Wijziging Nederlandse Reclame Code voor verbetering van de handhaving van Europese consumentenregels

 

Vanwege de Europese richtlijn Modernisering Consumentenbescherming (EU 2019/21612), omgezet in de implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming is op 29 maart 2022 de wet aangenomen door de Eerste Kamer.

De nieuwe wet treedt met ingang van 28 mei 2022 in werking. Omdat deze wet en richtlijn gevolgen hebben voor het algemeen deel van de Nederlandse Reclame Code (NRC), in het bijzonder artikel 8 en bijlage 1 NRC, zal dit deel op 28 mei 2022 aangepast moeten zijn.

De richtlijn en de implementatiewet regelen een verbetering van de handhaving van Europese consumentenregels en een aanpassing van de Europese consumentenregels zodat zij beter geschikt zijn voor nieuwe, met name digitale ontwikkelingen.

Concreet houden de belangrijkste inhoudelijke wijzigingen het volgende in:

Rangschikking zoekresultaten op website: 1. Wees transparant over de rangschikking na een zoekopdracht (zie art. 8.3 sub d) & 2. Maak duidelijk dat in de rangschikking sprake is van betaalde reclame (zwarte lijst) (zie punt 23 Bijlage 1)Reviews: 1. Informeer over of en hoe is verzekerd dat reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht/gebruikt (zie art. 8.3 sub e)  & 2. Beweer niet dat het echte klantbeoordelingen zijn terwijl dit niet is onderzocht (zwarte lijst) (zie punt 24 Bijlage I) & 3. Gebruik geen valse reviews (zwarte lijst) (zie punt 25 Bijlage 1)Gepersonaliseerde prijs: Maak kenbaar dat de prijs is gepersonaliseerd (zie art. 8.4 sub i)Prijsvermindering (van/voor): Zorg ervoor dat de van-prijs de laagste prijs is die de afgelopen 30 dagen door adverteerder is toegepast, behoudens de in het Besluit prijsaanduiding producten genoemde uitzonderingen (zie art. 8.6)Online marktplaats: informatie- en transparantieverplichtingen (zie art. 8.7)

Zie de bijlage voor de wijzigingen (geel gemarkeerd) zoals deze worden voorgesteld in artikel 8 en bijlage 1 NRC. Wil je meer achtergrondinformatie? Zie dan in bijlage 2 een uitgebreide notitie met toelichting.

Omdat het hier niet gaat om een wijziging van een bijzondere reclamecode, maar van het algemeen deel van de NRC (dat voor alle branches & media geldt) is er zoveel mogelijk geprobeerd aan te sluiten bij de tekst uit de richtlijn en implementatiewet.

Vragen of opmerkingen graag uiterlijk maandag 2 mei doorgeven [email protected]

 

Download Artikel 8Download Toelichting

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder