Op naar een succesvolle first-party data-strategie [5 belangrijke stappen]

Op 18 februari 2025 deelde Frankwatching een artikel van de Taskforce Search over de vijf stappen die je kunt zetten voor een succesvolle first-party datastrategie. Je leest het artikel voor een gedeelte hieronder. Het hele artikel kun je lezen op Frankwatching.

 

Op naar een succesvolle first-party data-strategie [5 belangrijke stappen]

Elke adverteerder kan gebruikmaken van dezelfde slimme Search Engine Advertising (SEA)-strategieën, dus is het aan marketeers om het systeem te voorzien van extra, unieke informatie; namelijk van first-party data. Deze gegevens, direct afkomstig van je eigen klanten en websitebezoekers, bevatten inzichten die specifiek zijn voor jouw organisatie waardoor je onderscheidende en effectieve campagnes kunt opzetten. Ook helpt het je om te adverteren zonder afhankelijk te zijn van externe partijen zoals Google en Facebook. Maar hoe verzamel, bewaar, verrijk en activeer je deze waardevolle gegevens? En hoe zet je ze in om conversies te meten en campagnes te optimaliseren? In dit artikel neem ik je mee in de belangrijkste stappen van een succesvolle first-party data-strategie.

1. First-party data verzamelen

First-party data zijn er in verschillende vormen en je kunt het op meerdere manieren en plekken verzamelen, maar in de basis is het allemaal hetzelfde. Het zijn namelijk data waar je zelf de eigenaar van bent.

Website
Zo kun je bijvoorbeeld first-party data verzamelen over je websitebezoekers zoals namen, telefoonnummers, e-mailadressen en aankopen. Websitedata kun je het beste verzamelen met behulp van server side tagging. Als iemand een website bezoekt, wordt er bij server side tagging een stukje code geladen in een aparte server, in plaats van direct in de browser zoals vaak het geval is. Deze server stuurt dit vervolgens door naar de eindbestemming, zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Hierdoor heb je meer invloed op welke data je wel en niet wil doorsturen naar de eindbestemming. Wel blijft het belangrijk om hierbij gebruikersconsent te verkrijgen en hier rekening mee te houden in de dataverwerking.

Met enhanced conversions worden de data van gebruikers, zoals e-mailadressen of telefoonnummers, geanonimiseerd en gekoppeld aan de Google-gegevens van gebruikers die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven en die met hun Google-accounts zijn ingelogd. Omdat de data geanonimiseerd is, kan Google deze data niet zien. Wil je meer data verzamelen? Dan kun je gebruikers altijd vragen of ze een account willen aanmaken of zich in willen schrijven voor de nieuwsbrief.

Klanten
Op basis van interacties met je merk kun je gedetailleerde profielen van je klanten samenstellen. Denk aan:

  • aankopen
  • websitebezoeken
  • nieuwsbriefinschrijvingen
  • herhaalaankopen
  • upsells
  • cross-sells

Vervolgens kun je deze doelgroepen indelen in relevante segmenten. Denk aan klantwaarde, interesses, geografische locatie en apparaatgebruik. Dit alles bij elkaar wordt ook wel Customer Lifetime Value (CLV) genoemd en helpt je om te investeren in klanten die de meeste waarde opleveren op de lange termijn.

Mobiele app
Een ander interessant kanaal waarmee je first-part data kunt verzamelen is de mobiele app. Naast appdownloads kun je ook acties in de app zelf meten. Voorbeelden hiervan zijn aankopen of events zoals registraties, het voltooien van een formulier of het toevoegen van een item aan de winkelwagen in de app.

Om deze data te verzamelen moet je de Firebase Software Development Kit (SDK) toevoegen aan je app. De SDK stelt appontwikkelaars in staat om advertenties weer te geven in Android of iOS-apps (let op: voor Android en iOS is er een aparte SDK beschikbaar). Als je Firebase koppelt aan Google Ads kun je met behulp van conversie tracking zien hoe je Google Ads-campagnes presteren in mobiele apps.

Offline koopgedrag
Adverteerders met fysieke winkels kunnen ook nog aan de hand van offline koopgedrag met verschillende technieken zoals winkelbezoekerstellers en loyaliteitsprogramma’s first-party data verzamelen. Door deze offline data vervolgens in je Google Ads-account te importeren, krijg je een vollediger beeld van hoe je campagnes presteren. Dit is waardevol, omdat je niet van tevoren weet of gebruikers offline of online zullen converteren als ze op je advertentie klikken.

On- en offline enquêtes
En dan zijn er ook nog de on- en offline enquêtes die je kunt inzetten om klanten rechtstreeks naar hun voorkeuren, interesses en feedback te vragen. Door deze waardevolle inzichten te verzamelen kun je de klantbeleving verbeteren en nog gerichtere marketingcampagnes opzetten.

Beniewd naar stappen 2 t/m 5? Lees dan het artikel op Frankwatching via deze link.

Met veel plezier hebben de leden van de VIA Taskforce Search gewerkt aan dit artikel: Davey Stokkers (Adwise), Ricardo Riemslag (Dentsu), Julie Staneke (Dentsu).

Gerelateerde artikelen