De (DNA-)verschillen tussen data-analisten en creatieven

 

De relatie tussen data en creatie zit al jaren in een grauw schemergebied: er blijft te veel gedoe om samen gelukkig te kunnen zijn, maar de basis lijkt net stevig genoeg om niet uit elkaar te willen. Zo bleek ook uit een rondvraag van de VIA Taskforce Creative onder zes vakgenoten. Iedereen wil dat de samenwerking tussen data en creatie goed verloopt, maar het lijkt wel dat hoe meer ze naar perfectie streven, hoe moeilijker ze er grip op krijgen. Veel vakgenoten gaven aan dat ze de relatie opnieuw willen vormgeven, los van welke conventie dan ook, maar niet weten waar te beginnen.

Als een ware relatietherapeut ging de taskforce op onderzoek uit. Ze gingen opnieuw het gesprek aan en praten met beiden over de momenten waarop het misging, en over waar de mogelijkheden zitten om de partijen in de nabije toekomst dichter bij elkaar te brengen. Welke bruggen moeten er worden geslagen en welke barrières geslecht om de twee krachten definitief te bundelen?

Meerdere therapiesessies op de planning

De meest opvallende quotes uit deze gesprekken zijn gebundeld in dit artikel. In de komende maanden staan er meerdere therapiesessies op de planning om aan de relatie te werken. Van grootschalige evenementen tot persoonlijke (podcast)gesprekken, waar beide partijen met elkaar praten over het belang van data en creativiteit. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat deze relatie uitmondt in een lang en gelukkig huwelijk? 

Zo kijkt de markt tegen de relatie aan 

Volgens Thijs van Dijck van VodafoneZiggo, kan er winst behaald worden door het delen van data tussen marketing, media, communicatie en het creatief bureau. “Juist bij langdurige campagnes wordt het resultaat verbeterd door relevante creatie op basis van consumentengedrag, first-partydata en campagne-inzichten. De mogelijkheden met data zijn enorm. Zoek de balans tussen schaalbaarheid en relevantie. Verlies je vooral niet in de datamogelijkheden die de platformen aanbieden."

David Behrens van Ping Media ziet dat met name bureaus het belang van data moeten onderkennen: “Je kunt je pas creatief laten inspireren door data, als je het belang van data en technologie onderkent en erkent. Maar bescheidenheid siert de technologie, want zij is het dienblad waarop we het drankje uitserveren. En dat drankje is nog altijd de creatie.” 

Aad Kuijper van DDB ziet het zo: “Het is heel simpel: als we niet uitkijken, gaan we ten onder aan data. Creatie zorgt voor het succes, zij is de filter. Zij maakt iets van al die data. Het onderbewustzijn is daarbij belangrijk, want alle data die we daar invoeren komt er weer uit als intuïtie. Data is de input, creatie zorgt voor de outcome.”

Koen Neggers van Greenhouse ziet de enorme hoeveelheid beschikbare data als een kans, maar tegelijkertijd ook als een bedreiging. “Het is lastig om de toenemende hoeveelheid data ook actionable te maken. Het is zoveel data dat we ons er geen raad mee weten. De kans om te verdrinken in de poel van kennis ligt op de loer. Als we van data naar insights kunnen komen door middel van bijvoorbeeld machinelearning/AI kunnen we wel lessen trekken uit al die data die waardevol zijn voor creatie.”

Casper van der Waal van dentsu is van mening dat het ontbreken van synergie tussen data en creatie vooral komt omdat nog te vaak voor de gemakkelijke weg wordt gekozen, in plaats van aan de relatie te werken. Van der Waal: “Creatieve bureaus zijn niet in staat om creatie zo snel aan te passen aan de learnings uit data. Het is vaak makkelijker om een mediumtype aan te passen of uit te schakelen tijdens een campagne dan om een creatie aan te (laten) passen. Tegelijkertijd kijken marketeers weer bijna alleen nog naar data en staan ze niet meer open voor creativiteit. De schuld ligt dan ook bij beide partijen.” 

Jitske van Zanten-de Ruiter van A Beautiful Brand deelt de mening van Casper. “Om samen verder te kunnen, is het belangrijk dat we openstaan voor elkaars standpunten, maar we moeten het ook niet groter maken dan het is. We moeten door en laten we klein beginnen maar vooral niet stil gaan staan. Beter iets geprobeerd en geleerd dan als `deer in headlights’ bevriezen en daarom maar weer op de oude voet door. En nogmaals, bespreek dit onderling als bureaus en klanten zodat je je hier samen voor verantwoordelijk voelt”

Wordt vervolgd

Benieuwd hoe dit traject verder afloopt? De VIA Taskforce Creative aan de slag met het behandelplan. Houd de VIA-socialkanalen en de agenda van VIA in de gaten voor de vervolgsessies. 

