Retailmediarevolutie

E-commerce heeft het afgelopen jaar een enorme inhaalslag gemaakt. Retailers verschoven hun primaire aandacht naar de digitale verkoopkanalen, consumenten zagen zich genoodzaakt om vooral online hun inkopen te doen en het aantal technologische ontwikkelen is niet meer op één hand te tellen.

Nieuwe uitdagingenAl deze ontwikkelingen brengen nieuwe uitdagingen met zich mee. Worden merken op de juiste manier uitgedragen? Is er controle over distributie en pricing en wordt de merkbeleving goed bewaakt? In fysieke winkels en via de eigen kanalen hebben de merken namelijk de touwtjes in handen, maar op externe platformen wordt hier niet altijd consistent rekening mee gehouden. Er worden immers ook andere, soortgelijke producten op het platform onder de aandacht gebracht en verkocht.

Nieuwe businessmodellenMet het groeiende aantal bezoekers op retailplatformen en de veranderende rol van deze platformen (van transactie naar inspiratie), worden nieuwe businessmodellen interessant. Het vermarkten van het bezoek op de platformen zorgt voor een interessante (nieuwe) inkomstenstroom onder de noemer retailmedia. Hierin speelt first-partydata een belangrijke rol.

Om de markt te ondersteunen in dit veranderende proces heeft de Taskforce E-commerce een whitepaper geschreven dat beschrijft wat het effect van deze verschuiving is voor retailers, adverteerders en marketplaces. In de whitepaper gaan ze dieper in op belangrijke thema’s als attributie en transparantie en staan ze uitgebreid stil bij de belangrijke rol die first-partydata hierin vervult.

Wil je meer inzicht in de retailmediarevolutie die gaande is? Download dan rechts bovenin de whitepaper.

VIA LID? LOg In EN DOWNLOAD DE whitepaper geen VIA LID? Vul gegevens in &

Gerelateerde artikelen

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder