Aanvullende reacties op aankondiging Google

De aankondiging van Google van afgelopen dinsdag om third party cookies te blijven ondersteunen en tegelijkertijd te blijven werken aan de API's om oplossingen te bouwen die privacy vooropstellen, is een wat ons betreft verstandige (en wellicht ook onvermijdelijke) zet. Het is onze hoop dat deze extra tijd wordt besteed aan het verrichten van inspanningen voor een effectieve, goed te implementeren en sterkere Privacy Sandbox.

Veel van onze leden hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan alternatieven voor het wegvallen van de third party cookies en hebben investeringen gedaan in nieuwe manieren om doelgroepen te benaderen. Geen enkele inspanning is verspild, aangezien de industrie blijft evolueren om de bescherming van consumenten te verbeteren en te voldoen aan de toenemende regelgeving, zowel op nationaal als op Europees niveau.

Tegelijkertijd geeft het tijd om te investeren in strategieën die de privacy beschermen en daarmee gebaseerd zijn op toestemming voor gegevensverwerking. Wij willen benadrukken daarbij altijd rekening te houden met de recent gepubliceerde richtlijnen van de AP. Zeker nu de AP heeft aangekondigd per brief strenger te gaan handhaven. Het is ook belangrijk om door te gaan met het verkennen en testen van de Google Privacy Sandbox API's – dit zal ongetwijfeld waardevolle inzichten opleveren en innovatie inspireren.

Als branchevereniging waren wij benieuwd naar de reacties vanuit onze leden, hieronder enkele reacties:

 

  • Michael Eedens, Ogury, Managing Director Benelux: Advertentie-ID’s zijn al uitgefaseerd uit Safari en Firefox, ze worden ook steeds kleiner in Chrome en 50% van het verkeer op het open internet bevat geen cookies. Als gevolg hiervan ervaren adverteerders nu al een afname van de beschikbaarheid van cookies voor hun campagnes, terwijl de grote vraag de prijzen opdrijft. De realiteit is dat onze sector zich op een beslissend keerpunt bevindt in de bescherming van consumentengegevens, en deze verschuiving begon lang voordat Google de beslissing nam om de Privacy Sandbox in te zetten. Met al het bovenstaande in gedachten mogen adverteerders de aankondiging van Google niet zien als een kans om hun overstap naar oplossingen uit te stellen die niet uitsluitend afhankelijk zijn van identificatiegegevens van derden. Het is zinloos voor onze industrie om vast te houden aan een model dat gedoemd is te verdwijnen. In plaats daarvan is het tijd voor adverteerders om te investeren in alternatieve oplossingen waarmee ze onafhankelijk van toekomstige branche beslissingen kunnen opschalen, terwijl de privacy van de consument voorop staat.”

 

  • Simon Harris, Director Advertising Strategy bij DPG Media: “De recente ontwikkelingen zorgen voor extra onzekerheid bij adverteerders en uitgevers. Het is nog onduidelijk hoe deze nieuwe ervaring precies werkt. Aangezien de Privacy Sandbox in vroege tests slecht presteerde, zijn de presentatie van gebruikerskeuzes en de standaardinstellingen van groot belang voor de advertentieprestaties en een open web dat door advertenties wordt gefinancierd. Voor adverteerders die nog meer onzekerheid en potentiële dalingen in campagneprestaties willen voorkomen, heeft DPG Media de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in first-party data en media-inkoopplatformen die toekomstbestendige oplossingen bieden - ongeacht de koers die Google of Apple zal volgen.”

 

  • Geert Hoogeveen, Teads, Managing Director NL: “Met de recente ommekeer van Google om cookies niet af te schaffen, verandert dit niets aan de onvermijdelijke toekomst zonder third-party cookies. De keuze ligt nu bij de consument, en de verwachting is dat veel mensen ervoor zullen kiezen om tracking uit te schakelen. Dit betekent dat de advertentie-industrie zich nog steeds moet aanpassen aan een cookieloze wereld.  Deze beslissing verandert niets aan de verschuiving naar een wereld zonder cookies; Teads blijft leidend op het gebied van effectieve cookieloze advertentieoplossingen.

 

  • Willem-Albert Bol, CEO Abovo Maxlead: “Zoveel mensen zoveel meningen. Ook binnen ons bedrijf zie je meerdere reacties hierop langskomen. Google doet wederom een concessie om niet door te pakken op een eerder gemaakte belofte. Maar het lijkt een achterhoedegevecht geworden. Cookies bestaan immers al niet meer voor 70% van het internetgedrag. Voor de overige 30% is een consent module een goede oplossing. Gelukkig hebben bedrijven hun consent beleid verbeterd en is de technische inrichting van tracking van een hoger niveau. De grote winnaar is privacy van de consument. Wij zullen onze klanten adviseren om vooral te blijven investeren in first-party data. Dat is de meest verstandige strategie en daar verandert dit Google besluit niet zoveel aan.” 

Gerelateerde artikelen