Reactie op de Google uitspraak toch third party cookies te blijven ondersteunen in Chrome
(Op basis van dit eerder door IAB Europa gepubliceerde artikel - IAB Europe Reacts to Google’s New Approach to Privacy Sandbox - IAB Europe)
Amsterdam, 24 juli 2024 – Op 22 juli kondigde Google aan third party cookies in Chrome te blijven ondersteunen. In hetzelfde bericht maken ze bekend een nieuwe ervaring in Chrome te introduceren waarmee gebruikers een geïnformeerde keuze maken die invloed hebben op hun privacy tijdens het gebruik van de webbrowser Chrome.
De aankondiging werd gedaan naast de bekendmaking van de resultaten van tests met Privacy Sandbox API's aan zowel de koop- als verkoopzijde. Deze tests bevestigen dat het verlies aan inkomsten door het afschaffen van cookies van derden kan worden verminderd door het gebruik van de API's, hoewel deze uitkomsten per scenario flink verschillen.
De Britse Competition and Markets Authority (CMA), die toezicht houdt op de ontwikkelingen van de Privacy Sandbox na toezeggingen van Google in 2021, heeft aangekondigd "nauw samen te zullen werken met het [Britse Information Commissioner's Office] om zorgvuldig Google's nieuwe benadering van de Privacy Sandbox te overwegen", en staat open voor feedback van belanghebbenden tot 12 augustus.
Vanwege het gebrek aan gedetailleerde informatie over de gebruikerskeuzefunctie die Google nu voorstelt in plaats van het uitfaseren van de third party cookies, is het momenteel moeilijk om de implicaties van deze aankondiging voor het bredere ecosysteem volledig in te schatten.
Hieronder enkele belangrijke overwegingen die in het oog gehouden moeten worden bij elke alternatieve benadering die in Chrome wordt geïmplementeerd of wordt overwogen:
- Gebruikerscontrole met betrekking tot het plaatsen van cookies en de verwerking van persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden is al het onderwerp van industriebrede standaarden die voortvloeien uit de gedetailleerde eisen van de Algemene Gegevens Verordening (AVG) en de ePrivacy-richtlijn. Deze standaarden houden rekening met het feit dat keuzes op browserniveau geen geïnformeerde en specifieke toestemming onder de AVG mogelijk kunnen maken. Het is onduidelijk welke waarde de toevoeging van een extra keuzelaag zou opleveren, met het bijkomende risico van een gefragmenteerde gebruikerservaring.
- Het lijkt waarschijnlijk dat een dergelijke benadering hetzelfde nadeel voor uitgevers zou inhouden als Apple's ATT, dat momenteel onderwerp is van antitrustonderzoek in verschillende EU-landen. De manier waarop controles met betrekking tot de beschikbaarheid van cookies van derden aan eindgebruikers worden gepresenteerd en worden gecombineerd met de bestaande controles die al zijn voorzien voor de Privacy Sandbox API's, zal van bijzonder belang zijn om de impact op de concurrentie te beoordelen.
- Tot slot roept IAB Europa Google op ervoor te zorgen dat de ontwikkeling in nauwe samenwerking met industriestandaardorganisaties plaatsvindt en goed rekening houdt met feedback uit de sector, ook al blijft het de Sandbox-tools verfijnen en verbeteren. In dit verband is het relevant om Google's staat van dienst op het gebied van betrokkenheid bij de industrie bij de Privacy Sandbox tot nu toe te erkennen, terwijl we ons bewust blijven van de hierboven genoemde risico's in verband met de alternatieve benadering die gisteren is aangekondigd.