Let op: Weet wat je deelt met AI-chatbots
Het gebruik van AI-chatbots wordt steeds populairder. Niet alleen in het dagelijks leven, maar ook op de werkvloer. Dankzij de bots is een samenvatting van een lange tekst snel geschreven, je adressenlijst zo geordend en kun je, met een beetje tijd een aandacht, een goede assistent voor jezelf creëren. Ondanks het gemak dat AI-chatbots met zich meebrengen, maant de Autoriteit Persoonsgegeven (AP) tot voorzichtigheid bij het importeren van gegevens.
AI-chatbots staan nog aan het begin van hun optimale ontwikkeling. De tool neemt op dit moment zoveel mogelijk informatie tot zich om te leren. Niet alleen met gegevens die al voorhanden zijn, maar ook met gegevens die jij erin uploadt. Als dit gebeurt met persoonsgegevens dan kan zonder de juiste afspraken een datalek ontstaan. Logischerwijs is met groei van AI-chatbots ook het aantal meldingen van datalekken bij de AP gestegen.
Zodra er vanuit een organisatie persoonsgegevens zijn gelekt dan zijn organisaties verplicht dit te melden bij de AP. Het is namelijk alleen toegestaan om deze gegevens met een AI-chatbot te delen als de organisatie in kwestie duidelijke afspraken met het bedrijf achter de AI-chatbot heeft. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan afspraken over waar de persoonsgegevens worden opgeslagen en wat het bedrijf met deze gegevens mag doen.
Om dit soort redenen, maar ook om bedrijfsgeheimen en data te beschermen roept de AP organisaties op om een beleid op te stellen als het gaat over het gebruik van AI-chatbots door werknemers. Niemand wil immers de persoon zijn die per ongeluk bedrijfsgeheimen op straat gooit of ervoor zorgt dat de concurrent je nu eindelijk een stap voor is.