Automatisering maakt jou overbodig!

 

Automatisering maakt jou overbodig!

Dus waarom zou je daar tijd aan besteden?

“Dit moeten we automatiseren!” Grote kans dat minimaal één keer per week een collega zegt dat er iets geautomatiseerd moet worden. Automatiseren klinkt als het antwoord op elke vraag elk probleem, nietwaar? Maar is het dat wel? Waarom zou je überhaupt overwegen om processen, inkoopmethoden of rapportages te automatiseren als je weet dat het jouw rol binnen het bedrijf overbodig kan maken? Het antwoord op die vraag is heel simpel: het is onvermijdelijk.

Nog niet zo lang geleden waren er twee keer zoveel mensen nodig voor het werk dat we vandaag doen. Voordat we het doorhadden zijn er slagen gemaakt die ervoor zorgen dat (incidentele of alledaagse) handelingen efficiënter zijn belegd. Dat was vijftig jaar geleden al zo en dat is vandaag nog steeds aan de hand. Het zit immers in onze natuur om dingen ‘gemakkelijker’ te maken. Had je bijvoorbeeld tien jaar geleden bedacht dat je zelf je boodschappen zou scannen en afrekenen? Het idee alleen al zou een flinke frons hebben opgeleverd. Nu weten we niet beter. De rijen worden korter en het aantal caissières per winkel neemt rap af. Oorzaak? Het inzetten van automatisering.

Altijd op zoek naar een oplossing

Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil. Automatisering maakt zo’n groot deel uit van ons dagelijks leven dat we ons daar nauwelijks bewust van zijn. Net zoals je schoenen aantrekt als je naar buiten loopt. Het is er, en wel overal om ons heen. Zoals gezegd, het zit in onze natuur om ons leven altijd te verbeteren en het onszelf zo eenvoudig mogelijk te maken. De weg van de minste weerstand. Om T.D. Jakes te citeren: ‘If you always do what you’ve always done, you’ll always be where you’ve always been.’ Mensen willen nu eenmaal tijd besparen, zich comfortabeler voelen, efficiënter te werk gaan, kosten terugdringen en fouten voorkomen. En hoe meer we op zoek gaan naar mogelijkheden om efficiënter te kunnen zijn , hoe meer oplossingen we creëren.

Als je het zo leest is het niet heel vreemd dat ook in een industrie waarvan de basis ‘automatisering’ is, momenteel zoveel wordt gesproken over automatiseren. Stel je eens voor hoe onze programmatic markt eruit zou zien als we bijvoorbeeld deze vijf gebieden niet hadden geautomatiseerd.

1. Rapporteren

Het automatiseren van rapportages zorgt ervoor dat alle gegevens die je nodig hebt in een oogwenk worden gepresenteerd. Het helpt tijd te besparen, fouten terug te dringen en biedt beter en frequenter inzicht om de resultaten te verbeteren. Stel je voor dat je dit nog allemaal handmatig zou moeten doen?!

2. Campagne Set-up

Als het gaat om het opzetten van campagnes hebben programmatic specialisten gemengde gevoelens. Het is doorgaans namelijk best een tijdrovende en precieze klus. Er zijn immers zoveel factoren waar rekening mee moet worden gehouden: rapportageniveaus, beschikbaar advertentiemateriaal, KPI’s en bijvoorbeeld platformkeuze. Dit is slechts een greep uit de vele aspecten die invloed hebben op je campagne. En dat moet dan ook nog allemaal in een kort tijdsbestek en zonder een duidelijke briefing. Dus waar moet je de tijd vandaan halen om dit proces te automatiseren? Het advies is om die tijd en ruimte te creëren. Het zal in eerste instantie even wat tijd en inspanning kosten maar op de lange termijn gaat het je heel veel voordeel – ergo tijd en ruimte voor andere creatieve ideeën– opleveren. Het opzetten van campagnes is ook nog eens heel geschikt om te automatiseren, want vaak doe je dezelfde handeling en zijn enkel een aantal details veranderlijk. Bij een geautomatiseerd proces hoef je straks, bij wijze van spreken, alleen nog maar op play of release te drukken. En oké, een 4-eye check is ook nog steeds geen overbodige luxe. En de kers op de taart: zodra je jouw campagne optimaal hebt ingesteld, kun je deze prima hergebruiken. Onderaan de streep: minder fouten, meer tijdsbesparing en dus meer tijd om bijvoorbeeld een Programmatic Award-winnende campagne te bedenken.

3. Data Activatie

Stel je eens voor dat je met één druk op de knop alle benodigde data kunt verzamelen, deze kunt koppelen aan je campagne om die vervolgens te activeren, zodat je campagne uitlevert op relevante in-market audiences. Dat is niet alleen goed nieuws voor programmatic specialisten, ook de customer experience zal verbeteren. Daarnaast zouden we hiermee kunnen afstappen van aannames op het gebied van doelgroeptargeting. Zie dat maar eens handmatig in te bouwen.

4. Media Inkoop

We durven wel te stellen dat niemand in de programmatic industrie nog wil bieden op advertentieveilingen waarbij ze fysiek aanwezig moeten zijn of telefonisch moeten inkopen. I rest my case.

5. Creatie

De gedachte alleen al: handmatig creaties wisselen (video in, video uit) en afstemmen op je doelgroep! Het is gekkenwerk. Het uitserveren van de juiste creaties aan de juiste doelgroep op het juiste moment kun je wel vergeten. Om maar te zwijgen over het trafficken van de files (een bestandje op een schijf sturen naar het bureau en hopen dat het op tijd aan komt). Automatisering heeft dit proces eenvoudiger gemaakt dan ooit tevoren. Ze maakt het onder andere mogelijk om ads en formaten, die al dan niet dynamisch over meerdere platformen draaien, uit te serveren aan de juiste doelgroep, op het moment dat je weet dat het hout snijdt.

Technologie en mens: a match made in heaven

Automatisering heeft de markt duidelijk veel voordelen gebracht en het einde is nog lang niet in zicht. Er zijn nog zoveel dingen die geautomatiseerd kunnen worden, dat je je kunt afvragen of ons hetzelfde lot is beschoren als de kassamedewerkers. Heel eerlijk, die kans is aanwezig maar wel met een grote ‘maar’. Net zoals er altijd werk is in een supermarkt, of dat nou achter de kassa zitten is of juist meest servicegericht assisteren, zo zullen ook programmatic experts niet verdwijnen. Onze rol kan veranderen, jazeker. Maar wij mensen zijn nodig, linksom of rechtsom. Apparaten denken (nog) niet. Zodra je een machine een opdracht geeft die ze niet begrijpt, bevriest ze en schreeuwt ze om hulp. Bijna letterlijk. Denk maar eens aan de selfservice-kassa die je bonuskaart niet accepteert of herkent: binnen een paar seconden staat een medewerker voor je klaar om te assisteren. En dat is precies waar wij, als homo sapiens, een rol spelen. Wij lossen problemen op, wij helpen apparaten om te doen wat wij willen, zoals het accepteren van de bonuskaart – en wij halen het pak melk nog even langs de scanner. Technologie en mens vullen elkaar aan. De perfecte symbiose.

Kortom, je hoeft je dus geen zorgen te maken. Omarm en initieer automatisering, mocht je dit nog niet doen. Het is immers een geruststellende gedachte dat jij persoonlijk kunt bijdragen aan een meer efficiënte en effectieve werkwijze die jou tijd oplevert om andere toffe dingen te doen. En hoewel de mogelijkheden om te automatiseren eindeloos zijn, het gebeurt alleen als jij en ik daar tijd in steken en het blijven begeleiden. Kortom, zolang we hierin kunnen voorzien, zullen wij altijd nodig blijven. Niets staat ons dan ook in de weg om nog slimmer te worden in wat we elke dag doen, namelijk de mooiste, meest effectieve programmatic campagnes bedenken, plannen, uitvoeren en optimaliseren. Iedere slag die we maken, brengt nieuwe kansen met zich mee. En ja, het kost tijd en doorzettingsvermogen om af en toe even uit die automatische piloot te stappen, maar als we automatisering in ons voordeel kunnen laten werken, dan maakt het ons werk en leven een stuk gemakkelijker en misschien wel nóg leuker.

In het volgende artikel in de reeks over automatisering gaan we verder in op hoe je automatisering voor je kan laten werken, waar te beginnen en waar rekening mee te houden.

Tekst: Daphne Smaling, Sjoerd Lops, Marco van Hierden & Bob Mosch.

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder

De kracht van creativiteit in neuromarketing 

Ferdi Gökhan is Head of Science en Behavioral Strategist bij Yune en onderdeel van de taskforce Creative. In deze blog bespreekt hij Neuromarketing en de kracht van creativiteit. In een eerder artikel hebben we de rol van emoties in neuromarketing en de verschillende meetmethodieken onder de loep genomen. Maar laten we nu eens een stap verdergaan. Volgens onderzoek van de 'Association of National Advertisers' is bij adverteerders maar liefst 16,3% van de stijging in winst toe te schrijven aan het slim inzetten van neuromarketing. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor creativiteit.  De essentie van neuromarketing Het interessante aan neuromarketing is dat het zich richt op twee cruciale delen van onze hersenen: het instinctieve 'oerbrein' en het rationele 'moderne brein'. Het ‘oerbrein’ is het primitieve deel van onze hersenen dat zich richt op overleven, voedsel en voortplanten. Het is snel, impulsief en reageert sterk op emotionele prikkels. Het ‘moderne brein’ daarentegen, is het deel dat zich bezighoudt met logica, redeneren en bewuste gedachten. Waar traditionele marketing vaak mikt op het logische en rationele denken, gaat neuromarketing een stap verder. Het erkent dat onze impulsieve, emotionele reacties vaak de doorslag geven bij het maken van keuzes. (Consumenten)gedrag ontstaat namelijk grotendeels onbewust of onderbewust in de diepe regionen van ons brein. En als je begrijpt hoe consumenten denken en voelen, ben je als marketeer in staat om campagnes op een dieper, emotioneel niveau te richten en zo te zorgen voor een hogere betrokkenheid en conversie.  Creativiteit in neuromarketing Zoals bij iedere campagne is creativiteit niet slechts een luxe, maar eerder een onmisbaar instrument om op te vallen en een blijvende indruk achter te laten. Maar creativiteit in neuromarketing is weer van een heel ander level. Hierin betekent het niet alleen het ontwerpen van visueel aantrekkelijke advertenties, maar ook het begrijpen van de psychologische triggers die consumenten aanzetten tot actie. Het is de brug tussen wetenschappelijke analyse en emotionele resonantie. Door creativiteit toe te passen in neuromarketingcampagnes, ben je als marketeer in staat een diepere, blijvende connectie met de doelgroep tot stand te brengen. Verschillende neurologische studies, onder andere deze van Nielsen uit 2017, tonen aan dat verhalen die emoties oproepen een krachtige impact hebben op het geheugen en de besluitvorming. Door creatieve storytelling te integreren in neuromarketingstrategieën, kunnen merken niet alleen informatie overbrengen, maar ook een duurzame emotionele band opbouwen. Beeld zegt meer dan duizend woorden Beeldmateriaal is hierin onmisbaar. Beeld heeft de kracht om direct in te werken op het limbisch systeem van de hersenen, dat verantwoordelijk is voor emoties en geheugen. Creatieve visuele elementen zoals kleur, compositie en design, kunnen de perceptie van een merk beïnvloeden en het onderscheiden van de concurrentie. Door te begrijpen welke visuele elementen de motivatie en beloningscentra in de hersenen stimuleren, kunnen marketeers beelden creëren die consumenten aanzetten tot gewenste acties. Of het nu gaat om het stimuleren van aankopen, het vergroten van betrokkenheid of het bevorderen van merkloyaliteit, visuele prikkels spelen een sleutelrol. Eyetracking  Creativiteit in neuromarketing betekent ook de bereidheid om te experimenteren en te innoveren. Door te testen en het effect te meten van het creatieve beeld kun je letterlijk een kijkje nemen in het brein van consumenten en zien wat hen het meeste aanspreekt. Hiervoor kun je verschillende meetmethodes gebruiken, waaronder eyetracking. Door te zien waar de ogen van de kijker naartoe gaan, kun je als marketeer elementen plaatsen op de posities die de meeste aandacht trekken. Maar ook zo ontwerpen dat de juiste elementen de aandacht trekken. Dit leidt tot effectievere advertenties, en zelfs verpakkingen, die de kijker aanspreken op een dieper emotioneel niveau.  Neuromarketing in de praktijk Merken die neuromarketing al succesvol hebben ingezet, zijn onder andere Coca-Cola en Dove. Beide onderzochten de emotionele reacties van consumenten op hun product of campagne. Hierbij werd specifiek gekeken naar de activiteit in de hersenen om de aantrekkelijkheid van de ontwerpen te beoordelen. Dit is belangrijk omdat de consument vaak niet doen of vinden wat ze zeggen.  It is very difficult to distinguish between what a person believes and what they say they believe.  Daniel Kahneman – Psychologist and Nobel Prize winner Economics Voor hun Real Beauty-campagne heeft Dove bijvoorbeeld met behulp van gezichtscodering en huidgeleidingstests gemeten hoe de campagne emoties zoals zelfvertrouwen en positiviteit bij vrouwen opwekten. De campagne was niet alleen sociaal impactvol, maar hierdoor ook commercieel succesvol. Benieuwd of neuromarketing ook voor jouw merk zo succesvol kan zijn? Er is maar één manier om daarachter te komen: het gewoon doen. En omdat je straks natuurlijk wil weten of je inspanningen ook daadwerkelijk effect hebben, volgen hier de belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) die je kunt gebruiken: 1. Emotioneel engagement wordt gemeten via biometrische gegevens zoals hartslag en huidgeleiding. Bijvoorbeeld: een verhoogde hartslag tijdens een bepaald deel van een advertentie kan wijzen op verhoogde emotionele betrokkenheid. 2. Visuele aandacht wordt gemeten via eyetracking om te zien hoe lang een consument naar een advertentie kijkt en naar welke elementen. Als de ogen van de consument langer op het product of de call to action blijven, is dat vaak een positief teken. Tegenwoordig kan dit ook middels AI (artificial intelligence). Zo voorspelt het AI -model waar de visuele aandacht naar uit gaat en visualiseert dit vervolgens middels een heat map. Bij contentmarketingbureau Yune integreren ze deze methodiek vast in hun creaties en designs om de impact van hun werk te vergroten.  3. Conversieratio is het percentage van de doelgroep dat een gewenste actie onderneemt, zoals een aankoop doen of zich abonneren op een nieuwsbrief. Dit kan worden bijgehouden via web analytics-tools. Wij, als taskforce, zijn ervan overtuigd dat neuromarketing waardevolle inzichten biedt die verder gaan dan traditionele marketingmethoden. Hij stelt marketeers in staat om dieper in te gaan op wat consumenten echt beweegt, waardoor er meer gerichte en effectieve campagnes kunnen worden gecreëerd. Welk merk en welke consument wil dat nu niet? . Bronnen en referenties Alsharif, A. H., Salleh, N. Z. M., Abdullah, M., Khraiwish, A., & Ashaari, A. (2023). Neuromarketing Tools Used in the Marketing Mix: A Systematic Literature and Future Research Agenda. SAGE Open, 13(1), 21582440231156563. Alvino, L., Pavone, L., Abhishta, A., & Robben, H. (2020). Picking your brains: Where and how neuroscience tools can enhance marketing research. Frontiers in Neuroscience, 14, 577666. Bagozzi, R. P., Gopinath, M., & Nyer, P. U. (1999). The role of emotions in marketing. Journal of the academy of marketing science, 27(2), 184-206. Bazzani, A., Ravaioli, S., Trieste, L., Faraguna, U., & Turchetti, G. (2020). Is EEG suitable for marketing research? A systematic review. Frontiers in Neuroscience, 14, 594566. Cha, K. C., Suh, M., Kwon, G., Yang, S., & Lee, E. J. (2019). Young consumers’ brain responses to pop music on Youtube. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(5), 1132–1148. https://doi.org/10.1108/apjml-04-2019-0247 Goto, N., Lim, X. L., Shee, D., Hatano, A., Khong, K. W., Buratto, L. G., Watabe, M., & Schaefer, A. (2019). Can brain waves really tell if a product will be purchased? Inferring consumer preferences from single-item brain potentials. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13(2019), 19. https:// doi.org/10.3389/fnint.2019.00019 Jordao, I. L. D. S., Souza, M. T. D., Oliveira, J. H. C. D., & Giraldi, J. D. M. E. (2017). Neuromarketing applied to consumer behaviour: An integrative literature review between 2010 and 2015. International Journal of Business Forecasting and Marketing Intelligence, 3(3), 270-288. https://doi.org/ 10.1504/ijbfmi.2017.10006047 Pozharliev, R., Verbeke, W. J., Van Strien, J. W., & Bagozzi, R. P. (2015). Merely being with you increases my attention to luxury products: Using EEG to understand consumers’ emotional experience with luxury branded products. Journal of Marketing Research, 52(4), 546-558. https://doi.org/10. 1509/jmr.13.0560 Vecchiato, G., Kong, W., Giulio Maglione, A., & Wei, D. (2012). Understanding the impact of TV commercials. IEEE Pulse, 3(3), 42-49. Venkatraman, V., Dimoka, A., Pavlou, P. A., Vo, K., Hampton, W., Bollinger, B., Hershfield, H. E., Ishihara, M., & Winer, R. S. (2015). Predicting advertising success beyond traditional measures: New insights from neurophysiological methods and market response modeling. Journal of Marketing Research, 52(4), 436–452. https://doi.org/10.2139/ssrn.2498095 Zhang, W. K., Jin, J., Wang, A. L., Ma, Q. G., & Yu, H. H. (2019). Consumers’ implicit motivation of purchasing luxury brands: An EEG study. Psychology Research and Behavior Management, 12, 913-929. https://doi.org/10.2147/prbm. S215751

Lees verder