Interview Karen van Tongeren, B2B Marketing Manager bij DPG Media

 

Het succesverhaal van marketing-kennisplatform DPG Grow.

Grow, het kennisplatform van DPG Media dat marketeers en ondernemers helpt om hun business te laten groeien, bestaat bijna twee jaar. Voor Saskia Baneke, directeur VIA, een mooie aanleiding om in gesprek te gaan met Karen van Tongeren, Manager Marketing B2B & Insights bij DPG Media over de eerste lessons learned en de toekomstplannen. 

Voor de mensen die nog niet bekend zijn met Grow: wat onderscheidt Grow van alle andere kennis- en inspiratieplatformen waar marketeers en ondernemers terechtkunnen?Het verschil zit hem vooral in de diversiteit van de thema’s en de grote verscheidenheid aan content die we bieden. Van onderzoeken tot boeiende whitepapers en aansprekende praktijkcases, maar ook kennisartikelen, podcasts, video’s en live events. En binnen al deze content staat digitale kennis centraal. Verrijkende kennis waarmee onze lezers hun business kunnen laten groeien. We verrassen hen continu met ons aanbod en bieden handige nieuwe inzichten. Wat Grow in mijn optiek verder onderscheidt, is dat we content bieden voor verschillende niveaus: van startende ondernemer tot senior marketeer. Al deze content is afkomstig van experts uit het vak die hier dagelijks mee bezig zijn en kunnen we combineren met onze eigen beschikbare data. Of het nu om content over programmatic advertising gaat, data en privacy of merkstrategie.

Waarom ligt de focus specifiek op digitale kennis? Jullie kennis en expertise is toch zoveel breder dan dat?

Klopt, wij zijn een multimedia bedrijf. Toch worden we door onze roots vaak nog als traditionele (print) kranten- en magazine-uitgever gezien, terwijl we ondertussen heel groot zijn in digital. Daarnaast streven we naar strategisch accountmanagement door op basis van duurzaam partnership samen onze doelen te bereiken. Het is het onze ambitie richting de advertentiemarkt om elkaar te versterken. Door Grow kunnen we ons steviger als kennispartner en digital thought leader positioneren.

Welke thema’s zijn op dit moment populair?

We zien dat de artikelen over de ontwikkelingen rondom third-party cookies en brand safe adverteren erg populair zijn. Inspirerende cases doen het ook erg goed.  Marketeers en ondernemers vinden het prettig om te lezen hoe anderen met dezelfde situatie omgaan en hoe ze zo slim mogelijk hun budget kunnen inzetten. Maar ook brandsafe adverteren is een onderwerp dat erg populair is.

De schrijvers, de podcastmakers en de mensen die in jullie video’s verschijnen, werken allemaal bij DPG Media. Nu werken er duizenden mensen bij DPG Media, hoe heb je deze bijzondere pool van kennisexperts samen te stellen?

We hebben eerst goed gekeken naar de thema’s die we aan bod wilden laten komen. Op basis daarvan zijn we heel gericht collega’s binnen deze specifieke werkgebieden gaan benaderen met de simpele vraag of ze hun kennis met de rest van Nederland wilden delen. Uiteraard moeten de mensen er wel voor openstaan, want expert zijn is niet vrijblijvend. We vragen om een actieve bijdrage online, maar ook op onze Grow events. maar hierdoor is er wel een fantastische groep mensen ontstaan die hun kennis en ervaring over de meest uiteenlopende onderwerpen in hun eigen unieke stijl overbrengen.

Jullie bestaan inmiddels anderhalf jaar, weten marketeers en ondernemers jullie te vinden?

Absoluut. Zonder dat we heel actief campagne hebben gevoerd, hebben al meer dan 40.000 unieke bezoekers het platform gevonden om vervolgens regelmatig terug te komen. 

Als je kijkt naar de toekomst, waar staat Grow dan volgens jou over vijf jaar?Onze ambitie is om top of mind te zijn bij mensen die op zoek zijn naar kennis, inspiratie en complexere (digitale) vraagstukken. Daarom zijn we ook druk bezig met allerlei plannen om Grow nog beter en effectiever te maken. Wordt vervolgd!

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder