Retailmediarevolutie

E-commerce heeft het afgelopen jaar een enorme inhaalslag gemaakt. Retailers verschoven hun primaire aandacht naar de digitale verkoopkanalen, consumenten zagen zich genoodzaakt om vooral online hun inkopen te doen en het aantal technologische ontwikkelen is niet meer op één hand te tellen.

Nieuwe uitdagingen
Al deze ontwikkelingen brengen nieuwe uitdagingen met zich mee. Worden merken op de juiste manier uitgedragen? Is er controle over distributie en pricing en wordt de merkbeleving goed bewaakt? In fysieke winkels en via de eigen kanalen hebben de merken namelijk de touwtjes in handen, maar op externe platformen wordt hier niet altijd consistent rekening mee gehouden. Er worden immers ook andere, soortgelijke producten op het platform onder de aandacht gebracht en verkocht.

Nieuwe businessmodellen
Met het groeiende aantal bezoekers op retailplatformen en de veranderende rol van deze platformen (van transactie naar inspiratie), worden nieuwe businessmodellen interessant. Het vermarkten van het bezoek op de platformen zorgt voor een interessante (nieuwe) inkomstenstroom onder de noemer retailmedia. Hierin speelt first-partydata een belangrijke rol.

Om de markt te ondersteunen in dit veranderende proces heeft de Taskforce E-commerce een whitepaper geschreven dat beschrijft wat het effect van deze verschuiving is voor retailers, adverteerders en marketplaces. In de whitepaper gaan ze dieper in op belangrijke thema’s als attributie en transparantie en staan ze uitgebreid stil bij de belangrijke rol die first-partydata hierin vervult.

Wil je meer inzicht in de retailmediarevolutie die gaande is?

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!