In gesprek met de Autoriteit Consument & Markt (ACM)

 

 

Na een eerder gesprek met het Ministerie van Economische Zaken (EZK), hebben de brancheverenigingen bvA, DDA, DDMA, Thuiswinkel.org en VIA Nederland afgelopen maand aan tafel gezeten met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gesprek ging over een soepele implementatie van de Digital Services Act (DSA). Deze nieuwe verordening bevat regels voor online platforms en stelt aanvullende eisen aan het gebruik van gepersonaliseerde advertenties, boven op bestaande wetgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Doordat veel partijen adverteren via platforms zoals Instagram, Youtube en TikTok, heeft de nieuwe verordening niet alleen invloed op de platforms zelf, maar ook op de vele adverteerders.

De ACM zal  toezicht gaan houden op de manier waarop in Nederland gevestigde platforms de regels in de DSA naleven. Een klein gedeelte van het toezicht ten aanzien van gepersonaliseerde advertenties komt te liggen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Er is voor de sector nog onzekerheid over de implementatie van de verordening, voornamelijk door de vele open normen. Zo is de DSA bijvoorbeeld strenger voor platforms die diensten aanbieden die gericht zijn op kinderen; dergelijke diensten mogen geen gepersonaliseerde advertenties meer tonen. Het is daarentegen nog niet bepaald wanneer een dienst zich precies op kinderen richt. Ook moeten verzoeken van zogenoemde ‘trusted flaggers’ met voorrang in behandeling worden genomen door platforms, maar is het onduidelijk welke partijen deze rol op zich gaan nemen in de toekomst. 

Het is voor de sector van belang dat de toezichthouders de praktijk goed begrijpen en daarom zullen we constructief met elkaar in gesprek blijven. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om samen met de ACM de onduidelijkheden helder te krijgen door bijvoorbeeld informatiesessies te organiseren waar leden vragen kunnen stellen. Om dit zo praktisch en relevant mogelijk te maken, willen we een oproep doen: 

Mocht je als organisatie vragen hebben over de implementatie van en toezicht op de DSA, laat het ons weten via [email protected].

Daarnaast heeft EZK gewerkt aan de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening. Deze wet legt de procedurele kant van de implementatie van de DSA juridisch vast en staat momenteel open ter consultatie. Als je commentaar hebt op het voorstel, heb je tot 25 augustus de mogelijkheid om feedback te geven. 

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder