Retailmediarevolutie

E-commerce heeft het afgelopen jaar een enorme inhaalslag gemaakt. Retailers verschoven hun primaire aandacht naar de digitale verkoopkanalen, consumenten zagen zich genoodzaakt om vooral online hun inkopen te doen en het aantal technologische ontwikkelen is niet meer op één hand te tellen.

Nieuwe uitdagingenAl deze ontwikkelingen brengen nieuwe uitdagingen met zich mee. Worden merken op de juiste manier uitgedragen? Is er controle over distributie en pricing en wordt de merkbeleving goed bewaakt? In fysieke winkels en via de eigen kanalen hebben de merken namelijk de touwtjes in handen, maar op externe platformen wordt hier niet altijd consistent rekening mee gehouden. Er worden immers ook andere, soortgelijke producten op het platform onder de aandacht gebracht en verkocht.

Nieuwe businessmodellenMet het groeiende aantal bezoekers op retailplatformen en de veranderende rol van deze platformen (van transactie naar inspiratie), worden nieuwe businessmodellen interessant. Het vermarkten van het bezoek op de platformen zorgt voor een interessante (nieuwe) inkomstenstroom onder de noemer retailmedia. Hierin speelt first-partydata een belangrijke rol.

Om de markt te ondersteunen in dit veranderende proces heeft de Taskforce E-commerce een whitepaper geschreven dat beschrijft wat het effect van deze verschuiving is voor retailers, adverteerders en marketplaces. In de whitepaper gaan ze dieper in op belangrijke thema’s als attributie en transparantie en staan ze uitgebreid stil bij de belangrijke rol die first-partydata hierin vervult.

Wil je meer inzicht in de retailmediarevolutie die gaande is? Download dan rechts bovenin de whitepaper.

VIA LID? LOg In EN DOWNLOAD DE whitepaper geen VIA LID? Vul gegevens in &

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder