De nieuwe marketeer heeft meer kennis van strategie, data én legal

 

Dat het verdwijnen van third-party cookies impact heeft op het medialandschap komt voor niemand als een verrassing. Inmiddels zijn er al tientallen, zo niet duizenden, artikelen over geschreven. Dit zijn met name artikelen die alternatieve identifiers aandragen of dieper ingaan op de vraag waarom third-party cookies verdwijnen. Wat de impact op het werk van specialistische (of allround) marketeers is, blijft daarentegen onbesproken. Voor de TaskForce Cookieless aanleiding om de koppen bij elkaar te steken en na te denken over de veranderende rol van de marketeer. Want één ding is zeker: er liggen kansen.  

Cookieless denkt niet in silo’s Jarenlang zijn marketeers vooral druk bezig geweest met het verzamelen van zoveel mogelijk data, maar nu moeten ze ‘opeens’ kritisch zijn op wat ze verzamelen en op welke manier. Aan de ene kant leggen browsers meer restricties op voor het verzamelen van data, maar tegelijkertijd hebben bedrijven (persoonlijke) data nodig voor technische innovaties als bijvoorbeeld machine learning. Hierdoor staan bedrijven telkens op een kruispunt en moeten ze beslissen wie en wat voorrang krijgt. Welke technische innovaties zijn het belangrijkst, waarom zijn ze belangrijk en hoe beschermen we tegelijkertijd de privacy van onze bezoekers en klanten optimaal? 

De impact van data op de marketingstrategie Volgens de Global Privacy Monitor 2022 ziet 74% van de ondervraagde consumenten persoonlijke gegevens als hun eigendom, maar ze zijn wel bereid om die te delen als ze er iets voor terugkrijgen. En dat biedt mogelijkheden. Maar hoe zorg je er als marketeer voor dat mensen deze data ook echt gaan delen? Hoe zorg je ervoor dat het aantal logins zo hoog mogelijk is? En hoe zorg je ervoor dat de data up-to-date blijft? Maar de belangrijkste vraag is misschien wel: wat heb je nodig? 

Regelgeving en gerichte inzet van data voor marketingdoeleinden Een belangrijk principe uit de privacywetgeving is dataminimalisatie: verzamel niet meer data dan strikt noodzakelijk is. Maar wees eens eerlijk: weet jij welke data jouw bedrijf momenteel verzamelt en wat je daarvan exact nodig hebt of waar je het voor inzet? Grote kans van niet en dat is ook niet zo vreemd. Kan een marketeer überhaupt bedrijfsethiek en regelgeving waarborgen terwijl alles rondom machine learning en cookieless in een stroomversnelling zit? Wij als taskforce denken van niet. Het zijn vaak alleen de mensen op de juridische afdeling die alles weten wat betrekking heeft op privacy en online regelgeving. Desondanks kloppen maar weinig marketeers op hun deur.  

Als de strategie wordt losgelaten  Mede dankzij de snel veranderende wetgeving en technische innovaties als machine learning is het voor marketeers een uitdaging om goed geïnformeerd te blijven. Het gebrek aan overzicht zorgt er vaak voor dat de strategie wordt losgelaten en de focus verschuift naar technologie. Maar het is niet de techniek die alle uitdagingen kan oplossen. Het is dan ook belangrijk om eens in de zoveel tijd ‘uit te zoomen’. Stel jezelf af en toe de vraag wat de belangrijkste strategische metric moet zijn. Is dat bijvoorbeeld het verdubbelen van het aantal klanten of de winst maximaliseren? Moet je nu bezig zijn met marge-gestuurde campagnes of het inzichtelijk maken van customer acquisition cost? Dat een platform een nieuwe feature lanceert, hoeft namelijk niet te betekenen dat deze feature de beste keuze is voor jouw marketingstrategie.  Ga intern op onderzoek uit  Het lijkt misschien heel interessant om de features van Google Analytics of Adobe Analytics te gebruiken, maar weet je wel zeker dat je eigen data niet vele malen beter is? Wanneer heb jij voor het laatst gekeken naar je eigen CRM-data? Weet je wie er verantwoordelijk is voor de beveiliging van de data? Heb jij überhaupt wel toegang tot alle informatie en begrijp je die? Ben je bijvoorbeeld in staat om de gemiddelde waarde van een klant (life-time value) te analyseren en weet je in welke segmenten deze te verdelen zijn en dat ontwikkelingen zoals server-side tagging het mogelijk maken om data te verrijken en jouw data van de juiste informatie te voorzien door de juiste onderlinge koppelingen te maken?  

Waar beweeg jij naartoe? 

Waar sta jij als marketeer eind 2022? Welke kant beweeg jij op? Kies je voor een aanpak waarbij je alleen met je marketingcollega’s ervoor gaat zorgen dat je first-party data veilig gaat verzamelen en exporteren? Of kies je voor de strategie waarin techniek, legal en marketing samenwerken? Wellicht kan ons model* je helpen je route te bepalen.  

WEBINAR: THE COOKIELESS ERA 2022 – DE VERANDERENDE ROL VAN DE MARKETEERMeld je aan

Gerelateerde artikelen

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder

Whitepaper Data-Cleanrooms: Wat zijn het en hoe zet je ze effectief in?

Het landschap van digitale marketing is flink veranderd. Firefox en Safari ondersteunen geen cookies van derden meer, Chrome is ze aan het uitfaseren en de ePrivacy Richtlijn en GDPR vereisen dat uitgevers en adverteerders toestemming van consumenten krijgen om hun data te verzamelen en te gebruiken. En dat zorgt voor de nodige uitdagingen op het gebied van data en privacy. Gelukkig bieden data-cleanrooms een oplossing. Cleanrooms maken het voor bedrijven mogelijk om samen te werken en data te analyseren met behoud van privacy en naleving van regelgeving. Ze zijn vooral nuttig in situaties waarin meerdere partijen de collectieve kracht van hun gegevens willen benutten zonder de individuele privacy of gegevensbeveiliging in gevaar te brengen. Klantgegevens worden zorgvuldig geanonimiseerd en ontdaan van alle persoonlijke of identificeerbare informatie. Deze gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd en gebruikt om nieuwe inzichten te krijgen over gebruikers op een geaggregeerd niveau. Dit whitepaper geeft marketeers die nog geen of weinig ervaring hebben met data-cleanrooms inzicht in alle mogelijkheden. Van het definiëren van doelstellingen tot juridische zaken, uploaden van data en verbinding met andere bronnen tot het uitvoeren van data-analyses. De theorie wordt aangevuld met cases uit de Nederlandse reclame-industrie en aanbevelingen die betrekking hebben op de beperkingen en kosten van data-cleanrooms. Bijdragen van: Birgit Boing, Emmelijn Hermens, Weiwei Liu-Schröder, Bastiaan Spaans, Bernard de Vreede, Mark Wilmont.

Lees verder

Legal Digital Advertising Checklist

In een tijdperk waarin digitale interactie en online aanwezigheid de norm zijn geworden, is het verzamelen van persoonsgegevens een integraal onderdeel geworden van het online ecosysteem. Dit gebeurt door middel van (tracking-)cookies en diverse andere vergelijkbare tracking-technieken. Het tonen van gepersonaliseerde advertenties is een essentieel onderdeel geworden van de digital advertising wereld. Deze vorm van adverteren maakt niet alleen gratis toegang tot websites mogelijk, maar biedt betrokkenen ook een op maat gemaakte ervaring. Het is van cruciaal belang dat deze vorm van adverteren plaatsvindt in overeenstemming met wet- en regelgeving. Deze checklist biedt een overzicht van de belangrijkste juridische aspecten waar bedrijven rekening mee moeten houden bij het plaatsen van advertenties online. Door deze checklist te volgen, kan worden nagegaan of online advertentiegebruik zowel juridisch correct als professioneel verantwoord is. Let op: deze checklist is ontwikkeld als hulpmiddel voor bedrijven om te streven naar naleving van het wettelijk en regelgevend kader binnen de advertentiebranche. Het gebruik van deze checklist impliceert echter geen garantie dat volledige naleving wordt bereikt. Het wordt altijd aangeraden een juridisch professional te raadplegen om te waarborgen dat alle relevante wetten en regels worden nageleefd en correct worden geïnterpreteerd.

Lees verder