Interview Rienke Stalenhoef, Teamlead Branding & Communication bij DPG Media

 

Hier haalt marketing Nederland zijn inspiratie vandaan

Nadat het interview van Saskia Baneke, directeur VIA, met Karen van Tongeren, B2B Marketing Manager bij DPG Media, op Adformatie verscheen, steeg het aantal bezoekers op kennisplatform Grow direct. Een tweede gesprek volgde dan ook snel, ditmaal met Rienke Stalenhoef, Teamlead Branding & Communication bij DPG Media.

Je collega Karen vertelde eerder dat de ambitie van Grow is om top of mind te zijn bij iedereen die op zoek is naar kennis, inspiratie en complexere (digitale) vraagstukken. Aangezien jij met jouw team medeverantwoordelijk bent voor het platform, ben ik natuurlijk erg benieuwd naar jouw plannen om dit te bereiken.

Op dit moment zijn we druk bezig met allerlei plannen om Grow nog beter en effectiever te maken. Dat doen we alleen wel stapsgewijs, jaar voor jaar, met daarin een focus op media en marketing. Op Grow delen we onze kennis over alle belangrijke ontwikkelingen in het medialandschap, zoals het verdwijnen van de third-party cookie en brand safe adverteren. En voor deze maand staan er ook alweer nieuwe afleveringen van onze podcast Brandkast gepland, waarin Roger Verdurmen op zoek gaat naar waardevolle inzichten en juweeltjes van verhalen op gebied van branding en storytelling. Ook zijn we druk bezig met het schrijven van nieuwe cases, het maken van nieuwe infographics van onderzoeken en het ontwikkelen van interessante whitepapers.

Hoe zorg je ervoor dat Grow zich onderscheidt van andere kennisplatformen als bijvoorbeeld Adformatie of Marketingfacts? Dit zijn niet de minste concurrenten.

Andere kennisplatformen bestaan inderdaad al jaren, maar wat Grow vooral onderscheidend maakt is dat wij de vakkennis die wij in huis hebben, combineren met de data die wij als grootste mediabedrijf van Nederland verzamelen. Hierdoor zijn wij in staat om het hele plaatje te schetsen, cijfermatig te onderbouwen en vervolgens kennis te delen die écht onderscheidend is. Dat is ook precies de reden waarom we Grow hebben opgericht. We willen heel graag al onze kennis en data delen met de rest van Nederland om hen te helpen hun business te laten groeien.

Ik las op de website dat de Grow-experts elk vanuit hun eigen vakgebied de belangrijkste en meest actuele trends, ontwikkelingen en (toekomst)perspectieven delen. Bepalen ze dit echt helemaal zelf of stuur jij hen nog aan?

De experts bepalen zelf over welke onderwerpen ze willen schrijven. Mijn team houdt zich namelijk bezig met het bedenken, leiden en coördineren van alle marketingactiviteiten, campagnes, content, events, video’s, infographics en whitepapers. Zodra een onderwerp wordt ingediend, verwerken wij dat in de contentplanning waarbij we goed in de gaten houden wanneer welke onderwerpen (en experts) aan bod komen. Uiteraard kijken we daarnaast zelf ook naar welke trends en ontwikkelingen er zijn.

Als ik kijk naar het aantal artikelen, podcasts, video’s en cases dat jullie plaatsen, zal dat wel een enorm grote contentplanning zijn. Wat is jullie geheim achter het produceren van zoveel content?

Enthousiasme van de experts om te delen over wat hen bezighoudt, zorgt ervoor dat wij op regelmatige basis interessante content kunnen delen. Wat is leuker dan over je eigen passie te schrijven en dat ook nog eens te kunnen delen op een professioneel platform?

Hoe signaleer je dan de trends en zorg je ervoor dat de experts er snel over gaan schrijven?

Als we een trend hebben gesignaleerd, beginnen we met toetsen. Deze toetsing gebeurt zowel intern als extern. Hebben adverteerders echt behoefte aan dit onderwerp? Daarnaast vragen we ook meteen door naar wat er verder nog allemaal speelt. Welke vragen krijgen onze sales     collega’s? En natuurlijk toetsen we ook regelmatig of de thema’s die we behandelen nog steeds up-to-date zijn. Onze doelgroep is heel breed: van heel kleine adverteerders (mkb) die nog weinig marketing- en mediakennis hebben, tot aan mediabureaus die grote multinationals adviseren en specialisten op programmatic gebied. De kunst is om de content aan te laten sluiten op al deze verschillende doelgroepen.

Welke thema’s zijn op dit moment populair?

We zien dat de artikelen, video’s, whitepapers en cases rondom de ontwikkelingen van third-party cookies veel worden gelezen en bekeken. Maar ook brandsafe adverteren is een onderwerp dat erg populair is.

Grow bestaat nu drie jaar, welk artikel of evenement heeft het meeste indruk op je gemaakt?

Waar we heel trots op zijn, is het Grow Live Festival dat we afgelopen juni in de RAI hebben georganiseerd. Eindelijk konden we weer echt contact met iedereen maken na twee jaar corona. Meer dan 300 aanwezigen genoten van inspirerende sessies van onze Grow-experts. Ook zijn we heel trots op de uitleg video die we hebben gemaakt over de cookieloze toekomst, waarin we heel helder de ontwikkelingen behapbaar uitleggen. Beide hebben ons geïnspireerd om nog meer evenementen te organiseren en video's te produceren, dus mijn advies is: houd de website en agenda van Grow goed in de gaten!

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder