Kansspelautoriteit pakt illegale gokreclames aan
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft ernstige kritiek geuit op reclames voor het illegale gokspel Plinko, waarin zelfmoord wordt genoemd als reden om te gaan gokken. Deze reclames zijn schokkend en overtreden meerdere regels, zoals het tonen van beelden van kwetsbare personen die daar niet mee hadden ingestemd.
Twee Nederlandse influencers plaatsten een YouTube-video waarin een illegale goksite werd gepromoot, wat in Nederland verboden is. Na een eerste waarschuwing vervaagden de influencers de beelden, maar de audio was nog steeds te beluisteren. Dit leidde tot een tweede waarschuwing, waarna de video werd verwijderd. Bij toekomstige overtredingen kunnen boetes of andere maatregelen volgen. De Ksa benadrukt dat adverteerders zelf de verantwoordelijkheid dragen om te controleren of een kansspelbedrijf dat bij hen wil adverteren een vergunning heeft. De Ksa pleit voor strengere bevoegdheden om illegale goksites sneller offline te halen en om alle betrokken partijen, zoals influencers en providers, aan te pakken.
Bij het aanbevelen van een product of dienst moeten influencers zich houden aan de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, waar de Reclame Code Commissie toezicht op houdt. Ook kunnen influencers sinds kort een certificaat behalen om te laten zien dat zij op een verantwoorde manier reclame willen maken. Op deze site is het mogelijk om het certificaat te behalen en is tevens een overzicht te vinden van alle regels waaraan influencers moeten voldoen.