Automatisering maakt jou overbodig!
Automatisering maakt jou overbodig!
Dus waarom zou je daar tijd aan besteden?
“Dit moeten we automatiseren!” Grote kans dat minimaal één keer per week een collega zegt dat er iets geautomatiseerd moet worden. Automatiseren klinkt als het antwoord op elke vraag elk probleem, nietwaar? Maar is het dat wel? Waarom zou je überhaupt overwegen om processen, inkoopmethoden of rapportages te automatiseren als je weet dat het jouw rol binnen het bedrijf overbodig kan maken? Het antwoord op die vraag is heel simpel: het is onvermijdelijk.
Nog niet zo lang geleden waren er twee keer zoveel mensen nodig voor het werk dat we vandaag doen. Voordat we het doorhadden zijn er slagen gemaakt die ervoor zorgen dat (incidentele of alledaagse) handelingen efficiënter zijn belegd. Dat was vijftig jaar geleden al zo en dat is vandaag nog steeds aan de hand. Het zit immers in onze natuur om dingen ‘gemakkelijker’ te maken. Had je bijvoorbeeld tien jaar geleden bedacht dat je zelf je boodschappen zou scannen en afrekenen? Het idee alleen al zou een flinke frons hebben opgeleverd. Nu weten we niet beter. De rijen worden korter en het aantal caissières per winkel neemt rap af. Oorzaak? Het inzetten van automatisering.
Altijd op zoek naar een oplossing
Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil. Automatisering maakt zo’n groot deel uit van ons dagelijks leven dat we ons daar nauwelijks bewust van zijn. Net zoals je schoenen aantrekt als je naar buiten loopt. Het is er, en wel overal om ons heen. Zoals gezegd, het zit in onze natuur om ons leven altijd te verbeteren en het onszelf zo eenvoudig mogelijk te maken. De weg van de minste weerstand. Om T.D. Jakes te citeren: ‘If you always do what you’ve always done, you’ll always be where you’ve always been.’ Mensen willen nu eenmaal tijd besparen, zich comfortabeler voelen, efficiënter te werk gaan, kosten terugdringen en fouten voorkomen. En hoe meer we op zoek gaan naar mogelijkheden om efficiënter te kunnen zijn , hoe meer oplossingen we creëren.
Als je het zo leest is het niet heel vreemd dat ook in een industrie waarvan de basis ‘automatisering’ is, momenteel zoveel wordt gesproken over automatiseren. Stel je eens voor hoe onze programmatic markt eruit zou zien als we bijvoorbeeld deze vijf gebieden niet hadden geautomatiseerd.
1. Rapporteren
Het automatiseren van rapportages zorgt ervoor dat alle gegevens die je nodig hebt in een oogwenk worden gepresenteerd. Het helpt tijd te besparen, fouten terug te dringen en biedt beter en frequenter inzicht om de resultaten te verbeteren. Stel je voor dat je dit nog allemaal handmatig zou moeten doen?!
2. Campagne Set-up
Als het gaat om het opzetten van campagnes hebben programmatic specialisten gemengde gevoelens. Het is doorgaans namelijk best een tijdrovende en precieze klus. Er zijn immers zoveel factoren waar rekening mee moet worden gehouden: rapportageniveaus, beschikbaar advertentiemateriaal, KPI’s en bijvoorbeeld platformkeuze. Dit is slechts een greep uit de vele aspecten die invloed hebben op je campagne. En dat moet dan ook nog allemaal in een kort tijdsbestek en zonder een duidelijke briefing. Dus waar moet je de tijd vandaan halen om dit proces te automatiseren? Het advies is om die tijd en ruimte te creëren. Het zal in eerste instantie even wat tijd en inspanning kosten maar op de lange termijn gaat het je heel veel voordeel – ergo tijd en ruimte voor andere creatieve ideeën– opleveren. Het opzetten van campagnes is ook nog eens heel geschikt om te automatiseren, want vaak doe je dezelfde handeling en zijn enkel een aantal details veranderlijk. Bij een geautomatiseerd proces hoef je straks, bij wijze van spreken, alleen nog maar op play of release te drukken. En oké, een 4-eye check is ook nog steeds geen overbodige luxe. En de kers op de taart: zodra je jouw campagne optimaal hebt ingesteld, kun je deze prima hergebruiken. Onderaan de streep: minder fouten, meer tijdsbesparing en dus meer tijd om bijvoorbeeld een Programmatic Award-winnende campagne te bedenken.
3. Data Activatie
Stel je eens voor dat je met één druk op de knop alle benodigde data kunt verzamelen, deze kunt koppelen aan je campagne om die vervolgens te activeren, zodat je campagne uitlevert op relevante in-market audiences. Dat is niet alleen goed nieuws voor programmatic specialisten, ook de customer experience zal verbeteren. Daarnaast zouden we hiermee kunnen afstappen van aannames op het gebied van doelgroeptargeting. Zie dat maar eens handmatig in te bouwen.
4. Media Inkoop
We durven wel te stellen dat niemand in de programmatic industrie nog wil bieden op advertentieveilingen waarbij ze fysiek aanwezig moeten zijn of telefonisch moeten inkopen. I rest my case.
5. Creatie
De gedachte alleen al: handmatig creaties wisselen (video in, video uit) en afstemmen op je doelgroep! Het is gekkenwerk. Het uitserveren van de juiste creaties aan de juiste doelgroep op het juiste moment kun je wel vergeten. Om maar te zwijgen over het trafficken van de files (een bestandje op een schijf sturen naar het bureau en hopen dat het op tijd aan komt). Automatisering heeft dit proces eenvoudiger gemaakt dan ooit tevoren. Ze maakt het onder andere mogelijk om ads en formaten, die al dan niet dynamisch over meerdere platformen draaien, uit te serveren aan de juiste doelgroep, op het moment dat je weet dat het hout snijdt.
Technologie en mens: a match made in heaven
Automatisering heeft de markt duidelijk veel voordelen gebracht en het einde is nog lang niet in zicht. Er zijn nog zoveel dingen die geautomatiseerd kunnen worden, dat je je kunt afvragen of ons hetzelfde lot is beschoren als de kassamedewerkers. Heel eerlijk, die kans is aanwezig maar wel met een grote ‘maar’. Net zoals er altijd werk is in een supermarkt, of dat nou achter de kassa zitten is of juist meest servicegericht assisteren, zo zullen ook programmatic experts niet verdwijnen. Onze rol kan veranderen, jazeker. Maar wij mensen zijn nodig, linksom of rechtsom. Apparaten denken (nog) niet. Zodra je een machine een opdracht geeft die ze niet begrijpt, bevriest ze en schreeuwt ze om hulp. Bijna letterlijk. Denk maar eens aan de selfservice-kassa die je bonuskaart niet accepteert of herkent: binnen een paar seconden staat een medewerker voor je klaar om te assisteren. En dat is precies waar wij, als homo sapiens, een rol spelen. Wij lossen problemen op, wij helpen apparaten om te doen wat wij willen, zoals het accepteren van de bonuskaart – en wij halen het pak melk nog even langs de scanner. Technologie en mens vullen elkaar aan. De perfecte symbiose.
Kortom, je hoeft je dus geen zorgen te maken. Omarm en initieer automatisering, mocht je dit nog niet doen. Het is immers een geruststellende gedachte dat jij persoonlijk kunt bijdragen aan een meer efficiënte en effectieve werkwijze die jou tijd oplevert om andere toffe dingen te doen. En hoewel de mogelijkheden om te automatiseren eindeloos zijn, het gebeurt alleen als jij en ik daar tijd in steken en het blijven begeleiden. Kortom, zolang we hierin kunnen voorzien, zullen wij altijd nodig blijven. Niets staat ons dan ook in de weg om nog slimmer te worden in wat we elke dag doen, namelijk de mooiste, meest effectieve programmatic campagnes bedenken, plannen, uitvoeren en optimaliseren. Iedere slag die we maken, brengt nieuwe kansen met zich mee. En ja, het kost tijd en doorzettingsvermogen om af en toe even uit die automatische piloot te stappen, maar als we automatisering in ons voordeel kunnen laten werken, dan maakt het ons werk en leven een stuk gemakkelijker en misschien wel nóg leuker.
In het volgende artikel in de reeks over automatisering gaan we verder in op hoe je automatisering voor je kan laten werken, waar te beginnen en waar rekening mee te houden.
Tekst: Daphne Smaling, Sjoerd Lops, Marco van Hierden & Bob Mosch.