
AI verandert search – en wij zoeken mee
Search verandert in sneltreinvaart. Waar we als consultants gewend waren aan duidelijke spelregels, voelen we nu steeds vaker dat AI het speelveld heeft veranderd zonder dat de regels compleet duidelijk zijn. Tijdens onze taskforce-meeting deelden we onze ervaringen. En eerlijk is eerlijk: niet alles is 100% duidelijk. Maar juist dat maakt het interessant.
1. AI-gedreven search: minder traffic, andere kwaliteit
AI-gedreven search heeft een aanzienlijke impact op de huidige resultaten. Het blijkt dat AI-gedreven zoekopdrachten over het algemeen leiden tot een toename in vertoningen, maar dat de klikken redelijk constant blijven. Sommige adverteerders merken echter een daling in het aantal vertoningen en klikken bij informatieve zoekintenties aangezien antwoorden vaak al in de zoekmachine zelf worden gegeven, wat resulteert in minder verkeer naar de website. De bezoekers die wél doorklikken, zijn van hogere kwaliteit. Zo zien we dat het verkeer uit AI-modellen een hogere engagement heeft, wat theoretisch zou moeten resulteren in een hoger conversiepercentage op de website.
Ons gevoel: dit is precies wat zoekmachines willen, minder ruis, meer actie. Maar het vraagt van ons een andere mindset. Content schrijven “om volume te pakken” is passé. We moeten content maken die klare taal spreekt en uitnodigt tot actie.
2. GEO vs. SEO: nieuw vakgebied of gewoon SEO+?
Er wordt veel geroepen over Generative Engine Optimization (GEO), wat voor ons aanvoelt als rebranding. De kern blijft gelijk aan SEO. In de praktijk merken wij: niemand kan nog met zekerheid zeggen hoe je “AI-resultaten” precies beïnvloedt. Alles staat nog in de kinderschoenen en is volop in ontwikkeling.
Onze ervaring is dat autoriteit en betrouwbaarheid nog steeds de doorslag geven. Alleen nu veel breder: AI haalt input niet alleen van je website, maar ook van platforms als Reddit, Amazon en Wikipedia.
Zorg dat je via tools als Ahrefs, Prompt Watch, of AccuRanker gebruik maakt van add-ons om AI-search enigszins inzichtelijk te krijgen. Zorg dat je structured data op orde is en houd ook in de gaten hoe de SERP er precies uitziet qua features bij specifieke zoekopdrachten om daar learnings uit te halen en op in te haken met je content.
Wij zouden zeggen: blijf je SEO goed doen, maar til het naar een hoger niveau. Bouw content die laat zien dat je de expert bent, dat je context snapt en dat je betrouwbaar bent.
3. SEA in een conversatie-wereld
Er is nog weinig ervaring met Ads in AI conversaties in Europa, er wordt nog volop getest in landen als de US, maar het is belangrijk om voorbereid te zijn. Minder keywords, meer context. Rijke assets, shopping‑feeds en dynamische landingspagina’s zullen winnen. Automatisering kan relevanter zijn binnen conversaties, maar vraagt om vertrouwen en waakzaamheid: brand safety, negatives, en rapportages die intent/context meeneemt in plaats van alleen query’s. Welke inzichten gaan we krijgen en tot welk niveau is nog de grote vraag.
Wat we voor nu kunnen doen is het inzetten van en testen met broad match, Performance Max en AI Max. Het lijkt er op dat dit vooralsnog de vereisten zijn om getoond te worden in de AI conversaties met een ad. Zorg daarbij ook dat je de systemen voorziet van duidelijke signalen (conversie- en doelgroepdata), assets (relevante teksten, afbeeldingen en video) en de juiste kaders (negatives, brand exclusions etc).
Onze houding: testen, leren, kaders stellen. Niet blind vertouwen, maar ook niet afwachten. Houd daarbij ook nieuwsartikelen in de gaten voor learnings van markten waar de ads nu al getest worden.
Tot slot: gaandeweg leert men
Het mooie - en soms frustrerende - aan search anno nu is dat het landschap sneller dan ooit verandert. We varen op ervaring (van jezelf en van anderen), op testen en op vertrouwen in AI oplossingen.
Wat wij meenemen uit deze fase:
-
Wees wendbaar - sta open voor nieuwe ontwikkelingen & innovaties en blijf nieuwsgierig
-
Blijven experimenteren - alleen door te testen weten we wat werkt
-
Samen leren - kennisdeling met collega’s en klanten is belangrijker dan ooit