Ondernemerschap

Welkom op de themapagina ondernemerschap van VIA, waar het hart van ondernemende geesten sneller klopt. De reis van een ondernemer kan zowel uitdagend als lonend kan zijn. Daarom creëren we kansen voor onze leden om van elkaar te leren door middel van inspirerende verhalen, waardevolle lessen en praktische inzichten. Dit doen we niet alleen om individuele groei te stimuleren, maar ook om de collectieve kracht van ons netwerk te versterken. 

Benchmark onderzoek

Een van de pijlers van het thema ondernemerschap is het Benchmark onderzoek, dat essentiële data en inzichten biedt over de stand van zaken binnen onze branche. Deze inzichten stellen ondernemers in staat om hun eigen prestaties te meten tegen die van hun peers en identificeren waar kansen voor groei liggen. 

 

State of the Industry, Just Getting Started & Espresso's

Daarnaast is zijn events en netwerk momenten zoals de State of the Industry, Just Getting Started en Espresso sessies voor iedereen die betrokken is bij het leiderschap binnen bureaus. Hier delen we de belangrijkste trends, uitdagingen en kansen die de toekomst van ons vakgebied vormgeven.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om als ondernemer in onze branche te ontwikkelen en groeien. Van onderzoeksresultaten en evenementen tot aan communties die specifiek gericht zijn op het ondersteunen van jouw ondernemersreis.

Agenda

Nieuws

Dorien Ku iken (Fitzgerald): 'Je hebt niets aan elf spitsen in het veld'

De tiende aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 10- JUST GETTING STARTED Dorien Kuiken is medeoprichter en managing director van pr- en communicatiebureau Fitzgerald in Amsterdam. Het bureau, onderdeel van Ace, werd in 2019 opgericht vanuit Glasnost door zogeheten ‘conflicting accounts’. Fitzgerald werkt voor merken als Innocent, Cortina en de Bijenkorf. In de nieuwe aflevering van podcastserie Just Getting Started vertelt Kuiken waarom het zo belangrijk is om tegen klanten 'bloody honest' te zijn. 'Vanaf de start van de samenwerking vertellen we de klant wat hij of zij van ons kan verwachten, en dat zijn soms ook dingen ze niet willen horen.' Ook in de begeleiding van haar team is Kuiken goudeerlijk: 'Ik zie mezelf als een voetbalcoach langs de zijlijn. En aan elf spitsen in het veld heb ik niets.'

Lees verder

Fabian de Jong (The Herd): 'We willen uitbreiden naar 8 bureaus'

De negende aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 9 - JUST GETTING STARTED Fabian de Jong is sinds 2009 oprichter van het Dordrechtse bureau Elephant, waarna het bureaunetwerk The Herd Agencies in 2021 volgde. Het netwerk bestaat uit vier bureaus in Dordrecht en Rotterdam.  In de nieuwe aflevering van podcastserie Just Getting Started vertelt De Jong over de beginjaren van Elephant en waar hij tegenaan liep. Zijn ambitie is met de jaren flink gegroeid en tegenwoordig is hij druk doende zijn netwerk uit te breiden van vier naar acht bureaus. Toch is Nederland nog altijd groot genoeg, waar hij alles over vertelt. 

Lees verder

Linda Franse (Fama Volat): 'Wij doen nauwelijks mee aan pitches'

De achtste aflevering van Just Getting Started, de podcast voor jonge bureauleiders, is nu te beluisteren. Aflevering 8- JUST GETTING STARTED Linda Franse is managing director van Fama Volat in Amsterdam en sinds kort Utrecht. In de podcast vertelt ze over de start van haar eerdere designbureau, waarna ze overtuigd was om Fama Volat in Amsterdam op te richten. Onlangs is een nieuwe vestiging van Fama Volat in Utrecht gelanceerd, waar Franse ook aan het roer staat. Fama Volat zit liever 'in het hart van organisaties' en doet daarom nauwelijks mee aan pitches, zegt Franse. Ook vertelt ze hoe het is om onderdeel te zijn van een grote bureaugroep.

Lees verder

Kennisbank

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder

AdEx-benchmarkrapport Europa voor 2022 out now!

