Innovatie

Welkom op de themapagina innovatie, het bruisende hart van onze gemeenschap waar vernieuwing en vooruitgang centraal staan. In een industrie die zich kenmerkt door snelle veranderingen, is het cruciaal om niet alleen bij te blijven, maar ook de toekomst vorm te geven. VIA speelt hierin een leidende rol door het faciliteren van taskforces, het publiceren van diepgaande whitepapers & onderzoeken, en het organiseren van evenementen die de nieuwste trends en inzichten belichten.

Samen Innoveren

Bij VIA geloven we in de kracht van samenwerking. Onze taskforces zijn de drijvende kracht achter innovatie binnen onze branche. Deze teams van experts richten zich op specifieke uitdagingen en kansen, van media trends en retail media tot de ontwikkeling van een Online Video Handboek. Door de kennis en ervaring van onze leden te bundelen, creëren deze taskforces waardevolle inzichten en tools die onze branche vooruit helpen.

Whitepapers, Onderzoeken en het Ad Spend Rapport

Kennis is de sleutel tot innovatie. VIA werkt samen met vooraanstaande partners zoals Deloitte om diepgaande inzichten te bieden in de staat van onze industrie. Het jaarlijkse Ad Spend rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de advertentiebestedingen op de Nederlandse markt, waardoor leden van VIA strategische beslissingen kunnen nemen op basis van de meest actuele gegevens. Naast dit rapport, produceren onze taskforces regelmatig whitepapers en onderzoeken die essentiële informatie bieden over de nieuwste trends en innovaties.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om op de hoogte te blijven van de laatste innovaties binnen onze branche. Van de nieuwste publicaties en onderzoeksresultaten tot aanstaande evenementen - VIA is jouw bron voor kennis, inspiratie en netwerkmogelijkheden.

Agenda

Nieuws

VIA x Mediahuis: Branded Content ontbijtsessie 

On point: “Als je dure woorden nodig hebt om je punt te maken, heb je geen punt.” In oktober organiseerde onze jaarpartner Mediahuis een inspirerende ontbijtsessie over Branded Content. Isabel Michelotti (Branded content specialist, Mediahuis) gaf tijdens deze workshop inzicht in het schrijven van een goed verhaal en de kracht van branded content.  “Ik kijk terug op een erg leuke sessie. Er was een hoge opkomst, iedereen was actief aan het luisteren en na afloop werden er goede vragen gesteld. Heel leuk om deze sessie te geven en voor herhaling vatbaar!”  Isabel Michelotti, Branded content specialist bij Mediahuis De deelnemers kregen meer te weten over het schrijven van een goed verhaal en kregen antwoord op de vraag hoe je een tekst schrijft die indruk maakt. Ook werd de vragen beantwoord waarom je als merk branded content wilt inzetten en wat het geheim is van goede branded content.  Partnerships en kennisdeling zijn van groot belang. Zo benadrukt ook Eva (Brand manager, Mediahuis): “Wij geloven, net zoals de VIA, in het delen van kennis en daarom vinden wij het organiseren van sessies zoals deze belangrijk. Ook geven we graag een kijkje achter de schermen van hoe wij werken met branded content.”Kon je niet bij de onbijtsessie zijn? Niet getreurd, dit zijn de 5 belangrijkste learnings op een rijtje:  Branded content verdient een journalistieke aanpak Wees authentiek Pas de boodschap aan de doelgroep aan Sluit aan bij de actualiteiten Zorg voor impact

Lees verder

Dit was het Retail Media Event

Op 28 september vond in Hotel Jakarta, het Retail Media Event plaats en praatten deskundigen vakgenoten bij over ontwikkelingen rondom Retail Media. Met presentaties van Eveline ten Hoor (MeMo2), Daniel Knapp (IAB Europe) en John Lin. Bekijk hieronder de foto's van het event. Ook benieuwd naar wat er allemaal is besproken die middag? Lees dan het artikel van Rens Blom op Adformatie. Die zette de belangrijkste inzichten voor je op een rij. >> Retail media is een advertentiemethode in opkomst, zowel in Nederland als in Europa en andere regio’s. Maar hoe staat retail media er vandaag de dag voor en welke inspiratie kunnen we hier en buiten Nederland opdoen? Op het retail-evenement van branchevereniging VIA delen drie sprekers de laatste inzichten. Adformatie noteert de belangrijkste inzichten over de marketing en consumentbeleving. Rens Blom, Adformatie Foto's

