Interview Karen van Tongeren, B2B Marketing Manager bij DPG Media

 

Het succesverhaal van marketing-kennisplatform DPG Grow.

Grow, het kennisplatform van DPG Media dat marketeers en ondernemers helpt om hun business te laten groeien, bestaat bijna twee jaar. Voor Saskia Baneke, directeur VIA, een mooie aanleiding om in gesprek te gaan met Karen van Tongeren, Manager Marketing B2B & Insights bij DPG Media over de eerste lessons learned en de toekomstplannen. 

Voor de mensen die nog niet bekend zijn met Grow: wat onderscheidt Grow van alle andere kennis- en inspiratieplatformen waar marketeers en ondernemers terechtkunnen?Het verschil zit hem vooral in de diversiteit van de thema’s en de grote verscheidenheid aan content die we bieden. Van onderzoeken tot boeiende whitepapers en aansprekende praktijkcases, maar ook kennisartikelen, podcasts, video’s en live events. En binnen al deze content staat digitale kennis centraal. Verrijkende kennis waarmee onze lezers hun business kunnen laten groeien. We verrassen hen continu met ons aanbod en bieden handige nieuwe inzichten. Wat Grow in mijn optiek verder onderscheidt, is dat we content bieden voor verschillende niveaus: van startende ondernemer tot senior marketeer. Al deze content is afkomstig van experts uit het vak die hier dagelijks mee bezig zijn en kunnen we combineren met onze eigen beschikbare data. Of het nu om content over programmatic advertising gaat, data en privacy of merkstrategie.

Waarom ligt de focus specifiek op digitale kennis? Jullie kennis en expertise is toch zoveel breder dan dat?

Klopt, wij zijn een multimedia bedrijf. Toch worden we door onze roots vaak nog als traditionele (print) kranten- en magazine-uitgever gezien, terwijl we ondertussen heel groot zijn in digital. Daarnaast streven we naar strategisch accountmanagement door op basis van duurzaam partnership samen onze doelen te bereiken. Het is het onze ambitie richting de advertentiemarkt om elkaar te versterken. Door Grow kunnen we ons steviger als kennispartner en digital thought leader positioneren.

Welke thema’s zijn op dit moment populair?

We zien dat de artikelen over de ontwikkelingen rondom third-party cookies en brand safe adverteren erg populair zijn. Inspirerende cases doen het ook erg goed.  Marketeers en ondernemers vinden het prettig om te lezen hoe anderen met dezelfde situatie omgaan en hoe ze zo slim mogelijk hun budget kunnen inzetten. Maar ook brandsafe adverteren is een onderwerp dat erg populair is.

De schrijvers, de podcastmakers en de mensen die in jullie video’s verschijnen, werken allemaal bij DPG Media. Nu werken er duizenden mensen bij DPG Media, hoe heb je deze bijzondere pool van kennisexperts samen te stellen?

We hebben eerst goed gekeken naar de thema’s die we aan bod wilden laten komen. Op basis daarvan zijn we heel gericht collega’s binnen deze specifieke werkgebieden gaan benaderen met de simpele vraag of ze hun kennis met de rest van Nederland wilden delen. Uiteraard moeten de mensen er wel voor openstaan, want expert zijn is niet vrijblijvend. We vragen om een actieve bijdrage online, maar ook op onze Grow events. maar hierdoor is er wel een fantastische groep mensen ontstaan die hun kennis en ervaring over de meest uiteenlopende onderwerpen in hun eigen unieke stijl overbrengen.

Jullie bestaan inmiddels anderhalf jaar, weten marketeers en ondernemers jullie te vinden?

Absoluut. Zonder dat we heel actief campagne hebben gevoerd, hebben al meer dan 40.000 unieke bezoekers het platform gevonden om vervolgens regelmatig terug te komen. 

Als je kijkt naar de toekomst, waar staat Grow dan volgens jou over vijf jaar?Onze ambitie is om top of mind te zijn bij mensen die op zoek zijn naar kennis, inspiratie en complexere (digitale) vraagstukken. Daarom zijn we ook druk bezig met allerlei plannen om Grow nog beter en effectiever te maken. Wordt vervolgd!

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder