Webshop vs Marketplace

 

 

De afgelopen jaren zijn marketplaces enorm in opkomst. In Nederland begon het met Bol.com maar de laatste jaren zijn er veel nieuwe platformen bijgekomen, zoals Amazon, VidaXL en Blokker. Ook de toegang tot de buitenlandse markt is veel eenvoudiger door slimme software koppelingen van tools als Channable, Adchieve en Channelengine. In dit landschap krijgen wij van veel leden de vraag wat de beste strategie is; verkopen op een eigen webshop, alleen op marketplaces of juist een combinatie van beide.

In dit artikel nemen we je mee in de voor en nadelen van de diverse strategieën. Zodat jij een onderbouwde keuze kan maken in welke aanpak je gaat hanteren. Waarbij we beginnen met de productselectie op marketplaces.

Marketplaces niet geschikt voor elk producttype 

Productselectie op marketplaces

Marketplaces zijn zeer interessante kanalen voor heel veel e-commerce partijen. Een doordachte strategie en productselectie is cruciaal om dit kanaal succesvol in te zetten al dan niet in combinatie met je eigen webshop. Het doorplaatsen van je gehele productassortiment is niet verstandig om diverse redenen. In dit artikel gaan we in op de producten waarvoor marketplaces niet of minder interessant zijn.

Producten met weinig marge

Bij Marketplaces zoals Amazon en Bol.com moet je bij een verkoop een bepaald commissiepercentage betalen over de omzet. Dit percentage kan oplopen tot wel 20%. Bij eigen webshop zijn er momenten dat je tegen verlies een nieuwe klant wilt binnenhalen, bijvoorbeeld als je stuurt op de customer lifetime value (CLV) van een klant. Op marketplaces zal de klantdata altijd eigendom blijven van de marketplace zelf. Daarom is het verstandig om producten met een te lage marge voor winstgevendheid niet te verkopen op marketplaces. Hetzelfde geldt overigens voor een webshop, ook daar heb je te maken met flinke investeringen in marketing en development. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bouwen van een goede en mooie webshop. Producten met te lage marges zijn dan ook minder interessant. Het enige verschil tussen een webshop en een marketplace is dat de klantdata wel jouw eigendom is, waardoor het in gevallen te rechtvaardigen valt dat een initiële aankoop van een nieuwe klant verlieslatend is.

Snel wisselend assortiment vs. vast assortiment

Producten en verkopers bouwen op den duur autoriteit op binnen marketplaces. Bijvoorbeeld via productreviews, wat een belangrijke ranking factor is voor organische vermeldingen. Het type assortiment dat je hebt kan dan ook bepalend zijn in hoe succesvol je bepaalde producten kan verkopen. Zo heeft de fashion branche over het algemeen een snel wisselend assortiment door de diverse seizoenscollecties. Wat je je moet afvragen is hoeveel effort je wilt steken in het opbouwen van autoriteit voor producten die binnen een aantal maanden niet meer verkocht worden. Het enige voordeel dat je hiermee opbouwt is bekendheid voor je merk, wat op lange termijn ervoor kan zorgen dat nieuwe producten sneller beter gaan presteren binnen marketplaces.

Doelgroep niet aanwezig voor producten

Webshops met een goed product informatie process kunnen binnen no-time op een marketplace staan. De werkelijkheid laat echter zien dat veel webshops hun product informatie process niet op orde hebben. Dit maakt het verkopen van producten op marketplaces erg tijdrovend. Vaak moet er productinformatie worden aangeleverd, er een aanpassing gedaan worden in de verpakkingen, koppelingen gemaakt worden met interne systemen en opleiding worden gegeven aan de klantenservice. Als je dan producten gaat verkopen op marketplaces waar geen vraag naar is, dan ga je deze tijdsinvestering nooit terugverdienen. Een goed vooronderzoek naar bijvoorbeeld zoekvolumes voor jouw producten op marketplaces is daarom belangrijk. Is er geen vraag naar jouw producten? Bedenk dan goed of je tijd wilt investeren in marketplaces voor deze producten. Wij verwachten zelfs dat marketplaces verkopers zonder optimale productinformatie op den duur gaan weren. 

Beperkte productinformatie

Marketplaces willen veel informatie weten over producten die je wilt verkopen op hun platformen. Dit gaat vaak veel verder dan de informatie die Google wilt weten bij verkopen op Google Shopping. Het aanvullen van alle verplichte productinformatie kan zeer tijdrovend zijn of soms zelfs onmogelijk. Bijvoorbeeld als fabrikanten geen GTIN/EAN nummer willen aanleveren. In dat geval moet je zelf GTIN/EAN nummers gaan kopen. Bedenk van te voren goed welke productinformatie je mist en hoe snel dit aangevuld kan worden. Voor de beste prestaties vul je alle beschikbare attributen in. Een tip die wij willen geven is begin met een klein assortiment, evalueer je kosten vs omzet en bouw dan verder uit. 

Hero producten vs. standaard assortiment

Het aanbieden van producten die schaars, uniek of zeer scherp geprijsd zijn, zorgen ervoor dat jij toegevoegde waarde biedt t.o.v. concurrenten. Deze producten worden ook wel hero producten genoemd. Dit zijn de producten die ervoor zorgen dat klanten bij je webshop bestellen en niet bij een concurrent of op een marketplace. Het aanbieden van deze producten op marketplaces kan op de korte termijn interessant zijn. Maar op de lange termijn ervoor zorgen dat jouw eigen webshop minder interessant wordt. Denk daarom goed na over of je hero producten gaat doorplaatsen naar marketplaces. 

Maatwerk producten

Maatwerk producten kunnen niet verkocht worden op een marketplace. De eis van een marketplace is om een standaard product te hebben met bijvoorbeeld gedefinieerde afmetingen. Als je maatwerk producten aanbiedt is er nog wel een oplossing om op een marketplace te komen. Dit kan namelijk door van de maatwerk producten een aantal standaard producten te definiëren die je alsnog op marketplaces kan zetten.

Producten met hoge retourpercentages

Als je producten verkoopt die vaak retour worden gestuurd, zoals in de fashion branche, dan moet je rekening houden met hoe marketplaces hier mee omgaan. Bij Amazon moet je een percentage van je commissiebedrag afstaan als een product retour komt. Het gratis retouren is een verplichting op marketplaces. Denk daarom bij dergelijke producten goed na of je ze wilt verkopen op marketplaces. Als je niet voldoet aan de eisen die marketplaces stellen dan kan dit resulteren in penalties en in het ergste geval een verbod op het verkopen op marketplaces. Mocht je met seizoensproducten iets willen verkopen zoals in de fashion hou dan ook rekening met het aantal dagen van het retour beleid, je kan iets verkopen in een periode zonder korting en het retour krijgen en deze producten in een periode met korting moeten verkopen. Strategie is king!

Exclusieve merken

Als je reseller bent van merken, dan kan het voorkomen dat het lastig of niet mogelijk is om te verkopen op marketplaces. Het is belangrijk om dit van te voren goed uit te zoeken om niet achteraf problemen te krijgen met je leveranciers. Een marketplace als Amazon gaat zelfs zo ver dat er voor sommige merken schriftelijke toestemming nodig is om producten te gaan verkopen. Houdt dit in gedachten, vooral bij exclusieve merken die niet geassocieerd willen worden met marketplaces of daar exclusieve verkoper willen zijn.

Lange levertijd

Een van de meest bepalende factoren op een marketplace is levertijd. Zo geeft Bol.com aan dat de levertijd, prijs en prestatiescore de 3 aspecten zijn die meewegen of jij als bedrijf het koopblok gaat winnen. Ook analyseren marketplaces of je hebt geleverd binnen het termijn dat je hebt aangegeven. Als dit met regelmaat niet gebeurt kan dit consequenties hebben voor de vindbaarheid van je producten. Heb je producten met een lange of onbetrouwbare levertijd? Denk dan goed na of je deze wilt verkopen op marketplaces. Aangezien een lange levertijd of het niet op tijd leveren negatieve consequenties kan hebben voor de vindbaarheid binnen marketplaces. En zelfs tot blokkade kan leiden binnen het platform. 

Marketplaces zijn zeer interessant voor elke webshop. Om succesvol te kunnen verkopen en winstgevend te zijn, is het erg belangrijk om goed na te denken over welke producten je selecteert voor marketplaces. Dit artikel laat zien dat er diverse factoren meespelen in welke producten interessant zijn om te verkopen op marketplaces en welke minder interessant zijn. Voorbeelden hiervan zijn de levertijd, retourpercentages en marge. Kortom, denk goed na over welke producten je wilt verkopen op marketplaces, want dit bepaald mede hoe succesvol je gaat zijn op deze platformen. 

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder

De kracht van creativiteit in neuromarketing 

Ferdi Gökhan is Head of Science en Behavioral Strategist bij Yune en onderdeel van de taskforce Creative. In deze blog bespreekt hij Neuromarketing en de kracht van creativiteit. In een eerder artikel hebben we de rol van emoties in neuromarketing en de verschillende meetmethodieken onder de loep genomen. Maar laten we nu eens een stap verdergaan. Volgens onderzoek van de 'Association of National Advertisers' is bij adverteerders maar liefst 16,3% van de stijging in winst toe te schrijven aan het slim inzetten van neuromarketing. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor creativiteit.  De essentie van neuromarketing Het interessante aan neuromarketing is dat het zich richt op twee cruciale delen van onze hersenen: het instinctieve 'oerbrein' en het rationele 'moderne brein'. Het ‘oerbrein’ is het primitieve deel van onze hersenen dat zich richt op overleven, voedsel en voortplanten. Het is snel, impulsief en reageert sterk op emotionele prikkels. Het ‘moderne brein’ daarentegen, is het deel dat zich bezighoudt met logica, redeneren en bewuste gedachten. Waar traditionele marketing vaak mikt op het logische en rationele denken, gaat neuromarketing een stap verder. Het erkent dat onze impulsieve, emotionele reacties vaak de doorslag geven bij het maken van keuzes. (Consumenten)gedrag ontstaat namelijk grotendeels onbewust of onderbewust in de diepe regionen van ons brein. En als je begrijpt hoe consumenten denken en voelen, ben je als marketeer in staat om campagnes op een dieper, emotioneel niveau te richten en zo te zorgen voor een hogere betrokkenheid en conversie.  Creativiteit in neuromarketing Zoals bij iedere campagne is creativiteit niet slechts een luxe, maar eerder een onmisbaar instrument om op te vallen en een blijvende indruk achter te laten. Maar creativiteit in neuromarketing is weer van een heel ander level. Hierin betekent het niet alleen het ontwerpen van visueel aantrekkelijke advertenties, maar ook het begrijpen van de psychologische triggers die consumenten aanzetten tot actie. Het is de brug tussen wetenschappelijke analyse en emotionele resonantie. Door creativiteit toe te passen in neuromarketingcampagnes, ben je als marketeer in staat een diepere, blijvende connectie met de doelgroep tot stand te brengen. Verschillende neurologische studies, onder andere deze van Nielsen uit 2017, tonen aan dat verhalen die emoties oproepen een krachtige impact hebben op het geheugen en de besluitvorming. Door creatieve storytelling te integreren in neuromarketingstrategieën, kunnen merken niet alleen informatie overbrengen, maar ook een duurzame emotionele band opbouwen. Beeld zegt meer dan duizend woorden Beeldmateriaal is hierin onmisbaar. Beeld heeft de kracht om direct in te werken op het limbisch systeem van de hersenen, dat verantwoordelijk is voor emoties en geheugen. Creatieve visuele elementen zoals kleur, compositie en design, kunnen de perceptie van een merk beïnvloeden en het onderscheiden van de concurrentie. Door te begrijpen welke visuele elementen de motivatie en beloningscentra in de hersenen stimuleren, kunnen marketeers beelden creëren die consumenten aanzetten tot gewenste acties. Of het nu gaat om het stimuleren van aankopen, het vergroten van betrokkenheid of het bevorderen van merkloyaliteit, visuele prikkels spelen een sleutelrol. Eyetracking  Creativiteit in neuromarketing betekent ook de bereidheid om te experimenteren en te innoveren. Door te testen en het effect te meten van het creatieve beeld kun je letterlijk een kijkje nemen in het brein van consumenten en zien wat hen het meeste aanspreekt. Hiervoor kun je verschillende meetmethodes gebruiken, waaronder eyetracking. Door te zien waar de ogen van de kijker naartoe gaan, kun je als marketeer elementen plaatsen op de posities die de meeste aandacht trekken. Maar ook zo ontwerpen dat de juiste elementen de aandacht trekken. Dit leidt tot effectievere advertenties, en zelfs verpakkingen, die de kijker aanspreken op een dieper emotioneel niveau.  Neuromarketing in de praktijk Merken die neuromarketing al succesvol hebben ingezet, zijn onder andere Coca-Cola en Dove. Beide onderzochten de emotionele reacties van consumenten op hun product of campagne. Hierbij werd specifiek gekeken naar de activiteit in de hersenen om de aantrekkelijkheid van de ontwerpen te beoordelen. Dit is belangrijk omdat de consument vaak niet doen of vinden wat ze zeggen.  It is very difficult to distinguish between what a person believes and what they say they believe.  Daniel Kahneman – Psychologist and Nobel Prize winner Economics Voor hun Real Beauty-campagne heeft Dove bijvoorbeeld met behulp van gezichtscodering en huidgeleidingstests gemeten hoe de campagne emoties zoals zelfvertrouwen en positiviteit bij vrouwen opwekten. De campagne was niet alleen sociaal impactvol, maar hierdoor ook commercieel succesvol. Benieuwd of neuromarketing ook voor jouw merk zo succesvol kan zijn? Er is maar één manier om daarachter te komen: het gewoon doen. En omdat je straks natuurlijk wil weten of je inspanningen ook daadwerkelijk effect hebben, volgen hier de belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) die je kunt gebruiken: 1. Emotioneel engagement wordt gemeten via biometrische gegevens zoals hartslag en huidgeleiding. Bijvoorbeeld: een verhoogde hartslag tijdens een bepaald deel van een advertentie kan wijzen op verhoogde emotionele betrokkenheid. 2. Visuele aandacht wordt gemeten via eyetracking om te zien hoe lang een consument naar een advertentie kijkt en naar welke elementen. Als de ogen van de consument langer op het product of de call to action blijven, is dat vaak een positief teken. Tegenwoordig kan dit ook middels AI (artificial intelligence). Zo voorspelt het AI -model waar de visuele aandacht naar uit gaat en visualiseert dit vervolgens middels een heat map. Bij contentmarketingbureau Yune integreren ze deze methodiek vast in hun creaties en designs om de impact van hun werk te vergroten.  3. Conversieratio is het percentage van de doelgroep dat een gewenste actie onderneemt, zoals een aankoop doen of zich abonneren op een nieuwsbrief. Dit kan worden bijgehouden via web analytics-tools. Wij, als taskforce, zijn ervan overtuigd dat neuromarketing waardevolle inzichten biedt die verder gaan dan traditionele marketingmethoden. Hij stelt marketeers in staat om dieper in te gaan op wat consumenten echt beweegt, waardoor er meer gerichte en effectieve campagnes kunnen worden gecreëerd. Welk merk en welke consument wil dat nu niet? . Bronnen en referenties Alsharif, A. H., Salleh, N. Z. M., Abdullah, M., Khraiwish, A., & Ashaari, A. (2023). Neuromarketing Tools Used in the Marketing Mix: A Systematic Literature and Future Research Agenda. SAGE Open, 13(1), 21582440231156563. Alvino, L., Pavone, L., Abhishta, A., & Robben, H. (2020). Picking your brains: Where and how neuroscience tools can enhance marketing research. Frontiers in Neuroscience, 14, 577666. Bagozzi, R. P., Gopinath, M., & Nyer, P. U. (1999). The role of emotions in marketing. Journal of the academy of marketing science, 27(2), 184-206. Bazzani, A., Ravaioli, S., Trieste, L., Faraguna, U., & Turchetti, G. (2020). Is EEG suitable for marketing research? A systematic review. Frontiers in Neuroscience, 14, 594566. Cha, K. C., Suh, M., Kwon, G., Yang, S., & Lee, E. J. (2019). Young consumers’ brain responses to pop music on Youtube. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(5), 1132–1148. https://doi.org/10.1108/apjml-04-2019-0247 Goto, N., Lim, X. L., Shee, D., Hatano, A., Khong, K. W., Buratto, L. G., Watabe, M., & Schaefer, A. (2019). Can brain waves really tell if a product will be purchased? Inferring consumer preferences from single-item brain potentials. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13(2019), 19. https:// doi.org/10.3389/fnint.2019.00019 Jordao, I. L. D. S., Souza, M. T. D., Oliveira, J. H. C. D., & Giraldi, J. D. M. E. (2017). Neuromarketing applied to consumer behaviour: An integrative literature review between 2010 and 2015. International Journal of Business Forecasting and Marketing Intelligence, 3(3), 270-288. https://doi.org/ 10.1504/ijbfmi.2017.10006047 Pozharliev, R., Verbeke, W. J., Van Strien, J. W., & Bagozzi, R. P. (2015). Merely being with you increases my attention to luxury products: Using EEG to understand consumers’ emotional experience with luxury branded products. Journal of Marketing Research, 52(4), 546-558. https://doi.org/10. 1509/jmr.13.0560 Vecchiato, G., Kong, W., Giulio Maglione, A., & Wei, D. (2012). Understanding the impact of TV commercials. IEEE Pulse, 3(3), 42-49. Venkatraman, V., Dimoka, A., Pavlou, P. A., Vo, K., Hampton, W., Bollinger, B., Hershfield, H. E., Ishihara, M., & Winer, R. S. (2015). Predicting advertising success beyond traditional measures: New insights from neurophysiological methods and market response modeling. Journal of Marketing Research, 52(4), 436–452. https://doi.org/10.2139/ssrn.2498095 Zhang, W. K., Jin, J., Wang, A. L., Ma, Q. G., & Yu, H. H. (2019). Consumers’ implicit motivation of purchasing luxury brands: An EEG study. Psychology Research and Behavior Management, 12, 913-929. https://doi.org/10.2147/prbm. S215751

Lees verder