Hans Voorn, manager marketing van DELA over het belang en de uitdagingen van brandsafe adverteren

 

“Wil je überhaupt wel een online advertentie naast een nieuwsbericht over een oorlog, of over moord of seks?”

In een ‘verkeerde’ context staan met je reclame. Dat is meer en meer een risico geworden. Om een kwalitatief beter bereik voor merken te realiseren heeft de World Federation of Advertisers het Global Alliance for Responsible Media-framework (GARM) ontwikkeld. In Europa was DPG Media de eerste publisher die aan de hand van deze GARM-normen een inhouse brand-suitabilitymodel lanceerde waarmee adverteerders nauwkeurig brand safe media kunnen inkopen. Uitvaartonderneming DELA was een van de eerste adverteerders die het model testte. Voor VIA-directeur Saskia Baneke aanleiding om met Hans Voorn, manager marketing van DELA, in gesprek te gaan over het belang en de uitdagingen van brandsafe adverteren.

Dit interview is onderdeel van een speciaal interviewdrieluik over brand suitability, brand safety en privacy. De andere gesprekken vind je hier en hier.

Hans, voor ik je ga vragen naar jullie ervaringen met brandsafe adverteren ben ik eerst vooral benieuwd naar jouw persoonlijke definitie van brand suitability en brand safety.

Brand suitability en brand safety staan voor mij vooral in relatie tot advertising en gebeurtenissen rondom moord en doodslag. In het algemeen moet je jezelf als adverteerder eerst de vraag stellen of je wel een bepaalde campagne live wilt zetten nu er een oorlog in Oekraïne gaande is. Wil je überhaupt wel een online advertentie op een nieuwspagina plaatsen naast een nieuwsbericht over een oorlog, of over moord, seks, et cetera?

Wat opvalt is dat bij adverteerders brand suitability en brand safety pas een aantal jaar geleden een belangrijk onderwerp is geworden. Kijkend naar jullie boodschap kan ik het mij zo voorstellen dat dit thema bij jullie al veel langer speelt.Absoluut, maar de wijze waarop we hiermee omgaan is natuurlijk veranderd. Vroeger, bijvoorbeeld na de grote aanslagen zoals in de Bataclan in Parijs, hanteerden we een soort alarmsysteem om in een halfuur al het adverteren op nieuwssites te staken. Toen hielden we ons drie weken stil, ook op tv. Dat was de ouderwetse methode, maar dat kostte ons wel de nodige sales.

Inmiddels zetten we door alle nieuwe technieken die er zijn niet alles meer uit. Om inhoud te classificeren werken we met specifieke trefwoorden. We hebben een eigen woordenlijst opgebouwd met risicovolle woorden als moord, doodslag, oorlog, soldaten, zelfmoord en terreur, maar ook corona en COVID-19.

Hebben jullie door te werken met dit soort exclusion-lijsten altijd brandsafe weten te adverteren?Helaas niet. Bij de tramaanslag in Utrecht moesten we bijvoorbeeld alles weer uitzetten omdat onze advertenties bij een van de grootste uitgevers in Nederland naast al deze berichten werden getoond.

Ik kan mij zo voorstellen dat jullie toen de boel goed geëvalueerd hebben.Dat spreekt voor zich. Vanaf dat moment zijn we samen met ons mediabureau Greenhouse gaan kijken welke aanvullende technieken we konden inzetten. Kort daarna zijn we Grapeshot gestart, dat ging goed, maar het was voor ons nog niet goed genoeg. We hebben het Global Alliance for Responsible Media-framework dan ook nauwlettend in de gaten gehouden. Toen wij hoorden dat DPG als eerste in Europa aan de hand van deze GARM-normen een inhouse brand-suitabilitymodel lanceerde, stonden wij vooraan om mee te denken en het model te testen. De eerste testresultaten waren positief, al snel konden we door de oorlog in Oekraïne verder testen. Ook dat gaat goed, uitzonderingen daargelaten en dan krijgen we op Twitter direct ervanlangs met een screenshot van de combinatie van advertentie en artikel die ongepast wordt gevonden. We blijven leren.

Gerelateerde artikelen

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder

Whitepaper Data-Cleanrooms: Wat zijn het en hoe zet je ze effectief in?

Het landschap van digitale marketing is flink veranderd. Firefox en Safari ondersteunen geen cookies van derden meer, Chrome is ze aan het uitfaseren en de ePrivacy Richtlijn en GDPR vereisen dat uitgevers en adverteerders toestemming van consumenten krijgen om hun data te verzamelen en te gebruiken. En dat zorgt voor de nodige uitdagingen op het gebied van data en privacy. Gelukkig bieden data-cleanrooms een oplossing. Cleanrooms maken het voor bedrijven mogelijk om samen te werken en data te analyseren met behoud van privacy en naleving van regelgeving. Ze zijn vooral nuttig in situaties waarin meerdere partijen de collectieve kracht van hun gegevens willen benutten zonder de individuele privacy of gegevensbeveiliging in gevaar te brengen. Klantgegevens worden zorgvuldig geanonimiseerd en ontdaan van alle persoonlijke of identificeerbare informatie. Deze gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd en gebruikt om nieuwe inzichten te krijgen over gebruikers op een geaggregeerd niveau. Dit whitepaper geeft marketeers die nog geen of weinig ervaring hebben met data-cleanrooms inzicht in alle mogelijkheden. Van het definiëren van doelstellingen tot juridische zaken, uploaden van data en verbinding met andere bronnen tot het uitvoeren van data-analyses. De theorie wordt aangevuld met cases uit de Nederlandse reclame-industrie en aanbevelingen die betrekking hebben op de beperkingen en kosten van data-cleanrooms. Bijdragen van: Birgit Boing, Emmelijn Hermens, Weiwei Liu-Schröder, Bastiaan Spaans, Bernard de Vreede, Mark Wilmont.

Lees verder

Legal Digital Advertising Checklist

In een tijdperk waarin digitale interactie en online aanwezigheid de norm zijn geworden, is het verzamelen van persoonsgegevens een integraal onderdeel geworden van het online ecosysteem. Dit gebeurt door middel van (tracking-)cookies en diverse andere vergelijkbare tracking-technieken. Het tonen van gepersonaliseerde advertenties is een essentieel onderdeel geworden van de digital advertising wereld. Deze vorm van adverteren maakt niet alleen gratis toegang tot websites mogelijk, maar biedt betrokkenen ook een op maat gemaakte ervaring. Het is van cruciaal belang dat deze vorm van adverteren plaatsvindt in overeenstemming met wet- en regelgeving. Deze checklist biedt een overzicht van de belangrijkste juridische aspecten waar bedrijven rekening mee moeten houden bij het plaatsen van advertenties online. Door deze checklist te volgen, kan worden nagegaan of online advertentiegebruik zowel juridisch correct als professioneel verantwoord is. Let op: deze checklist is ontwikkeld als hulpmiddel voor bedrijven om te streven naar naleving van het wettelijk en regelgevend kader binnen de advertentiebranche. Het gebruik van deze checklist impliceert echter geen garantie dat volledige naleving wordt bereikt. Het wordt altijd aangeraden een juridisch professional te raadplegen om te waarborgen dat alle relevante wetten en regels worden nageleefd en correct worden geïnterpreteerd.

Lees verder