VIA-onderzoek: consument mist overzicht, controle en veiligheid bij het online delen van data

Amsterdam, 5 april 2023 – Met het oog op een duurzame toekomst voor het digitale marketingvak presenteert branchevereniging VIA het onderzoek “De Waarde van Data: het Consumentenperspectief”.  Dit onderzoek, uitgevoerd door Ipsos, geeft inzicht in hoe de consument omgaat met het delen van persoonsgegevens online en de waarde die daaraan wordt gehecht. De uitkomst benadrukt de noodzaak van het verder ontwikkelen van duidelijke standaarden binnen de digitale reclame-industrie. 

De waarde van data vanuit consumentenperspectief

Met het kwalitatieve onderzoek ‘De Waarde van Data: het Consumentenperspectief’ wordt de houding van de Nederlandse consument duidelijk en wordt gezocht naar handvatten om inzicht te krijgen in het onlinegedrag van die consumenten. Uit het onderzoek komt naar voren dat het delen van persoonsgegevens online veelal wordt toegestaan zonder dat hierover wordt nagedacht of omdat de consument verwacht geen toegang te krijgen tot de app of website als er geen toestemming wordt verleend. Als de consument een gelijke keuze krijgt om (tracking-)cookies toe te staan of af te wijzen (dit betekent een “accept-all” en “reject-all” knop zonder kleurverschillen op de eerste laag van de cookiebanner) lopen we het risico dat het gebruik massaal wordt afgewezen, simpelweg omdat dit dan de gemakkelijkste keuze lijkt. Onder andere een gebrek aan meerwaarde maakt dat de consument tot deze beslissing komt. 

VIA: ‘Markt moet snel in actie komen’

De onderzoeksresultaten zijn volgens VIA een duidelijk signaal dat de markt snel in actie moet komen. Kijkend naar alle ontwikkelingen verwachten ze dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de hiervoor besproken gelijke keuze wordt verplicht in Nederland; in de landen om ons heen zijn de gegevensbeschermingsautoriteiten dergelijke maatregelen al aan het doorvoeren en ook op Europees niveau begint het langzaam die richting op te bewegen.

Saskia Baneke, directeur VIA, zegt hierover het volgende: “We moeten als branche in actie komen. Het is voor de consument te ingewikkeld nu. Gezamenlijk moeten we toepassingen ontwikkelen waardoor consumenten op een geïnformeerde manier toestemming kunnen geven. Door het proces weer overzichtelijk te maken, kunnen we transparant richting de consumenten communiceren wat we met hun data doen. Alleen op die manier kunnen we het vertrouwen van de consument laten groeien.”

Vervolgstappen 

Op 17 april tussen 09:00u en 10:00u kun je deelnemen aan een online Q&A met Saskia Baneke, onderzoeksleider Karin Schut en juridisch adviseur Guido Grevink. Tijdens dit webinar zal het onderzoek kort worden doorgenomen en is er gelegenheid om vragen te stellen. 

VIA geeft aan dat inmiddels een traject is gestart waarbij de branchevereniging het voortouw neemt om tools te ontwikkelen waardoor zowel consumenten als bedrijven de uitwisseling van waarde en data als een transparante en eerlijke deal ervaren.

Zo wordt er naar aanleiding van dit rapport op 8 juni tijdens Emerce Digital Marketing Live! roundtable discussions en deepdives georganiseerd. Onderwerpen zoals de privacywetgeving versus de uitvoering, de data kiesgids en de vormgeving van de toestemmingsbutton worden dan behandeld. 

Daarnaast vragen deze onderzoekresultaten om een gesprek met de politiek. Zo kunnen we als branche constructief actie ondernemen om de uitvoering van wetgeving omtrent gegevensbescherming te verbeteren en om de implementatie van de privacywetgeving te vergemakkelijken.

Andere brancheverenigingen of bedrijven die hieraan willen meewerken, kunnen contact opnemen met het VIA-bureau.  

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen