Third-party cookies waren zelf niet het probleem, het ging mis door de manier waarop de markt ermee omging

 

Third-party cookies waren zelf niet het probleem, het ging mis door de manier waarop de markt ermee omging

De aanstaande verdwijning van third-party cookies heeft de afgelopen anderhalf jaar de gemoederen flink beziggehouden. Tót de dag dat Google aankondigde de ondersteuning pas in 2023 te zullen beëindigen. Toen werd het stil. En dat is opvallend. De onlinemarketingwereld is namelijk zoveel groter dan Google Chrome. In Nederland is het aandeel van Safari en Firefox zo’n 28 procent, en deze browsers staan third-party cookies al heel lang niet meer toe.

Om te onderzoeken hoe de markt omgaat met de (aanstaande) verdwijning van third-party cookies, sprak VIA met adverteerders, bureaus, publishers en techpartijen. In dit derde interview deelt Sjoerd van der Meijden, Sales & Business Development Director bij [M]media, wat de publisher nu al doet en weet, maar bovenal wat hij van de toekomst zonder third-party cookies verwacht.

 

Sinds de aankondiging van Google is de markt naarstig op zoek naar alternatieve oplossingen voor audience addressability. Sjoerd, kun je misschien uitleggen waarom addressability zo belangrijk voor adverteerders en uitgevers is?

 

Van der Meijden: Addressability zorgt ervoor dat we op een slimme en efficiënte manier data over individuele gebruikers kunnen verzamelen. Data die ons in staat stelt om gebruikers te matchen met onze klanten. Daarnaast is addressability voor ons een manier om de contributie te kunnen toekennen. En we kunnen op basis van deze data samen met onze partners CRM onboarding-projecten opzetten waarmee we interessante gebruikers voor adverteerders op ons netwerk kunnen terugvinden.

 

Hoe ‘addressable’ kunnen jullie als publisher straks nog zijn als je steeds minder data hebt over individuele bezoekers?

 

Van der Meijden: Ook na het verdwijnen van third-party cookies zijn wij nog steeds in staat om relevante data te leveren. In Safari en Firefox worden third-party cookies immers al heel lang niet meer toegestaan. Met onze partner Adhese hebben we sindsdien een volledige cookieless adserver geïnstalleerd en daarnaast doen we zaken met partners als Digital Audiences en ID5 om user matching en CRM onboarding mogelijk te maken. Hierdoor weten we ook zonder die third-party cookies exact wie we bereiken met onze specifieke channels; automotive, sport, lifestyle mannen, lifestyle vrouwen, food en finance. Hiermee kunnen we uitstekend targeten op context van de site.

 

Hoewel jullie het ook zonder third-party cookies redden, maken jullie er nog steeds gebruik van. Wanneer verwachten jullie volledig onafhankelijk van third-party cookies te zijn?

 

Van der Meijden: We hebben zelf niet de illusie dat we volledig ‘cookieloos’ zijn voordat ook Google een oplossing heeft. Hier zit voor ons nog een hoop demand en daarmee kunnen we nog niet om Google heen. Wel hebben we heel veel tests draaien en lopen er ook al volledig cookieless campagnes over ons netwerk. We zijn er in die zin dus al klaar voor, alleen besluit uiteindelijk altijd de demand-zijde wanneer dit echt de nieuwe standaard wordt.

 

In de zoektocht naar alternatieven voor third-party cookies ligt de focus vooral op het verzamelen van gebruikersdata en niet op wat volgens mij het echte doel moet zijn: de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste mensen. Hoe zie jij dat?

 

Van der Meijden: Ik vind persoonlijk dat partijen op zoek zijn naar dezelfde oplossing, maar dan in een ander jasje. En daar ga je het verschil niet mee maken. Laten we vooral niet vergeten dat third-party cookies zelf niet slecht zijn, het gaat mis door de manier waarop de markt ze inzet. Met de meeste alternatieven gaat de markt straks hetzelfde doen, alleen op een andere manier en dat is niet de oplossing voor het probleem. Ik geloof daarom zelf meer in alternatieve oplossingen zoals contextual targeting en channel buying op umfeld.

 

Hoe zie jij de toekomst van personalisatie voor je?

 

Van der Meijden: Ik denk dat we uiteindelijk naar een unified-id toe moeten waarmee de gebruiker zelf bepaalt wat hij wel en niet met adverteerders of andere instanties wil delen. Stel je bent als consument op zoek naar een nieuwe auto, dan kan ik me voorstellen dat je best een ‘schuifje’ wilt openzetten waarmee je aangeeft dat je openstaat voor content en advertenties van automotive adverteerders. Heb je de auto vervolgens gekocht, dan zet je het vinkje weer uit. Op deze manier kun je als gebruiker heel eenvoudig bepalen wie en wat je wel of niet wilt zien. Dit is overigens wel complex omdat je met zoveel verschillende partijen te maken hebt en dit dan wel allemaal moet kunnen regelen in een open source oplossing. Misschien is hier uiteindelijk toch de enige mogelijkheid om dit vanuit een stichting te doen die hier verder geen commercieel belang bij heeft.

 

Een onafhankelijke stichting oprichten klinkt als een heel mooie oplossing, maar dat is helaas niet een-twee-drie gebeurd. Heb je nog een gouden tip voor de markt in de tussentijd?

 

Zorg dat je op tijd bent met het testen van diverse mogelijkheden, gok niet op één oplossing en houd altijd in je achterhoofd waarom third-party cookies verleden tijd zijn geworden. Kortom: zorg voor echte vernieuwing richting je gebruikers.

 

 

Gerelateerde artikelen

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder

Whitepaper Data-Cleanrooms: Wat zijn het en hoe zet je ze effectief in?

Het landschap van digitale marketing is flink veranderd. Firefox en Safari ondersteunen geen cookies van derden meer, Chrome is ze aan het uitfaseren en de ePrivacy Richtlijn en GDPR vereisen dat uitgevers en adverteerders toestemming van consumenten krijgen om hun data te verzamelen en te gebruiken. En dat zorgt voor de nodige uitdagingen op het gebied van data en privacy. Gelukkig bieden data-cleanrooms een oplossing. Cleanrooms maken het voor bedrijven mogelijk om samen te werken en data te analyseren met behoud van privacy en naleving van regelgeving. Ze zijn vooral nuttig in situaties waarin meerdere partijen de collectieve kracht van hun gegevens willen benutten zonder de individuele privacy of gegevensbeveiliging in gevaar te brengen. Klantgegevens worden zorgvuldig geanonimiseerd en ontdaan van alle persoonlijke of identificeerbare informatie. Deze gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd en gebruikt om nieuwe inzichten te krijgen over gebruikers op een geaggregeerd niveau. Dit whitepaper geeft marketeers die nog geen of weinig ervaring hebben met data-cleanrooms inzicht in alle mogelijkheden. Van het definiëren van doelstellingen tot juridische zaken, uploaden van data en verbinding met andere bronnen tot het uitvoeren van data-analyses. De theorie wordt aangevuld met cases uit de Nederlandse reclame-industrie en aanbevelingen die betrekking hebben op de beperkingen en kosten van data-cleanrooms. Bijdragen van: Birgit Boing, Emmelijn Hermens, Weiwei Liu-Schröder, Bastiaan Spaans, Bernard de Vreede, Mark Wilmont.

Lees verder

Legal Digital Advertising Checklist

In een tijdperk waarin digitale interactie en online aanwezigheid de norm zijn geworden, is het verzamelen van persoonsgegevens een integraal onderdeel geworden van het online ecosysteem. Dit gebeurt door middel van (tracking-)cookies en diverse andere vergelijkbare tracking-technieken. Het tonen van gepersonaliseerde advertenties is een essentieel onderdeel geworden van de digital advertising wereld. Deze vorm van adverteren maakt niet alleen gratis toegang tot websites mogelijk, maar biedt betrokkenen ook een op maat gemaakte ervaring. Het is van cruciaal belang dat deze vorm van adverteren plaatsvindt in overeenstemming met wet- en regelgeving. Deze checklist biedt een overzicht van de belangrijkste juridische aspecten waar bedrijven rekening mee moeten houden bij het plaatsen van advertenties online. Door deze checklist te volgen, kan worden nagegaan of online advertentiegebruik zowel juridisch correct als professioneel verantwoord is. Let op: deze checklist is ontwikkeld als hulpmiddel voor bedrijven om te streven naar naleving van het wettelijk en regelgevend kader binnen de advertentiebranche. Het gebruik van deze checklist impliceert echter geen garantie dat volledige naleving wordt bereikt. Het wordt altijd aangeraden een juridisch professional te raadplegen om te waarborgen dat alle relevante wetten en regels worden nageleefd en correct worden geïnterpreteerd.

Lees verder