In vijf stappen de juiste categorie in het Marketing Technology Landscape selecteren

 

 

Wie kent ze niet, de landschappen vol logo’s? Zeker de landschappen van marketingtechnologie zijn een feestje om naar te kijken, maar worden ze ook gebruikt? De Taskforce Data & Techniek van VIA zocht het uit en kon op basis van een kleinschalig onderzoek concluderen dat de landschappen populair zijn, maar vaak niet worden gebruikt omdat ze lastig leesbaar zijn.

Om marketeers te helpen het Marketing Technology Landscape-model te ontrafelen, zodat het ondersteuning biedt bij het bepalen van de strategie en het selecteren van de juiste technieken, heeft de werkgroep Landscapes en Trends binnen de taskforce een handleiding geschreven. De handleiding zelf komt pas over een paar weken uit, in de tussentijd deelt de werkgroep in een drieluik alvast de eerste bevindingen. In dit tweede deel wordt het verhogen van conversie en rendement besproken.

Vijfstappenplan

Zoals je in ons vorige artikel al kon lezen zijn techaanbieders vaak over meerdere kolommen verdeeld, wat het lastig kan maken om de juiste selectie te maken. Om het selectieproces te vereenvoudigen hebben we als werkgroep een vijfstappenplan ontwikkeld. De vijf stappen helpen jou om te bepalen in welke categorie je moet gaan kijken, dus welk type oplossing jouw organisatie het meest gaat helpen. In dit voorbeeld leggen we de stappen uit aan de hand van een use case: het selecteren van een oplossing of aanbieder die de conversie kan verhogen en het rendement van campagnes kan verbeteren.

Stap 1: het verzamelen van data

Om dit te realiseren kun je niet om data heen. Als dat niet op orde is, kun je immers niets. De eerste stap is dan ook om in het landschap de datakolom op te zoeken en dan te kijken in de categorie Mobile & Web Analytics.

Stap 2: de kwaliteit van data verbeteren of extra data toevoegen

Als de dataverzameling klopt, maar de kwaliteit nog onvoldoende, moet daar eerst verbetering in gebracht worden. Dat kun je doen door een oplossing te zoeken in de categorie Audience/Marketing Data & Data Enhancement.Zo’n oplossing helpt om de kwaliteit van data een boost te geven.

Audience/Marketing Data 

Marketeers kunnen doelgroepen benaderen op basis van gedrags-, demografische en psychografische data, met zeer gerichte en relevante campagnes als resultaat.

Dataverrijking

Marketeers corrigeren en actualiseren data van mindere kwaliteit of verwijderen deze uit hun marketingbestanden. Hulpmiddelen werken de klant- en contactdata achter de schermen realtime bij vanuit de interactie. Het resultaat is dat de bounce rate van de formulieren op de website wordt geminimaliseerd en de user experience wordt verbeterd.

Stap 3: data verzamelen van externe systemen

Is de kwaliteit van de data verbeterd? Dan is de volgende stap om meer data toe te voegen, hiervoor kun je gebruikmaken van Integration Platform as a Service (iPaaS) of een tagmanagementsysteem integreren.

iPaaS is een platform voor het bouwen en implementeren van integraties in de cloud en tussen de cloud en lokale (on-prem) systemen om applicaties te voorzien van geïntegreerde data. Het zorgt voor de implementatie en het onderhoud van integratieflows zonder de noodzaak van het installeren van hard- of middleware, zowel binnen een organisatie als tussen organisaties en third-party software. Tagmanagement is een techniek die onder andere het gedrag van een individuele gebruiker kan integreren in verschillende marketingtoepassingen. Hierbij kun je denken aan web analytics, search engine marketing, e-mailserviceproviders, advertising en social media. Een tag is een brok JavaScript-code dat is ingebed in de marketingtoepassingen, met als doel om er data op te verzamelen en terug te sturen naar de analyticstoepassing.

Stap 4: data-analyses visualiseren

Aangezien je na stap een tot en met drie een goede datastructuur hebt opgebouwd, kun je nu starten met het visualiseren van de analyses. Dit gebeurt over het algemeen door middel van een informatiemanagementplatform dat met behulp van een dashboard de key performance indicators (KPI’s), waarden en data van belangrijke meetpunten bijhoudt, analyseert en weergeeft. Op basis van deze informatie kan de marketingafdeling de prestaties van de campagnes, inhoud en conversies beter in de gaten te houden.

Stap 5: marketing measurement

Wil je alle data echt gaan toepassen en weten waar het effect zit, dan kom je in de laatste fase: marketing measurement. Met behulp van econometrische modellering als marketing analytics en marketingattributie kun je het effect van campagnes zichtbaar maken, de conversies verhogen en het rendement verbeteren.

Marketing analytics geeft inzicht in de marketingprestaties door de efficiency en effectiviteit van marketingactiviteiten te maximaliseren. Dit stelt marketeers in staat om meer rendement te halen uit hun marketinginvesteringen (ROI).  Marketingattributie analyseert welke combinaties en volgorde van gebeurtenissen iemand hebben beïnvloed vanaf het eerste contact tot het stadium van trouwe klant.

volgende keer

Hoe kan het Marketing Technology Landscape-model je helpen om optimaal gebruik te maken van content? Je leest het in ons volgende artikel.

Gerelateerde artikelen