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder

De kracht van creativiteit in neuromarketing 

Ferdi Gökhan is Head of Science en Behavioral Strategist bij Yune en onderdeel van de taskforce Creative. In deze blog bespreekt hij Neuromarketing en de kracht van creativiteit. In een eerder artikel hebben we de rol van emoties in neuromarketing en de verschillende meetmethodieken onder de loep genomen. Maar laten we nu eens een stap verdergaan. Volgens onderzoek van de 'Association of National Advertisers' is bij adverteerders maar liefst 16,3% van de stijging in winst toe te schrijven aan het slim inzetten van neuromarketing. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor creativiteit.  De essentie van neuromarketing Het interessante aan neuromarketing is dat het zich richt op twee cruciale delen van onze hersenen: het instinctieve 'oerbrein' en het rationele 'moderne brein'. Het ‘oerbrein’ is het primitieve deel van onze hersenen dat zich richt op overleven, voedsel en voortplanten. Het is snel, impulsief en reageert sterk op emotionele prikkels. Het ‘moderne brein’ daarentegen, is het deel dat zich bezighoudt met logica, redeneren en bewuste gedachten. Waar traditionele marketing vaak mikt op het logische en rationele denken, gaat neuromarketing een stap verder. Het erkent dat onze impulsieve, emotionele reacties vaak de doorslag geven bij het maken van keuzes. (Consumenten)gedrag ontstaat namelijk grotendeels onbewust of onderbewust in de diepe regionen van ons brein. En als je begrijpt hoe consumenten denken en voelen, ben je als marketeer in staat om campagnes op een dieper, emotioneel niveau te richten en zo te zorgen voor een hogere betrokkenheid en conversie.  Creativiteit in neuromarketing Zoals bij iedere campagne is creativiteit niet slechts een luxe, maar eerder een onmisbaar instrument om op te vallen en een blijvende indruk achter te laten. Maar creativiteit in neuromarketing is weer van een heel ander level. Hierin betekent het niet alleen het ontwerpen van visueel aantrekkelijke advertenties, maar ook het begrijpen van de psychologische triggers die consumenten aanzetten tot actie. Het is de brug tussen wetenschappelijke analyse en emotionele resonantie. Door creativiteit toe te passen in neuromarketingcampagnes, ben je als marketeer in staat een diepere, blijvende connectie met de doelgroep tot stand te brengen. Verschillende neurologische studies, onder andere deze van Nielsen uit 2017, tonen aan dat verhalen die emoties oproepen een krachtige impact hebben op het geheugen en de besluitvorming. Door creatieve storytelling te integreren in neuromarketingstrategieën, kunnen merken niet alleen informatie overbrengen, maar ook een duurzame emotionele band opbouwen. Beeld zegt meer dan duizend woorden Beeldmateriaal is hierin onmisbaar. Beeld heeft de kracht om direct in te werken op het limbisch systeem van de hersenen, dat verantwoordelijk is voor emoties en geheugen. Creatieve visuele elementen zoals kleur, compositie en design, kunnen de perceptie van een merk beïnvloeden en het onderscheiden van de concurrentie. Door te begrijpen welke visuele elementen de motivatie en beloningscentra in de hersenen stimuleren, kunnen marketeers beelden creëren die consumenten aanzetten tot gewenste acties. Of het nu gaat om het stimuleren van aankopen, het vergroten van betrokkenheid of het bevorderen van merkloyaliteit, visuele prikkels spelen een sleutelrol. Eyetracking  Creativiteit in neuromarketing betekent ook de bereidheid om te experimenteren en te innoveren. Door te testen en het effect te meten van het creatieve beeld kun je letterlijk een kijkje nemen in het brein van consumenten en zien wat hen het meeste aanspreekt. Hiervoor kun je verschillende meetmethodes gebruiken, waaronder eyetracking. Door te zien waar de ogen van de kijker naartoe gaan, kun je als marketeer elementen plaatsen op de posities die de meeste aandacht trekken. Maar ook zo ontwerpen dat de juiste elementen de aandacht trekken. Dit leidt tot effectievere advertenties, en zelfs verpakkingen, die de kijker aanspreken op een dieper emotioneel niveau.  Neuromarketing in de praktijk Merken die neuromarketing al succesvol hebben ingezet, zijn onder andere Coca-Cola en Dove. Beide onderzochten de emotionele reacties van consumenten op hun product of campagne. Hierbij werd specifiek gekeken naar de activiteit in de hersenen om de aantrekkelijkheid van de ontwerpen te beoordelen. Dit is belangrijk omdat de consument vaak niet doen of vinden wat ze zeggen.  It is very difficult to distinguish between what a person believes and what they say they believe.  