Political Advertising Regulation - factsheet

Inleiding

De Europese wet voor politieke advertenties (Political Advertising Regulation) is een nieuwe wet die transparantie en verantwoord gebruik van politieke advertenties verplicht stelt. De wet is bedoeld om manipulatie en desinformatie te voorkomen en vertrouwen in het democratische proces te versterken. De wet wordt stapsgewijs van toepassing verklaard, vanaf 10 oktober 2025 is de wet volledig van kracht.

Meer weten of dit onderwerp of een andere juridische vraag? Mail dan naar: [email protected]

Achtergrond

Een belangrijk uitgangspunt van de wet is dat consumenten duidelijk moeten weten wie achter een politieke advertentie zit, hoe deze wordt gefinancierd en welke methoden worden gebruikt om hen te bereiken. Daarnaast stelt de wet grenzen aan het gebruik van gevoelige persoonsgegevens en verplicht zij de advertentiebranche om zorgvuldig om te gaan met toestemming en meldingen van gebruikers.

Belangrijke onderdelen van de wet zijn:

Transparantieplicht: informatie over de afzender, financiering en targetingmethoden moet zichtbaar zijn

Beperkingen op targeting: profilering op basis van gevoelige gegevens, zoals politieke opvattingen, religie of etniciteit, is verboden

Toestemming: gepersonaliseerde politieke advertenties mogen alleen worden getoond aan personen die daarvoor toestemming hebben gegeven

Mogelijkheid tot melding: uitgevers van politieke advertenties moeten ontvangers van politieke advertenties de mogelijkheid bieden een melding te maken

Specifieke regels voorafgaand aan verkiezingen: in de drie maanden voorafgaand aan een verkiezing of referendum mogen politieke advertenties alleen worden geplaatst op aanvraag van adverteerders binnen de Europese Unie

Wat zijn de risico’s

Advertenties worden geweigerd of verwijderd: publishers kunnen je advertenties weigeren als je niet voldoet aan transparantievereisten (bijvoorbeeld ontbrekende informatie over financiering).

Boetes en sancties: niet-naleving kan leiden tot hoge boetes of dwangsommen.

Reputatieschade: gebrek aan transparantie kan het vertrouwen van consumenten schaden.

Dit moet je in ieder geval doen:

Overweeg betrokkenheid bij politieke advertenties: bepaal of het tonen van politieke advertenties past binnen de missie, visie en ethische richtlijnen van je organisatie. Overweeg hierbij de risico’s, zoals strengere regelgeving, reputatieschade of negatieve publieke aandacht

Identificeer politieke inhoud: bepaal of je advertenties toont of laat tonen die onder de definitie van “politieke advertentie” vallen

Controleer je recht om advertenties te plaatsen: is de adverteerder binnen de Europese Unie gevestigd (indien 3 maanden voor een verkiezing of referendum), heb je toestemming voor het personaliseren en gebruik je geen gevoelige persoonsgegevens?

Bied transparantie: stem de transparantieverplichtingen met de hele keten af en voeg als publisher informatie aan de advertentie toe over onder andere de afzender/adverteerder en financiering

Documenteer alles: leg gegevens over onder andere campagneplanning, doelgroepsegmentatie en financiering vast

Gerelateerde artikelen