Het langverwachte AdEx-benchmarkrapport 2022 van IAB Europe is nu live! Het rapport is de definitieve gids voor reclame-uitgaven in Europa voor 29 markten. Het geeft details over de formats en kanalen die hebben bijgedragen aan de jaarlijkse groei van digitale reclame met 9,8 procent in 2022, wat resulteert in een totale marktwaarde van 86 miljard euro. Bekijk AdEx-benchmarkrapport Als je op zoek bent naar de belangrijkste feiten, statistieken en hoogtepunten, bekijk dan deze korte video's met Chief Economist, Daniel Knapp.

Lees verder

Een nieuw initiatief voor bureauleiders: ‘State of the Industry’

Op 1 juni lanceerde branchevereniging VIA 'State of the Industry', een nieuw initiatief voor bureauleiders. Met interactieve inspiratiesessies brengt VIA bureauleiders samen om kennis te delen en met elkaar in gesprek te gaan over diverse thema's. Na een succesvolle eerste editie van 'State of the Industry' gaan we in gesprek met initiatiefnemer Brian Hirman, director M&A bij iO en bestuurslid van VIA, over hoe dit initiatief is ontstaan en waarom het nodig is. Brian, kun je ons meer vertellen over de eerste ‘State of the Industry’-sessie? Het thema van de eerste inspiratiesessie was ‘Consolidatie, fusies en overnames in de bureauwereld’. De bureauwereld wordt de afgelopen jaren beziggehouden door partijen die middels M&A een actieve buy and build strategie uitrollen. Maar ook het samengaan van kleinere en middelgrote bureaus is aan de orde van de dag. Het is een onderwerp dat bij veel bureaus, nu of in de toekomst, op de agenda staat. We hebben verschillende marktpartijen uitgenodigd om een aantal mogelijke vormen van consolidatiemodellen toe te lichten, Ruud Wanck van Candid Group, Kiki Maaskant van ACT.agency en ikzelf. Daarnaast hebben we ook ondernemers die recentelijk zijn overgenomen of gefuseerd gevraagd om hun ervaringen te delen: Jos Govaart van Coopr (onderdeel van Candid Group), Lennart Ruigrok van Booming (opgegaan in iO) en Danijel Derksen van Qontent Matters (gefuseerd met ACT.agency). Door paneldiscussies en rondetafelgesprekken was er een mooie interactie met het publiek. De gesprekken die hieruit volgden waren zeer waardevol voor partijen die concreet overwegen om in de nabije toekomst de volgende stap te maken met hun bureau, maar ook voor de bureaus die gewoon meer wilde weten welke opties er zijn en wat een mogelijke stap zou betekenen. Waarom is het volgens jou nodig om vanuit VIA deze sessies te organiseren? Het doel van VIA is om te verbinden en elkaar vooruit te helpen en zo een omgeving te creëren waarin iedereen kan groeien. Dit doen we onder andere door kennis en inspiratie te delen, en door professionals bij elkaar te brengen in onze taskforces. We zien een toenemende behoefte voor het bouwen van communities waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten om over hun uitdagingen te praten en van elkaar te leren. Deze communities zijn voor VIA ook zeer waardevol om het sentiment in de industrie te meten. Zo steken we tijdens State of the Industry de zogenaamde ‘Sentimeter’ in de zaal. Zo bleek bijvoorbeeld dat 84% van de aanwezigen het komende kwartaal (Q3) verwachten te groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. En is 58% van plan om binnen 2 jaar een volgende stap met hun bedrijf te zetten. Mooie informatie waar we in onze volgende sessies verder op in kunnen spelen. Met 'State of the Industry' brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie. Er is al een community voor jonge bureauleiders, namelijk Just Getting Started. Hoe verhoudt ‘State of the Industry’ zich ten opzichte van dit initiatief? 'State of the Industry' is ontwikkeld in nauw overleg met de drijvende krachten achter Just Getting Started (JGS). JGS is een community voor jonge bureaudirecteuren die in dezelfde fase van hun carrière zitten en dezelfde ontwikkeling doormaken. Tijdens deze sessies wordt kennis vrijuit gedeeld over hoe je op een effectieve manier je net opgestarte bureau kunt runnen. Elk kwartaal staat een ander thema centraal met als uitgangspunt de 4 P’s: Personeel, Poen, Proces en Pitches. Met State of the Industry brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie.

Lees verder