Daniel Kahneman – Psychologist and Nobel Prize winner Economics Voor hun Real Beauty-campagne heeft Dove bijvoorbeeld met behulp van gezichtscodering en huidgeleidingstests gemeten hoe de campagne emoties zoals zelfvertrouwen en positiviteit bij vrouwen opwekten. De campagne was niet alleen sociaal impactvol, maar hierdoor ook commercieel succesvol. Benieuwd of neuromarketing ook voor jouw merk zo succesvol kan zijn? Er is maar één manier om daarachter te komen: het gewoon doen. En omdat je straks natuurlijk wil weten of je inspanningen ook daadwerkelijk effect hebben, volgen hier de belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) die je kunt gebruiken: 1. Emotioneel engagement wordt gemeten via biometrische gegevens zoals hartslag en huidgeleiding. Bijvoorbeeld: een verhoogde hartslag tijdens een bepaald deel van een advertentie kan wijzen op verhoogde emotionele betrokkenheid. 2. Visuele aandacht wordt gemeten via eyetracking om te zien hoe lang een consument naar een advertentie kijkt en naar welke elementen. Als de ogen van de consument langer op het product of de call to action blijven, is dat vaak een positief teken. Tegenwoordig kan dit ook middels AI (artificial intelligence). Zo voorspelt het AI -model waar de visuele aandacht naar uit gaat en visualiseert dit vervolgens middels een heat map. Bij contentmarketingbureau Yune integreren ze deze methodiek vast in hun creaties en designs om de impact van hun werk te vergroten.  3. Conversieratio is het percentage van de doelgroep dat een gewenste actie onderneemt, zoals een aankoop doen of zich abonneren op een nieuwsbrief. Dit kan worden bijgehouden via web analytics-tools. Wij, als taskforce, zijn ervan overtuigd dat neuromarketing waardevolle inzichten biedt die verder gaan dan traditionele marketingmethoden. Hij stelt marketeers in staat om dieper in te gaan op wat consumenten echt beweegt, waardoor er meer gerichte en effectieve campagnes kunnen worden gecreëerd. Welk merk en welke consument wil dat nu niet? . Bronnen en referenties Alsharif, A. H., Salleh, N. Z. M., Abdullah, M., Khraiwish, A., & Ashaari, A. (2023). Neuromarketing Tools Used in the Marketing Mix: A Systematic Literature and Future Research Agenda. SAGE Open, 13(1), 21582440231156563. Alvino, L., Pavone, L., Abhishta, A., & Robben, H. (2020). Picking your brains: Where and how neuroscience tools can enhance marketing research. Frontiers in Neuroscience, 14, 577666. Bagozzi, R. P., Gopinath, M., & Nyer, P. U. (1999). The role of emotions in marketing. Journal of the academy of marketing science, 27(2), 184-206. Bazzani, A., Ravaioli, S., Trieste, L., Faraguna, U., & Turchetti, G. (2020). Is EEG suitable for marketing research? A systematic review. Frontiers in Neuroscience, 14, 594566. Cha, K. C., Suh, M., Kwon, G., Yang, S., & Lee, E. J. (2019). Young consumers’ brain responses to pop music on Youtube. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(5), 1132–1148. https://doi.org/10.1108/apjml-04-2019-0247 Goto, N., Lim, X. L., Shee, D., Hatano, A., Khong, K. W., Buratto, L. G., Watabe, M., & Schaefer, A. (2019). Can brain waves really tell if a product will be purchased? Inferring consumer preferences from single-item brain potentials. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13(2019), 19. https:// doi.org/10.3389/fnint.2019.00019 Jordao, I. L. D. S., Souza, M. T. D., Oliveira, J. H. C. D., & Giraldi, J. D. M. E. (2017). Neuromarketing applied to consumer behaviour: An integrative literature review between 2010 and 2015. International Journal of Business Forecasting and Marketing Intelligence, 3(3), 270-288. https://doi.org/ 10.1504/ijbfmi.2017.10006047 Pozharliev, R., Verbeke, W. J., Van Strien, J. W., & Bagozzi, R. P. (2015). Merely being with you increases my attention to luxury products: Using EEG to understand consumers’ emotional experience with luxury branded products. Journal of Marketing Research, 52(4), 546-558. https://doi.org/10. 1509/jmr.13.0560 Vecchiato, G., Kong, W., Giulio Maglione, A., & Wei, D. (2012). Understanding the impact of TV commercials. IEEE Pulse, 3(3), 42-49. Venkatraman, V., Dimoka, A., Pavlou, P. A., Vo, K., Hampton, W., Bollinger, B., Hershfield, H. E., Ishihara, M., & Winer, R. S. (2015). Predicting advertising success beyond traditional measures: New insights from neurophysiological methods and market response modeling. Journal of Marketing Research, 52(4), 436–452. https://doi.org/10.2139/ssrn.2498095 Zhang, W. K., Jin, J., Wang, A. L., Ma, Q. G., & Yu, H. H. (2019). Consumers’ implicit motivation of purchasing luxury brands: An EEG study. Psychology Research and Behavior Management, 12, 913-929. https://doi.org/10.2147/prbm. S215751

Lees verder