Wat kun jij doen om bij te dragen aan een duurzamer medialandschap?

 

Duurzaamheid is een breed begrip. Op allerlei gebieden kun je als merk wel of niet duurzaam zijn. Zijn je campagnes en wervingsbeleid inclusief? Zijn er voldoende minderheden in het management vertegenwoordigd? Wat is je CO2-uitstoot? Hoe klimaatneutraal adverteer je? Vergroot je met je producten of verpakkingen de plasticsoep? Ga zo maar door. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel

adverteerders, exploitanten, uitgeverijen, bureaus en ad-techpartijen worstelen met hun rol binnen een duurzamer medialandschap en hun bijdrage eraan.

Verduurzaming van het medialandschap versnellen. Nu is duurzaamheid geen harde wetenschap die overal eenduidige oplossingen voor heeft. Maar door er met elkaar over in gesprek te gaan, hoopt Global Media Platform Teads de verduurzaming van het medialandschap te versnellen. Om die reden organiseerden zij onlangs met VIA een webinar dat volledig in het teken stond van duurzaamheid. Justin Taylor, Managing Director Teads UK gaf in het webinar een inspirerende presentatie over verantwoordelijke media, waarna Angela Tropper, Head of Sales bij Teads, in gesprek ging met Wouter Swenneker van Nature’s Right en Reynder Bruyns van dentsu over verschillende onderwerpen als brand safety, kwaliteitsjournalistiek en het verlagen van de CO2-uitstoot.

Het webinar kun je hier terugkijken, maar je kunt ook verder lezen, want in dit artikel hebben we de vijf belangrijkste aandachtspunten waar jij nu al mee kunt starten om bij te dragen aan een duurzamer medialandschap, op een rij gezet.

First things firstVoor we beginnen aan de top vijf, willen we je vragen eerst de campagnefilm Toxic Influence van Dove te bekijken.

1. Vergroot je bewustzijn

Als je de film hebt bekeken, snap je meteen dat bewustwording een belangrijk onderdeel is van een duurzamer medialandschap. De film maakt pijnlijk duidelijk dat we ons in onze sector nog steeds niet altijd bewust zijn van het effect van de boodschap die we verspreiden. Laat staan dat we er ons voldoende bewust van zijn op welke platformen campagnes worden getoond en aan welke platformen en influencers merken zich financieel verbinden.

2. Selecteer en test de juiste mediapartners 

Om een duurzamer medialandschap te creëren, is het belangrijk dat je als merk goed nadenkt over de content en aan welke platformen je je wil verbinden. De enige manier om zo brand safe mogelijk te adverteren, is door enkel te werken met de beste mediapartners. Dit zijn de publishers en content creators die het nieuws cureren, doen aan hoor- en wederhoor, zorgen voor een hoge interactie met de kijkers en de negativiteit filteren. Maar dat is geen eenvoudig proces. De enige manier om erachter te komen waar je campagnes het beste tot hun recht komen, is door te testen. Selecteer een aantal premium publishers en socialmediaplatformen en vergelijk de resultaten.

3. Kijk eens kritisch naar je blocklist

In de afgelopen jaren hebben veel merken hun toevlucht genomen tot blocklists, om zo specifieke zoekwoorden, platformen of publishers te mijden. Het gevolg van deze lijsten is dat steeds vaker content, kanalen en soms zelfs hele bevolkingsgroepen en creators worden uitgesloten doordat geschikte content door de woorden op deze blocklists automatisch wordt geblokkeerd, wat de inclusiviteit en diversiteit niet bevordert. Om dit te voorkomen is het raadzaam om de huidige blocklist te auditen en daarnaast in kaart te brengen op hoeveel diverse en inclusieve platformen je als merk zichtbaar bent.

4. Hoe staan intern de zaken ervoor?

Zeggen dat je duurzaam onderneemt is één, het ook echt doen is vaak een tweede. De complexiteit zorgt vaak voor een passieve houding bij bedrijven. Het handelingsperspectief ontbreekt omdat je niet weet waar je moet beginnen. Ga je eerst aan de slag met je eigen operatie of moet direct de hele supplychain op de schop? Bedrijven doen er verstandig aan om gewoon met kleine stappen te beginnen. Welke stappen dit zijn, kun je inzichtelijk maken met behulp van een materialiteitsmatrix. De horizontale as van de matrix beschrijft hoe belangrijk een bepaald thema voor de organisatie is. Als een onderwerp uiterst rechts in de matrix staat, wil dat zeggen dat het heel belangrijk wordt gevonden. De verticale as verwijst naar het belang van het thema voor de stakeholders. Daarbij geldt: hoe hoger in de matrix, hoe belangrijker. In één oogopslag kun je in de matrix het relatieve belang van de verschillende thema’s zien. Rechtsboven is de plaats waar de thema’s met de grootste ‘materialiteit’ staan. Ze zijn zowel voor jouw organisatie als je stakeholders van groot belang. Het ligt voor de hand dat dat de thema’s zijn waar je je het eerst op richt. Heb je geen idee welke thema’s je hiervoor het beste kunt gebruiken? Neem dan de SDG’s als basis.

5. Verlaag nu al je CO2-uitstootGeen tijd of voldoende support om met een materialiteitsmatrix te starten? Begin dan alvast met het verkleinen van de CO2-voetafdruk van je digitale advertentiecampagnes. Dit kan relatief eenvoudig door de tech stack te vereenvoudigen. Door het verdwijnen van third-party cookies is de kans groot dat je al bezig bent met een audit van de tech stack en dat is ook op het gebied van duurzaamheid een slimme keuze. Door het aantal ‘lagen’ in de keten te verminderen maak je namelijk niet alleen het inkoopproces van online campagnes transparanter en eenvoudiger, maar je vermindert ook meteen het volume van indirecte emissies. Een andere praktische stap die je al vandaag kunt nemen, is je datalast te verkleinen door kortere advertenties of andere advertentieformaten en compressiesnelheden in te zetten. Het minimaliseren van de bestandsgrootte vermindert namelijk meteen de uitstoot die gepaard gaat met het uitserveren van de advertentie. Ook de batterij van het device waarop de advertentie wordt bekeken, wordt minder belast. Een laatste manier om de CO2-voetafdruk van een campagne te verkleinen, is door beter gerichte, relevantere en creatievere campagnes in te zetten. Hoe dat kan lees je hier.

Ben je op zoek naar meer tips hoe je als bedrijf kan bijdragen aan een duurzamer medialandschap? Houd dan de agenda van VIA in de gaten voor meer evenementen, webinars en podcasts over dit onderwerp.

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder