij ook duurzamer ondernemen? Kom dan op 18 oktober naar het B Corp event en kom te weten hoe je het beste uit je bedrijf kan halen en tegelijkertijd het verschil te maken. Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet: ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar je moet beginnen. var exampleCallback = function() { console.log('Order complete!'); }; window.EBWidgets.createWidget({ // Required widgetType: 'checkout', eventId: '308608184387', iframeContainerId: 'eventbrite-widget-container-308608184387', // Optional iframeContainerHeight: 425, // Widget height in pixels. Defaults to a minimum of 425px if not provided onOrderComplete: exampleCallback // Method called when an order has successfully completed });

Lees verder

Want to be a B Corp? - Een Interview met Birgit Zuurveld

Want to be a B Corp? - Een Interview met Birgit Zuurveld Birgit Zuurveld is freelance Strategy Director en houdt zich samen met Charley Peereboom (Megawatt Advertising) en Marcel van der Heijden (GoodKarma) bezig hoe ze samen met VIA Nederland de reclamewereld kunnen ondersteunen om duurzamer te worden. Op 18 oktober vindt het eerste B Corp event plaats: Want to be a B Corp? Vandaag gaan we in gesprek met Birgit, en stellen haar een paar vragen over het event en haar duurzaamheidsmissie.  Wanneer ben jij je gaan bezighouden met duurzaam ondernemen en wat voor effect heeft dit gehad voor jou als freelancer? Hoewel ik er zeker niet van houd om mensen, laat staan mezelf in hokjes te duwen, ben ik wel te plaatsen in de groep mensen die hoe ouder ze worden, steeds meer bewust worden van de wereld om ons heen. Afgelopen jaren ben ik anders in de wereld gaan staan en daardoor anders gaan consumeren. Ik vind het heel belangrijk dat we nadenken over de consequenties die ons gedrag heeft voor de generaties na ons. Daarom wil ik nu zo goed mogelijk voor onze planeet zorgen. Dit heeft ook invloed op hoe ik mijn werktijd wil invullen. Rutger Bregman beschreef het mooi in een artikel dat deze week op De Correspondent verscheen. We werken fulltime 80.000 uur in ons leven en je kunt zelf beslissen hoe je deze tijd wilt invullen. Ik wil dat graag doen met een stukje morele ambitie en mijn kennis inzetten voor de ‘do-good’ merken.  Als freelancer houd je je bezig met merkstrategie, positioneringsvraagstukken en social strategieën met de focus op duurzame en maatschappelijke merken. Heb je wel eens merken geweigerd om die reden?  Heel eerlijk is dat nog niet gebeurd. Ik merk dat de bureaus waarvoor ik werk rekening houden met mijn idealen en mij de opdrachten geven waar ik blij van word. Bovendien hoeft voor mij een merk niet perfect te zijn in hun duurzaamheidsmissie. Voor mij is het heel belangrijk dat de intentie goed is en dat de wil van binnenuit komt. Eerste stapjes, zijn ook stapjes de juiste kant op.  Ik vind het heel belangrijk dat we nadenken over de consequenties die ons gedrag heeft voor de generaties na ons Heb je ook nadelige effecten ondervonden van duurzaam ondernemen? Wat zijn de positieve effecten van een duurzamere onderneming (behalve natuurlijk dat het op langere termijn goed voor mens en planeet is)? Moeten er überhaupt meer voordelen zijn? Dat vind ik een interessante vraag. Want als we zo doorgaan hebben we straks een planeet gecreëerd waarop wij niet meer kunnen leven. Omdat de aarde te heet of te droog is geworden. Of dat we verwoest worden door alles wat de aarde ons kan aandoen, zoals orkanen, aardbevingen of overstromingen. Voor mij is het dus meer dan genoeg dat het op lange termijn goed is voor mens en planeet. En als het aan mij ligt zou dit voor iedereen genoeg moeten zijn. Gelukkig is dit voor jong talent al vaak het geval, dus als ik dan nog een positief effect moet opnoemen is dat je talent aan je kunt binden. Lijkt me ook niet onnodig in deze tijden, toch? Kun je ons één tip geven die iemand meteen kan inzetten om iets duurzamer te leven? Ik zou mensen willen aanraden iets kleins te kiezen. En dan zijn er duizenden dingen die je kunt doen, zoals geen plastic flessen meer gebruiken. Een keer minder vliegen per jaar, minder nieuwe kleding kopen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben bijna 9 jaar geleden van de ene op de andere dag gestopt met vlees eten en daar ben ik nog iedere dag blij om. En niet alleen omdat ik daarmee een kleine bijdrage lever, maar ook omdat je een stukje bewustzijn creëert bij alle mensen met wie ik eet. Als ik ook maar iemand kan inspireren om ook wat minder vlees te eten, dan wordt mijn impact direct een stuk groter.  Op 18 oktober komen we samen om te praten over B Corp. Waarom moeten we daarnaartoe? Wat gaan we leren?  Ik denk dat B Corp voor bureaus en merken een mooi middel is om ook een stap te zetten. Het is niet altijd eenvoudig om te beginnen en B Corp geeft je hele duidelijke handvaten. Ik hoop dat ieder bureau en merk in Nederland zich al wel bewust is dat ook zij een bijdrage kunnen leveren. Met dit event reiken wij je heel eenvoudig een handvat.  Wil jij ook duurzamer ondernemen? Kom dan op 18 oktober naar het B Corp event en kom te weten hoe je het beste uit je bedrijf kan halen en tegelijkertijd het verschil te maken. var exampleCallback = function() { console.log('Order complete!'); }; window.EBWidgets.createWidget({ // Required widgetType: 'checkout', eventId: '308608184387', iframeContainerId: 'eventbrite-widget-container-308608184387', // Optional iframeContainerHeight: 425, // Widget height in pixels. Defaults to a minimum of 425px if not provided onOrderComplete: exampleCallback // Method called when an order has successfully completed });

Lees verder