Online Ad Spend Study H1 2017

Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt 

Amsterdam, 10 oktober 2017 – De online advertentiemarkt blijft maar explosief groeien. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen wederom met +13% naar een omzet van 954 miljoen euro. Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in. Van de totale online spend is inmiddels 40% van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2017 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

*Dit onderzoeksrapport is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. 

Groei social media en online video zet doorWaren de social media-uitgaven in 2014 nog € 95 miljoen, inmiddels is dit toegenomen tot € 129 miljoen in de eerste helft van 2017.  Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met +42%. Inmiddels is online video met€ 73 miljoen goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.Verschuiving van desktop naar mobileDe uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40% van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst +35% laten zien. De indrukwekkende groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.Verwachting voor 2017Nathalie La Verge, digital media expert Deloitte: “Ook over het gehele jaar 2017 verwachten wij dubbele groeicijfers, met een verwachte groei van 11% over het hele jaar. Dat zijn prachtige cijfers, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat deze groei met name toe te schrijven is aan de internationale spelers. Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan, zeker met de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) op komst.” 

Nog meer focus op kwaliteitNathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “De cijfers zijn wederom indrukwekkend, maar we moeten er als branche wel voor waken dat deze extreme groei maakt dat we de kwaliteit niet uit het oog verliezen. Het is ontzettend belangrijk dat we blijven rapporteren in echt resultaat op de communicatiedoelstelling en niet in views, clicks of andere ‘halfway metrics’. Deze groeicijfers, maar ook de aankomende GDPR, dwingen de markt om nog sneller belangrijke ‘spelregels’ te standaardiseren, transparanter te communiceren en zaken als ad fraud aan banden te leggen.”

Over de Online Ad Spend StudyDe Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte 31 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd.

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder