Het vijfstappenproces van marketingautomatisering

Programmatic processen automatiseren

Als je onze vorige blog al hebt gelezen, dan heb je waarschijnlijk al bedacht wat je precies wilt automatiseren en voor welk doel. Je hebt onderzocht of je de benodigde middelen in huis hebt en daarnaast een sterke strategie ontwikkeld. Je weet inmiddels wie je bij het project wilt betrekken en wat je KPI’s zijn. Nu is het tijd voor de uitvoering.

Aangezien de uitvoering van het actieplan een zaak is van constructief en consistent aanpakken, behandelen we in dit artikel een vijfstappenplan volgens het zogenoemde ontwikkelingswiel voor marketingautomatisering, dat je direct kunt toepassen in de praktijk.

5 stappen in de ontwikkeling van marketing automation

stap 1: prioriteer

We hebben het er dagelijks over: prioriteren. En dat is niet zonder reden. Zeker in een omvangrijk en succesvol project is dit de hoeksteen. Wees dus consistent en nauwkeurig in het definiëren van wat er eerst moet gebeuren. Het is het deel van het proces waarin je, zodra je (alle) gebieden hebt uitgekristalliseerd die kunnen worden geautomatiseerd, bepaalt waar te beginnen. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden zodra je je prioriteiten gaat bepalen:

  1. Maximale winst. Ga je voor een project waarbij maximale winst leidend is en dat dus zal moeten resulteren in significante tijds- en/of kostenbesparingen voor je bedrijf? Dan is dit je kapstok voor het bepalen van je prioriteiten. Elke keuze die je maakt zal je uiteindelijk een stap dichter bij de oplossing brengen. Een voorbeeld van een dergelijk project zou workflowautomatisering kunnen zijn op basis van de inzet van een tool die dit mogelijk maakt.
  2. Minimale inspanning. Is het je voornaamste doelstelling om zo weinig mogelijk inspanning te leveren, die niet direct de grootste impact heeft, maar wel haar vruchten afwerpt (zie het als het laaghangend fruit)? Dan zal de prioritering er anders uitzien dan wanneer je kiest voor de richting van maximale winst.
  3. Maximale winst + minimale inspanning. Ook wel bekend als de ‘sweetspot’ tussen winst en inspanning. Gebruik deze aanpak om projecten te prioriteren als er niet veel ondersteunende mensen in de organisatie zijn. Dit is een goede manier om vertrouwen in een automatiseringsproject op te bouwen.
stap 2: ontwerp

De tweede stap is waar gedachten samenkomen in beeld. Een essentiële fase in het ontwikkelproces van marketingautomatisering. Immers, zien is geloven. Het uittekenen van wat je in gedachte hebt, zorgt ervoor dat de gedachte ‘tot leven komt’. Het maakt deze realistischer voor iedereen die niet direct bij het tot stand komen van het plan betrokken is geweest, maar is vooral ook voor jezelf belangrijk om te bepalen hoe het ontwerp eruit moet komen te zien. Dit kan een fysiek product zijn, maar geldt vooral ook voor de processen/routing van de functionaliteit van het product. Denk hierbij aan een flowchart die je de routing laat zien van hoe het product feitelijk werkt. Het zorgt ook nog eens voor eenduidigheid over hoe de lijnen (moeten) lopen, hoe onderdelen op elkaar aansluiten en waar mogelijke hiaten ontstaan.

stap 3: ontwikkel

Stap drie is waar ‘the fun starts’. Je visualisatie is niet alleen een plaatje meer. Dit is het punt waarop er daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Dit vereist doorgaans relatief veel tijd en overleg. Er gaan immers meer mensen tegelijk werken aan de ontwikkeling van het product. Bij deze stap is het dus uitermate belangrijk om een duidelijk actieplan te maken, dat je vervolgens in stukjes hakt, binnen de scrum-/agile werkwijze ook wel sprints genoemd. In het actieplan moet duidelijk zijn wat er door wie wordt opgeleverd en wanneer de oplevering plaatsvindt. Een toeziend oog (ook wel product owner genoemd) zal leidend zijn in het proces om te zorgen dat de voortgang en kwaliteit worden bewaakt. Een regelmatige statusupdate met het team is hierbij dan ook geen overbodige luxe.

stap 4: test, herhaal en begin

Je bent op het punt uitgekomen dat er een MVP gaat worden opgeleverd. Het is een utopie te denken dat alles direct werkt zoals je had gehoopt. Testen is dan ook onlosmakelijk verbonden met het waarborgen van een kwalitatief hoogwaardig product. Zeker na de eerste oplevering zullen er nog de nodige onvoorziene hick-ups komen bovendrijven. En precies daarvoor is de testfase bedoeld. Hier mag alles nog misgaan. Je wilt immers niet dat er straks, na de officiële release, van alles in de soep draait, waardoor het vertrouwen in het project wegebt en het in het slechtste geval zover komt dat het product aan de kant wordt geschoven.

Om Burt Rutan, een ruimtevaartingenieur die aan de wieg heeft gestaan van de Voyager I, de eerste onbemande ruimtesonde, te citeren: ‘Testing leads to failure, and failure leads to understanding.’

Heb je een nieuw algoritme gebouwd? Draai dan een A/B-test om te bepalen of het algoritme daadwerkelijk waarde toevoegt. Zo niet, dan moet je terug naar de tekentafel. Kortom, in de testfase gaat het erom erachter te komen wat er niet goed gaat. Dat zal zorgen voor verbeteringen die leiden tot een goed werkend product.

stap 5: evalueer

Het moment voor een terugblik. Wat hebben we gebouwd, sluit het aan bij de initiële doelstelling, doet het wat het moet doen, wat ging goed en vooral, wat niet? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het eerstvolgende automatiseringsproject nog effectiever zal verlopen. Het zijn slechts een paar vragen die gesteld moeten worden op het moment dat je gaat evalueren. Wacht je hiermee tot het moment dat alles is opgeleverd, dan kan het zijn dat er het nodige is gemist. Het helpt dus om gedurende de sprints en tussentijdse opleveringen korte evaluaties te houden waarin je het net ophaalt. Legitieme vragen daarbij zijn:

  1. Liggen we nu, midden in het proces, nog op koers?
  2. Hebben we nog helder welke richting we opgaan?
  3. Sluit het eindproduct nog aan bij de huidige wensen?
  4. Waaraan verliezen we tijd?
  5. Waardoor zijn de kosten nu al hoger dan verwacht?

Neem dit soort kritische vragen mee in je tussentijdse evaluaties om te zorgen dat je ook gedurende het proces al verbeteringen kunt doorvoeren. Dit komt het eindproduct én de effectiviteit van het proces ten goede. Een win-winsituatie dus.

de juiste aandacht zorgt voor groei

In de marketingwereld draait alles om het stellen van concrete doelen, de juiste aandacht, voorbereiding en tijd. Wanneer je de vijf stappen in het proces van marketingautomatisering consistent doorloopt en blijft controleren, dan zal dit je helpen bij vervolgtrajecten. Het zal ervoor zorgen dat alle inspanningen leiden tot een eindproduct dat ook daadwerkelijk oplevert waarnaar je op zoek was: meer tijd, meer kwaliteit, oftewel: groei! Dat was immers het initiële doel om over te gaan op automatisering.

whitepaper is coming up!

Na het lezen van al onze artikelen weet je nu waarom en hoe je kunt automatiseren. Maar besef je al wat je allemaal kunt automatiseren? Wat is er nu al? Waar liggen nog kansen? We hebben het onderzocht en delen alle uitkomsten binnenkort met je in onze whitepaper. Hou de release goed in de gaten en doe er je voordeel mee. Zijn deze stappen toch nog een brug te ver? Pak dan blog 1 of blog 2 er nog even bij.

 

Tekst: Daphne Smaling, Sjoerd Lops, Marco van Hierden & Bob Mosch.


Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!