Lees verder

Kennisbank

IAB Nederland & DDMA report on search advertising 2018

Onderzoek toont aan: Search advertising blijft ongekend populair Nederland koploper in het adopteren van nieuwe technologieën ​Amsterdam, 18 oktober 2018 – Vandaag presenteren wij samen met  DDMA de vierde Search Advertising Study. Het kwalitatieve onderzoek, uitgevoerd door Deloitte, laat een paar opvallende uitkomsten zien. Zo geven bijna alle respondenten (93%) aan dat zij over 2018 meer verwachten uit te geven aan search advertising dan in de voorgaande jaren. Is er ook een grote budgetverschuiving van desktop naar mobiele zoekadvertenties zichtbaar. En voorziet men nog meer groei in advertentie-uitgaven en ‑inkomsten in de komende jaren als gevolg van technologieën zoals machine learning en voice search. *Dit onderzoeksrapport is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Budgetten blijven stijgenDe toegenomen concurrentie, de hogere kosten per klik (CPC) en de verdere verschuiving van budgetten van traditionele naar digitale media zijn volgens 72% van de respondenten de belangrijkste factoren voor de budgetgroei. Deze groei is bij meer dan de helft van de mediabureaus (58%) mogelijk gemaakt door budgetten van traditionele media te verplaatsen naar search advertising. Bij 39% van de adverteerders is dezelfde trend zichtbaar.  Verschuiving desktop naar mobiele zoekadvertentiesOok dit jaar laat het onderzoeksrapport zien dat het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel aanzienlijk meer stijgt dan op desktop. Het gat in CPC tussen mobiel en desktop wordt met name steeds kleiner doordat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, (cross-device) attributie en metingen. Zoekmachine Bing neemt ook dit jaar weer toe in populariteit. Zo geeft 89% van de respondenten aan te adverteren op Bing Ads en verwacht 26% hier relatief meer te gaan groeien in budget dan op Google Ads. De onderzoekers van de Search Advertising Studyverwachten dat, door de verbeterde toegankelijkheid via automatische synchronisatie en zoekautomatisering, in de komende jaren met name adverteerders hun advertisingstrategie op beide platformen gaan vergroten.  Artificial Intelligence leidend voor de toekomst van search advertisingAlle respondenten zijn het erover eens dat search advertising duidelijk een volwassen maar nog altijd groeiende markt is. Deze groei is vooral te danken aan de opkomst van diverse technische innovaties als Artificial Intelligence en machine learning. Bid management is nog altijd de vaakst genoemde activiteit die geautomatiseerd wordt, op de voet gevolgd door reporting & dashboarding. Een ander opvallend resultaat binnen automatisering is dat er een duidelijke correlatie is tussen de grootte van het bedrijf (in termen van omzet) en de prioriteit die automatisering krijgt: hoe groter het bedrijf, des te meer prioriteit.  Over de Search Advertising StudyIn tegenstelling tot de eerste drie edities van de Search Advertising Study is de vierde editie een kwalitatief onderzoeksrapport. Dit jaar deelden 86 search-advertisingprofessionals voor dit rapport hun belangrijkste inzichten en cijfers. Naast de onderzoekers van Deloitte was er dit jaar een belangrijke rol weggelegd voor tien marktdeskundigen, onder wie de leden van de DDMA Commissie Search en de IAB Taskforce Search. Allen deelden hun gedetailleerde kennis van de Nederlandse zoekmachinemarkt.

Lees verder

Online Ad Spend study 2017

Amsterdam, 12 april 2018 – De jaarlijkse Online Ad Spend Study, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland,laat ook dit jaar weer een paar opvallende resultaten zien. In 2017 is de online advertentiemarkt met +9% gegroeid naar een omzet van 1,8 miljard euro en hiermee is online advertising groter dan alle andere traditionele mediumtypen samen. Andere opvallende uitkomsten uit het onderzoeksrapport zijn de explosieve groei van +116% van Digital Out of Home advertising (DOOH) en de afvlakking van de groei die in het tweede halfjaar van 2017 bij programmatic advertising is ontstaan. *Dit onderzoeksrapport is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Search ook in 2017 grootste marktaandeel en groeicijfer Conform de verwachting is in 2017 het marktaandeel van digital advertising meer dan de helft van het totale advertentiebudget. Net als in voorgaande jaren is paid search adverteren ook in 2017 de grootste categorie binnen online advertising (46%). Daarnaast laat search evenals voorgaande jaren de grootste groei zien (+12%). De advertentie-uitgaven voor display en classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) stegen respectievelijk met +7% en +3%. Acceleratie van traditionele media naar digitaal Online video groeide in 2017 met maar liefst +40%, waarbij er steeds meer budget verschuift van traditionele tv naar digital video. Naast de aanhoudende groei binnen online video, zien we dat ook andere mediumtypen de transformatie naar digitaal doormaken. Digital radio advertising groeit met +25% en ook Digital Out of Home advertising liet in 2017 meer dan een verdubbeling van de groei zien met maar liefst +116%, resulterend in een digitaal aandeel van 11% in de Out of Home-markt. In 2016 was dit marktaandeel nog 5%. De verwachting is dat deze groei in 2018 zal doorzetten. Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "Er is in de markt een duidelijke convergentie tussen on- en offline marketing zichtbaar. Steeds meer adverteerders beginnen de voordelen in te zien die DOOH te bieden heeft, zoals interactieve advertenties die dynamisch zijn aangepast aan de doelgroep en het tijdstip van de dag. Dit was voor IAB Nederland ook een van de redenen om onlangs de Taskforce DOOH op te richten. Het is onze missie om de sector te begeleiden bij de toenemende digitalisering van de traditionele media." Trendbreuk programmatic advertising en mobile advertising In vergelijking met 2016 lieten display-advertenties die via de programmatic exchange werden verkocht in 2017 een omzetstijging zien van +17%. De verschuiving van traditionele (handmatige) verkoop van advertenties naar programmatic advertising laat hiermee vanaf de tweede helft van 2017 een aanzienlijk geringere groei zien (+13%) in vergelijking met voorgaande jaren (+20%). Of de geringere groei in 2018 gaat doorzetten en welke invloed de GDPR-regelgeving heeft op de markt, zal later dit jaar onderzocht worden in de Programmatic Ad Spend Study 2018. Een andere opvallende trend is de afnemende groeisnelheid van display-advertenties op mobiel in 2017 (+19%) in vergelijking met 2016 (+34%). Mobiele advertenties inclusief search-, video- en banneradvertenties realiseerden in 2017 een marktaandeel van 42% binnen alle digitale advertenties. De afnemende groeisnelheid toont volgens Deloitte aan dat mobile advertising nu officieel als 'volwassen' kan worden beschouwd. Nathalie La Verge, digital media-expert Deloitte: "In het verleden zagen we dat ad spend op mobiel ver achter bleef bij de mobiele consumptie. Door een toename in mobile inventory enerzijds, en hogere prijzen voor met name mobile search zien we dat publishers in 2017 in staat zijn om een groter aandeel van hun omzet uit mobiel te halen. Hiermee heeft mobile advertising de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt. Ondanks het feit dat er, met name op het gebied van meetbaarheid en accountability nog veel te doen is, verwachten we dat mobile ad spend steeds meer synchroon gaat lopen met mobiele consumptie." Over de Online Ad Spend Study 2017 De Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte 35 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd.

Lees verder

Online Ad Spend Study H1 2017

Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt  Amsterdam, 10 oktober 2017 – De online advertentiemarkt blijft maar explosief groeien. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen wederom met +13% naar een omzet van 954 miljoen euro. Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in. Van de totale online spend is inmiddels 40% van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2017 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. *Dit onderzoeksrapport is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen.  Groei social media en online video zet doorWaren de social media-uitgaven in 2014 nog € 95 miljoen, inmiddels is dit toegenomen tot € 129 miljoen in de eerste helft van 2017.  Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met +42%. Inmiddels is online video met€ 73 miljoen goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.Verschuiving van desktop naar mobileDe uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40% van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst +35% laten zien. De indrukwekkende groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.Verwachting voor 2017Nathalie La Verge, digital media expert Deloitte: “Ook over het gehele jaar 2017 verwachten wij dubbele groeicijfers, met een verwachte groei van 11% over het hele jaar. Dat zijn prachtige cijfers, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat deze groei met name toe te schrijven is aan de internationale spelers. Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan, zeker met de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) op komst.”  Nog meer focus op kwaliteitNathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “De cijfers zijn wederom indrukwekkend, maar we moeten er als branche wel voor waken dat deze extreme groei maakt dat we de kwaliteit niet uit het oog verliezen. Het is ontzettend belangrijk dat we blijven rapporteren in echt resultaat op de communicatiedoelstelling en niet in views, clicks of andere ‘halfway metrics’. Deze groeicijfers, maar ook de aankomende GDPR, dwingen de markt om nog sneller belangrijke ‘spelregels’ te standaardiseren, transparanter te communiceren en zaken als ad fraud aan banden te leggen.” Over de Online Ad Spend StudyDe Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte 31 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd.

Lees verder