Volgende stap digital markets act gezet

 

De DMA gaat samen met de Digital Services Act (DSA) de Europese interne markt voor online-diensten regelen. De nieuwe wet gaat komen en de komende periode wordt gebruikt om de definitieve tekst van de wet af te ronden.

De volgende stap in het wetgevingsproces van de Digital Market Act (DMA) is gezet; de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement zijn tot een voorlopig akkoord gekomen. Dit betekent dat het vrijwel zeker is dat de nieuwe wet er gaat komen en dat geen grote inhoudelijke veranderingen meer zullen plaatsvinden. De komende periode wordt gebruikt om de definitieve tekst van de wet af te ronden. Daarna zullen de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement nog eenmaal akkoord moeten geven waarna de wet 6 maanden later in werking treedt.  

Wat is de DMA ook alweer?

De DMA gaat samen met de Digital Services Act (DSA) de Europese interne markt voor online-diensten regelen. De DSA zit ook nog in het wetgevingsproces. Waar de DSA van toepassing is op alle online-diensten, is de DMA dat alleen op de zo genoemde ‘poortwachters van het internet’. Poortwachters zijn organisaties die door hun grootte de toegang van andere organisaties tot het internet kunnen beïnvloeden. Hier zullen in ieder geval Amazon, Apple, Alphabet (Google), Meta (voorheen Facebook) en Microsoft onder gaan vallen. Geen enkel Nederlands bedrijf valt (tot nu toe) onder de reikwijdte van de DMA.  

Opvallendste regels

Poortwachters moeten op basis van de DMA de interoperabiliteit van hun diensten gaan bevorderen. Dit betekent bijvoorbeeld concreet dat de messaging-diensten van poortwachters met elkaar en andere organisaties moeten kunnen samenwerken. Een Whatsapp-gebruiker kan hierdoor straks communiceren met een Signal-gebruiker (als Signal dit zou willen). Daarnaast mogen poortwachters hun eigen diensten of producten niet meer voortrekken. Hierdoor kunnen appontwikkelaars bijvoorbeeld niet meer worden gedwongen om het betaalsysteem te gebruiken van de appstore. Tot slot moeten adverteerders gratis toegang krijgen tot de prestatiegegevens van hun advertenties op het platform van een poortwachter.

Eerdere berichtgeving over DMA en de DSA gemist? Eerder gepubliceerde artikelen over de wetten kunnen hier en hier worden teruggevonden.

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder