
Taskforce Uitgelicht: Duurzaamheid staat nooit stil
Binnen VIA werken verschillende taskforces aan thema’s die belangrijk zijn voor onze industrie. Elk jaar leveren zij concrete resultaten op: nieuwe inzichten, onderzoeken, richtlijnen, events of praktische hulpmiddelen. In deze reeks delen we kort wat elke taskforce het afgelopen jaar heeft gedaan en wat hun bijdrage betekent voor het vakgebied met vandaag de taskforce Sustainability.
Duurzaamheid staat nooit stil. In onze branche zijn er veel ontwikkelingen en initiatieven gaande, en het is geweldig dat wij als Sustainability Taskforce hier actief aan kunnen bijdragen en ondersteunen.”
- Anika Ramamurthy, voorzitter Taskforce Sustainability
Het afgelopen jaar publiceerde de taskforce meerdere artikelen die structuur en duiding brengen in de ontwikkelingen rondom Sustainability. De manier waarop we produceren, consumeren en organiseren leidt tot uitputting van de planeet en inwoners. Dat levert nu al problemen op zoals de klimaatcrisis en sociale ongelijkheid. Laat staan dat het toekomstbestendig is. De marcom industrie is nu vaak onderdeel van deze problemen en dus ook niet toekomstbestendig. Niet duurzaam. De taskforce wil laten zien en onderzoeken hoe wij als industrie onderdeel kunnen zijn van de oplossing.
Veel dank aan de taskforce voor jullie inzet en waardevolle bijdragen het afgelopen jaar:
Anika Ramamurthy
Anna van Ommeren
Antoine Mes
Douwe de Jonge
Jochem Zwetsloot
Linda Jansen
Marrit Holtrop
Michel Macdonald
Naomi Wallenburg
Niek Custers
Wil je meer weten of wil je bij een taskforce? Neem dan contact op met VIA via [email protected].

Digital Clean Up Day: De Gouden Bezem
Een recap van Digital Clean Up Day, een wereldwijde bewustwordingsdag waarop mensen, bedrijven en organisaties worden aangemoedigd hun digitale voetafdruk te verkleinen.

HANDBOEK: INITIATIEVEN & BEST PRACTICES VOOR REDUCTIE C02-UITSTOOT
In het kader van duurzaamheid is er wereldwijd steeds meer aandacht voor het verminderen van emissies, om klimaatverandering tegen te gaan en milieudoelen te behalen. Deze groeiende focus heeft geleid tot een toename van regelgeving die bedrijven onder andere verplicht om hun emissies te meten, rapporteren en verminderen.
Om de marketingketen te ondersteunen bij de naleving van deze regelgeving, heeft de taskforce een uitgebreid overzicht van tools, adviseurs, certificeringen en platforms specifiek gericht op het inzichtelijk maken, rapporteren en reduceren van de CO2-uitstoot.

ZO VERMINDER JE JOUW DIGITALE FOOTPRINT
Met deze tips maak je jouw digitale footprint kleiner! Door slimmer om te gaan met onze digitale opslag en processen, kunnen we energie besparen en de CO₂-uitstoot verlagen. Doe je mee?

GIDS SAMENWERKEN VOOR DUURZAME IMPACT
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda van adverteerders en bureaus, maar welke stappen kun je nu concreet zetten? En hoe maak je het een integraal onderdeel van de samenwerking? Om antwoord te geven op deze vragen hebben bvA en VIA, samen met een groep koplopers, een gids met praktische tips ontwikkeld, inclusief een handig stappenplan.

EVENT 22 JANUARI 2026: BEND THE TREND
De roep om relevantie klinkt luider dan ooit. Verduurzaming en maatschappelijke verandering faciliteren kan daarin een belangrijk aspect zijn. Consumenten daarin meekrijgen is lastig, maar essentieel voor grootschalige adoptie. Maar hoe weet je als adverteerder of je impactcampagne écht geloofwaardig is?
Op donderdag 22 januari lanceert dentsu, samen Bubka (bCorp) en een brede coalitie van agencies, OOH en TV publishers een nieuwe, wetenschappelijk gevalideerde metric: de NCS. Deze metric is voor iedereen in de marketing & communicatie toegankelijk.
Op de hoogte blijven van de taskforce Sustainability?
Wil je als eerste updates ontvangen over events, whitepapers en andere ontwikkelingen vanuit de taskforce Consumer Insights? Ga naar MIJN VIA, maak een account aan en vink bij je interesses Sustainability aan. Zo blijf je automatisch op de hoogte. >>





