In gesprek met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de Digital Services Act

 

In gesprek met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de Digital Services Act

De brancheverenigingen van de digitale (reclame) industrie (VIA, DDMA, bvA, DDA en Thuiswinkel) zijn in gesprek gegaan met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Het doel van het gesprek was om de dialoog en samenwerking te bevorderen tussen de overheid en industrie over de implementatie van de Digital Services Act (DSA). Een van de onderwerpen was de rol en aanstelling van de Digital Services Coördinator (DSC), de nationale toezichthouder voor deze wet. 

Uitvoering van de DSA

Momenteel wordt gewerkt aan de uitvoeringswet voor de DSA. EZK streeft ernaar om voor de zomer een consultatie aan te bieden, maar het is nog niet duidelijk of dit zal plaatsvinden, omdat dit extra tijd kan kosten voor de implementatie. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid zal een wetgevingstoets uitvoeren nadat de consultatie is afgerond. Vervolgens zal de uitvoeringswet ter beoordeling worden voorgelegd aan de Raad van State en de Tweede Kamer. EZK heeft bevestigd dat de ACM (Autoriteit Consument & Markt) zal worden aangewezen als DSC. Echter, de ACM zal pas formeel toezichthouder worden nadat de Tweede Kamer de uitvoeringswetgeving heeft goedgekeurd. Naast de ACM zal de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) toezichthoudende bevoegdheden krijgen. Deze bevoegdheid zal beperkt blijven tot de privacyaspecten van de wet, zoals profilering en het targeten van minderjarigen. 

De brancheverenigingen hadden gehoopt tijdens de bijeenkomst meer duidelijkheid te krijgen over de uitvoering van de DSA, maar EZK kon daarover helaas geen concrete informatie geven, omdat zij slechts de uitvoerende partij zijn voor de implementatie. Het is uiteindelijk aan de DSC, de ACM (en deels de AP), om de open normen in te vullen. Wel heeft EZK het verzoek van de brancheverenigingen aan de ACM en AP doorgegeven om het gesprek aan te gaan over de uitvoering van de regels in de praktijk. 

EZK heeft aangegeven dat de DSA waarschijnlijk in drie stappen ten uitvoer zal worden gebracht. Op deze manier willen ze tot een zorgvuldige en werkbare implementatie van de wet komen. De drietrapsraket die EZK voor ogen heeft, bestaat uit de volgende drie stappen:

informeren toezicht houden handhaven Informeren

In de context van de DSA betekent dit dat de toezichthouder de betrokken marktdeelnemers eerst zal informeren over de nieuwe regels en verplichtingen die voortvloeien uit de wet. Dit is met name belangrijk omdat de DSA, zoals eerder al gesteld, open normen bevat die moeten worden ingevuld door de DSC. Om deze stap te ondersteunen, is het goed dat EZK het verzoek van de brancheverenigingen heeft doorgegeven aan de ACM en AP om het gesprek aan te gaan over de uitvoering van de regels in de praktijk. EZK liet daarnaast weten dat er kennissessies over de DSA zullen worden georganiseerd vanuit het ACM voor februari 2024. Hierdoor worden marktdeelnemers beter geïnformeerd over de DSA en de implementatie ervan.

Toezicht

De tweede stap van de drietrapsraket is toezicht houden. Het is de verantwoordelijkheid van de DSC om ervoor te zorgen dat de wet wordt nageleefd en dat eventuele inbreuken worden opgespoord. Hierbij zal er in eerste instantie met name controles worden uitgevoerd op een constructieve manier.

Handhaving

Tot slot is de derde stap van de drietrapsraket handhaving. Dit houdt in dat de DSC in staat moet zijn om effectieve sancties op te leggen aan overtreders van de DSA. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot boetes of andere maatregelen, afhankelijk van de ernst van de inbreuk. Het is belangrijk op te merken dat de sancties niet de eerste keuze zijn van de toezichthouders; de drietrapsraket dient als een stappenplan om naleving te bevorderen voordat sancties nodig zijn.

Dialoog & Samenwerking

Al met al blijft de implementatie van de Digital Services Act een complex proces waarbij verschillende partijen betrokken zijn. Het gesprek tussen EZK en de brancheverenigingen is een stap in de goede richting om de dialoog en samenwerking te bevorderen. Het is positief dat EZK zich richt op een zorgvuldige en werkbare implementatie van de DSA door middel van de drietrapsraket. Hoewel het nog niet duidelijk is of, en zo ja wanneer, de consultatie van de uitvoeringswet voor de DSA zal plaatsvinden, is het belangrijk dat de uitvoeringswet spoedig door de Tweede Kamer wordt goedgekeurd. Het is vervolgens aan de DSC (ACM) en AP, om invulling te geven aan de open normen zodat de branche praktische handvaten krijgt waarmee zij kan werken.

Gerelateerde artikelen

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder