Oproep deelname werkgroep ontwerp toekomstbestendige cookiebanner 

 

Uit het recent gepubliceerde onderzoek “Waarde van Data: het Consumentenperspectief” komt naar voren dat het delen van persoonsgegevens online veelal wordt toegestaan zonder dat hierover wordt nagedacht of omdat de consument verwacht geen toegang te krijgen tot de app of website als er geen toestemming wordt verleend. Als de consument een gelijke keuze krijgt om (tracking-)cookies toe te staan of af te wijzen (dit betekent een “accept-all” en “reject-all” knop zonder kleurverschillen op de eerste laag van de cookiebanner) lopen we het risico dat het gebruik massaal wordt afgewezen, simpelweg omdat dit dan de gemakkelijkste keuze lijkt.

Kijkend naar alle ontwikkelingen verwachten we dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het in Nederland wordt verplicht om een reject-all knop op de eerste laag van de cookiebanner te plaatsen; in de landen om ons heen zijn de gegevensbeschermingsautoriteiten dergelijke maatregelen al aan het doorvoeren en ook op Europees niveau begint het langzaam die richting op te bewegen.

Om dit voor te zijn willen wij onder andere graag aan de slag met de ontwikkeling van een toekomstbestendige cookiebanner, waarbij zowel rekening wordt gehouden met de belangen/rechten van de consument als die van de industrie. Dit betekent concreet dat naar een ontwerp wordt gezocht waarbij de reject-all knop op de eerste laag wordt geplaatst, maar waarbij de consument (zonder te worden misleid) weloverwogen op de accept-all knop (blijft) drukken. 

Dit kunnen we uiteraard niet alleen en zijn daarom opzoek naar experts binnen dit gebied (denk aan: privacy-, communicatie-, designexperts) die hier over mee wil denken. Wil je hier graag aan deelnemen? Geef je dan op via [email protected]

 

Gerelateerde artikelen