Addressability in een cookieloze wereld, hoe?

Deze experts beseffen: uitstel van afschaffing third-party cookies is nog geen afstel.

Anderhalf jaar lang werd er over bijna niets anders geschreven en gesproken dan over de aanstaande verdwijning van third-party cookies. Tot de dag dat Google aankondigde de ondersteuning pas in 2023 te zullen beëindigen. Toen werd het stil, doodstil. En dat is opvallend. Uitstel betekent immers geen afstel.

Om te onderzoeken hoe de markt met de nieuwe situatie omgaat, sprak VIA met adverteerders, bureaus, publishers en tech-partijen. In dit eerste interview deelt Dennis van Gorp, Director Customer Success Benelux & France bij PubMatic, wat het techbedrijf nu al doet en weet, maar bovenal wat het van de toekomst zonder third-party cookies verwacht.

Focus: transparantie en audience addressabilityHoe bereidt PubMatic, het beursgenoteerde sell-side-platform dat bekend staat om hun innovatieve oplossingen voor adverteerders, bureaus en uitgevers, zich voor op een cookieloze toekomst? Door heel transparant te communiceren en zich vooral te focussen op oplossingen voor audience addressability, vertelt Dennis van Gorp. Audience addressability is volgens Dennis namelijk onmisbaar als je doelgroepen wilt identificeren, targeten en bereiken op een manier die niet alleen aan de regelgeving voldoet en brand safe is, maar ook de user experience niet in gevaar brengt.

Waarom zou je nog wachten?Audience addressability is een breed begrip, maar volgens Dennis kun je dit opsplitsen in drie verschillende opties: universele identifiers, gematchte first-party data en browser-gebaseerde doelgroepen. Iedere variant heeft uiteraard zo zijn voor- en nadelen. Adverteerders en uitgevers doen er volgens Dennis dan ook verstandig aan om nu alvast alle opties op een rij te zetten. Want waarom zou je nog twee jaar wachten als je er ook nu al mee kunt starten? En niet te vergeten: een groot deel van de ‘cookieless’ beweging in Firefox en Safari gaat natuurlijk gewoon door.   

Universele ID’sDe eerste variant van audience addressability die als een alternatief voor third-party cookies kan dienen zijn Universal ID’s. Deze oplossing, waar de Taskforce Date en Techniek al eerder dit interessante stuk over schreven, gebruikt data om een identiteitsgrafiek te maken die door media-inkopers en adverteerders kan worden gebruikt voor targetingdoeleinden. In principe zijn er twee soorten Universal ID, elk met specifieke voor- en nadelen. Zo is er de Probabilistic Universal ID (ook wel device fingerprinting genoemd), die first-party data met data over het gebruikersgedrag combineert. Door het matchen van deze data kunnen individuele gebruikersprofielen worden aangemaakt waarvan de kans groot is dat ze overeenkomen met andere niet-ingelogde gebruikers op andere apparaten en via andere browsers.

De tweede soort Universal ID is de Deterministic ID (ook wel de-anonymised genoemd). Dit type ID werkt ongeveer hetzelfde als third-party cookies, waarbij vooral het gedrag van gebruikers op websites wordt geregistreerd. Het verschil is dat Deterministic ID’s first-party cookies gebruiken, zodat de verzamelde data legitiem gebruikt kan worden voor advertising. Het nadeel is dat first-party cookies geen cross-site- of cross-channelinzicht bieden omdat ze zijn gekoppeld aan het domein van de website-eigenaar.

Dennis benadrukt tijdens ons gesprek dat, hoewel het ontwerp en de configuratie van Probabilistic ID’s relatief eenvoudig zijn, de houdbaarheid ervan onzeker is. De drie belangrijkste internetbrowsers hebben namelijk toegezegd fingerprinting in de toekomst te willen blokkeren. Uitgevers en adverteerders die Universal ID’s als alternatief voor third-party cookies overwegen, doen er dan ook verstandig aan om een gecombineerde aanpak te overwegen.

Gematchte first-party dataWaarom zou je de cookieless-uitdaging in je eentje oplossen als je ook kunt samenwerken? Met gematchte first-party data is het namelijk mogelijk om met verschillende spelers in de markt cross-channel addressable audiences te creëren. Gebruikt iemand bijvoorbeeld hetzelfde e-mailadres om in te loggen op de website van een retailer en op de website van een uitgever? Dan is dat e-mailadres de bevestiging dat het om dezelfde persoon gaat op beide websites. Dit stelt de retailer in staat om die consument te retargeten met gepersonaliseerde content en berichten. Bovendien creëert gematchte first-party data een feedback loop tussen beide partijen. Hierdoor kunnen uitgevers hun prestaties meten en optimaliseren met behulp van dezelfde data en zo de opbrengst en return on investment (ROI) vergroten.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar volgens Dennis kleven er ook zeker nadelen aan gematchte first-party data. Het proces is relatief ingewikkeld om op te zetten, wat met name voor de kleinere uitgevers en adverteerders niet rendabel zal zijn. Daarnaast is het lastig om multi-marketoplossingen te ontwikkelen die meerdere talen en valuta’s kunnen verwerken en begrijpen, en die bovendien ook nog aan de regelgeving van lokale markten voldoen.

BrowserdoelgroepsegmentenDe laatste optie die Dennis noemt is browser-gebaseerde doelgroepsegmenten, ook wel cohorten of cohorts genoemd. Het model is volgens hem heel schaalbaar, maar transparantie en zichtbaarheid ontbreken. In principe verschilt het gebruik van browserdoelgroepsegmenten niet veel van het oude netwerkmodel: er wordt blind ingekocht op niet-verkochte inventory. Deze aanpak kan daarom alleen succesvol zijn wanneer er verder wordt geïnnoveerd om problemen op het gebied van brand safety te verminderen, zodat uitgevers en merken de performance kunnen meten en optimaliseren.

Audience addressability en een toekomst zonder cookiesOndanks dat er in de komende maanden ongetwijfeld nog meer alternatieven voor third-party cookies op de markt gelanceerd gaan worden, doen uitgevers en adverteerders er volgens Dennis verstandig aan om nu al te gaan experimenteren met zijn drie opties om zo te achterhalen hoe effectief elke oplossing is ten opzichte van de doelstellingen. Meten is immers weten.

Benieuwd hoe bureau’s omgaan met het third-partyvraagstuk? In het volgende interview spreken we met Anton Kanis, Managing Director bij Annalect. En we kunnen je vertellen, dat verhaal is anders dan je misschien zou verwachten.

Gerelateerde artikelen

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder

Whitepaper Data-Cleanrooms: Wat zijn het en hoe zet je ze effectief in?

Het landschap van digitale marketing is flink veranderd. Firefox en Safari ondersteunen geen cookies van derden meer, Chrome is ze aan het uitfaseren en de ePrivacy Richtlijn en GDPR vereisen dat uitgevers en adverteerders toestemming van consumenten krijgen om hun data te verzamelen en te gebruiken. En dat zorgt voor de nodige uitdagingen op het gebied van data en privacy. Gelukkig bieden data-cleanrooms een oplossing. Cleanrooms maken het voor bedrijven mogelijk om samen te werken en data te analyseren met behoud van privacy en naleving van regelgeving. Ze zijn vooral nuttig in situaties waarin meerdere partijen de collectieve kracht van hun gegevens willen benutten zonder de individuele privacy of gegevensbeveiliging in gevaar te brengen. Klantgegevens worden zorgvuldig geanonimiseerd en ontdaan van alle persoonlijke of identificeerbare informatie. Deze gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd en gebruikt om nieuwe inzichten te krijgen over gebruikers op een geaggregeerd niveau. Dit whitepaper geeft marketeers die nog geen of weinig ervaring hebben met data-cleanrooms inzicht in alle mogelijkheden. Van het definiëren van doelstellingen tot juridische zaken, uploaden van data en verbinding met andere bronnen tot het uitvoeren van data-analyses. De theorie wordt aangevuld met cases uit de Nederlandse reclame-industrie en aanbevelingen die betrekking hebben op de beperkingen en kosten van data-cleanrooms. Bijdragen van: Birgit Boing, Emmelijn Hermens, Weiwei Liu-Schröder, Bastiaan Spaans, Bernard de Vreede, Mark Wilmont.

Lees verder

Legal Digital Advertising Checklist

In een tijdperk waarin digitale interactie en online aanwezigheid de norm zijn geworden, is het verzamelen van persoonsgegevens een integraal onderdeel geworden van het online ecosysteem. Dit gebeurt door middel van (tracking-)cookies en diverse andere vergelijkbare tracking-technieken. Het tonen van gepersonaliseerde advertenties is een essentieel onderdeel geworden van de digital advertising wereld. Deze vorm van adverteren maakt niet alleen gratis toegang tot websites mogelijk, maar biedt betrokkenen ook een op maat gemaakte ervaring. Het is van cruciaal belang dat deze vorm van adverteren plaatsvindt in overeenstemming met wet- en regelgeving. Deze checklist biedt een overzicht van de belangrijkste juridische aspecten waar bedrijven rekening mee moeten houden bij het plaatsen van advertenties online. Door deze checklist te volgen, kan worden nagegaan of online advertentiegebruik zowel juridisch correct als professioneel verantwoord is. Let op: deze checklist is ontwikkeld als hulpmiddel voor bedrijven om te streven naar naleving van het wettelijk en regelgevend kader binnen de advertentiebranche. Het gebruik van deze checklist impliceert echter geen garantie dat volledige naleving wordt bereikt. Het wordt altijd aangeraden een juridisch professional te raadplegen om te waarborgen dat alle relevante wetten en regels worden nageleefd en correct worden geïnterpreteerd.

Lees verder