Data, tech & Legal

Welkom op de themapagina data, tech & privacy, waar de snijpunten van technologie, data en recht samen komen om vorm te geven aan de toekomst van onze branche. In een tijdperk waarin digitale innovatie en privacy hand in hand moeten gaan, biedt VIA inzichten, richtlijnen en samenwerkingsverbanden om zowel te voldoen aan de wet- en regelgeving als de waarde van data te maximaliseren.

Privacy, Wet- en Regelgeving

De complexiteit van de huidige privacywetgeving vereist een diepgaand begrip en nauwgezette naleving. In samenwerking met ICT recht en door het trekken van duidelijke lijnen met IAB Europa en IAB Tech Lab, zetten we ons in voor het creëren van een solide juridisch kader. Dit kader stelt onze leden in staat om niet alleen te voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving maar ook proactief te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Onze inzet voor duidelijkheid en compliance binnen deze thema’s vormt de basis van een verantwoorde en duurzame benadering van data en technologie. 

Samen Sterker: IAB Europa, TechLab en Zelfregulering

Samenwerking is essentieel in de dynamische wereld van media, technologie en recht. VIA werkt nauw samen met IAB Europa, het Transparency and Consent Framework (TCF), IAB TechLab, en ondersteunt de zelfreguleringsinitiatieven van de SRC. Samen met deze partners en onze leden, waaronder ICT recht en DDMA, streven we naar het creëren van een omgeving waarin innovatie kan bloeien binnen de kaders van de wet.

Op deze themapagina vind je alles wat je moet weten over DATA, TECH & LEGAL. Van de laatste ontwikkelingen in privacywetgeving en standaarden tot aan onze inspanningen om te zorgen voor een veilige en verantwoorde omgang met data.

Blijf op de hoogte van nieuwe onderzoeken, tools, en samenwerkingsverbanden die essentieel zijn voor het succes van onze branche in het digitale tijdperk.

Nieuws

The Power of AI in Advertising met Jason Khodabux van DPG Media

Op donderdag op 15 februari neemt Jason Khodabux de presentatie van het evenement 'The Power of AI in Advertising' op zich. Sinds eind 2020 vervult Jason de rol van accountmanager bij DPG Media voor de afdeling Agencies en treedt hij ook op als mede-host voor Grow Live Start, een jaarlijks initiatief van DPG Media gericht op het ondersteunen van beginnende mediaprofessionals. Met het oog op het evenement van donderdag deelt Jason zijn enthousiasme en verwachtingen: “Ik verheug me enorm op donderdag! Ook binnen DPG Media wordt er al druk met AI gewerkt. Zo gebruiken we AI om binnen ons selfservice dataplatform Datalab geavanceerde keyword suggesties te bieden op basis van audiencenaam. Dit versnelt het proces voor marketeers om sneller keywords te vinden die passen bij hun audience. Verder kunnen marketeers via self service advertentieplatform AdManager aan de hand van Generatieve AI hun eigen Seamless Ads verbeteren en ook de advertentieteksten maken. Hierdoor hebben zij de mogelijkheid om de performance van deze campagnes verder te optimaliseren” Als moderator van 'The Power of AI in Advertising' ziet Jason het als zijn voornaamste opdracht om het programma vlot te laten verlopen en de sprekers alle ruimte te bieden om hun kennis en inzichten te delen, zowel tijdens hun presentaties als tijdens de Q&A en het panel. "Met een divers publiek van agencies, adverteerders en publishers, in combinatie met de verschillende presentaties en sprekers, verwacht ik dat iedereen met een tevreden gevoel naar huis zal gaan!"

Lees verder

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Kennisbank

Poortwachters van het Internet: DMA's Impact op techreuzen

Auteur: Sander van Oostrom De Europese Commissie heeft onlangs de eerste groep ‘poortwachters’ aangewezen die onder de Digital Markets Act (DMA) vallen. In dit artikel bespreekt VIA-jurist Sander van Oostrom de strenge regels, om de concurrentie op de digitale markt te bevorderen door eerlijke(re) kansen te bieden aan concurrerende bedrijven. De Europese Commissie heeft onlangs de eerste groep ‘poortwachters’ aangewezen die onder de Digital Markets Act (DMA) vallen. Dit zijn techbedrijven die door hun omvang een sleutelpositie innemen, doordat ze de toegang tot de markt kunnen beïnvloeden. Hierdoor zijn kleinere bedrijven van de poortwachters afhankelijk en kunnen consumenten de diensten amper omzeilen. Deze poortwachters moeten zich gaan houden aan strenge regels, om de concurrentie op de digitale markt te bevorderen door eerlijke(re) kansen te bieden aan concurrerende bedrijven. Aanwijzing van Poortwachters De Europese Commissie heeft zes bedrijven aangemerkt als poortwachters onder de DMA, namelijk Alphabet (Google), Amazon, Apple, Bytedance (TikTok), Meta en Microsoft. Deze zes poortwachters zijn vervolgens weer verantwoordelijk voor zogenoemde ‘kernplatformdiensten’. Onder de zes bedrijven zijn in totaal 22 kernplatformdiensten aangewezen. Dergelijke diensten zijn volgens de DMA cruciale toegangspunten tussen bedrijven en consumenten.  Bron: Europese Commissie  Belangrijkste Regels DMA De eerste zes poortwachters zijn nu aangewezen en weten dat zij met hun kernplatformdiensten moeten gaan voldoen aan verschillende eisen van de DMA. Poortwachters mogen hun eigen diensten niet langer bevoordelen op hun platforms, wat betekent dat ze gelijke kansen moeten bieden aan concurrerende bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn dat besturingssystemen alternatieve appwinkels moeten toestaan en ontwikkelaars de vrijheid geven om alternatieve betaalmethoden aan te bieden. Bijvoorbeeld Apple mag nu niet langer exclusief de App Store op iPhones aanbieden en gebruikers verplichten om via Apple Pay te betalen. Daarnaast moeten besturingssystemen gebruikers de mogelijkheid geven om voorgeïnstalleerde apps te verwijderen en standaardinstellingen aan te passen, zodat gebruikers volledige vrijheid hebben in de keuze van apps en diensten die ze willen gebruiken.Verder moeten berichtendiensten interoperabel worden met concurrenten. Dit betekent concreet dat bijvoorbeeld een Whatsapp-gebruiker moet kunnen communiceren met een gebruiker van een andere berichtendienst, zoals Signal (mocht Signal dit willen). Hoe nu verder Poortwachters hebben een half jaar de tijd om aan de DMA-regels te voldoen, met een deadline van 6 maart 2024. Overtreders riskeren boetes tot tien procent van hun wereldwijde jaaromzet, die kunnen oplopen tot twintig procent bij herhaalde overtredingen. Parallel aan de aanwijzing van poortwachters heeft de Commissie onderzoeken geopend om te beoordelen of sommige andere bedrijven ook als ‘kernplatformdienst’ moeten worden aangemerkt. Mogelijk worden de bedrijven die onder de DMA vallen dus nog uitgebreid. 

Lees verder

Update: TCF - actieplan

De Belgische rechter heeft besloten dat IAB Europe het TCF-actieplan niet hoeft uit te voeren in afwachting van een beslissing van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ). In 2021 verklaarde de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (APD) het gebruik van het TCF van IAB Europe onrechtmatig. IAB Europe heeft hiertegen beroep aangetekend, en de zaak ligt momenteel nog bij het HvJ. In de tussentijd had de APD IAB Europe verzocht een actieplan op te stellen en uit te voeren om het TCF in overeenstemming te brengen met haar zienswijze. Dit actieplan is opgesteld door IAB Europe en APD heeft de inhoud uiteindelijk goedgekeurd. Echter, IAB Europe stelt dat de APD dit plan niet had mogen goedkeuren, aangezien de zaak nog moet worden behandeld door het HvJ. Om te voorkomen dat er wijzigingen worden doorgevoerd die later mogelijk moeten worden teruggedraaid in afwachting van de beslissing van het HvJ, heeft IAB Europe de Belgische rechter verzocht om de goedkeuring van de APD te vernietigen. De rechter is hier in meegegaan.  Deze uitspraak heeft geen invloed op de implementatie van TCF v2.2, die gaat gewoon door. Zie het volledige nieuwsbericht hier.

Lees verder

Samsung: ‘Personalisatie is altijd key, juist in een privacy-firstspeelveld”

Het afscheid nemen van third-party cookies duurt langer dan verwacht. Mikte Google eerder op eind 2023, inmiddels wordt er al gesproken over de tweede helft van 2024 of misschien nog wel later. Maar dat het gaat gebeuren is een gegeven. De impact van de uitfasering van third-party cookies zal voor ieder bedrijf en elke sector anders zijn. Om deze verschillen in kaart te brengen, sprak de VIA Taskforce Cookieless met verschillende experts die het thema allemaal vanuit een andere invalshoek bekijken. Deelde eerder al Martijn Eindhoven van bol.com zijn ervaringen met en visie op een toekomst zonder third-party cookies, dit keer is het de beurt aan Luke van Veen, Head of Media & Advertising bij Samsung.  Welke impact heeft het verdwijnen van third-party cookies op Samsung? Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: op dit moment zetten we nog veel in op de third-party cookies. In-market bijvoorbeeld, wordt in bijna elke campagne wel toegevoegd. Pas op het moment dat third-party cookies zijn verdwenen, gaan we 100% investeren in onze eigen first-party data. Maar ik neem aan dat jullie achter de schermen wel druk bezig zijn?  Uiteraard. Ik zie onze inspanningen niet als een specifieke voorbereiding voor het einde van third-party cookies. Als Samsung houden we altijd alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, doen we veel onderzoek en experimenteren we volop. Het is namelijk altijd ons doel om consumenten de beste customer journey te bieden die er bestaat. Op het gebied van frequency capping zijn en blijven historische datapunten belangrijk. Verder werken we sinds dit jaar samen met DoubleVerify op het gebied van brand safety, ad verification en viewability. En met het oog op de toekomst en het verzamelen van first-party data vragen we bij het aanschaffen van producten altijd naar de interesses van onze klanten.  En? Delen ze gemakkelijk hun gegevens en interesses of merken jullie nog enige terughoudendheid?  Tot nu toe wel. Maar daar werken we ook hard voor. We stoppen veel tijd en energie in het overtuigen van consumenten om member te worden op samsung.com. Hiervoor zetten we in op onze serviceproposities, gifts en acties in onze e-store.   Met welke data benaderen en activeren jullie hen op dit moment? Onze eigen CRM-data is key, verder gebruiken we vanzelfsprekend websitedata en verschillende propensity-modellen om beter in kaart te brengen hoe ver iemand is in de customer journey. Is personalisatie in dit proces voor jullie belangrijk? Uiteraard. Personalisatie is altijd key, juist in een privacy-firstspeelveld. Wat belangrijker is, is om consent te krijgen van de consument.  Als personalisatie voor jullie zo belangrijk is, dan zijn jullie vast ook aan het experimenteren met identifiers. Klopt, en dan met name identifiers op basis van e-mailadressen. We hopen dat onze lokale publishers hier ook op in gaan zetten. Maar dit alles is afhankelijk van de regels van de EU en de juridische standpunten die zij inneemt.  Waarom kiezen jullie voor deze optie?  Uiteindelijk is dit ons grote voordeel als Samsung. Wij zijn de enige speler die zowel mobiele telefonie, tv’s als huishoudelijke producten verkoopt. Hierdoor hebben we meer data over onze consumenten dan onze concurrenten en dit geeft ons enorm veel voordeel. E-mailadressen zijn hierin key omdat we deze het beste kunnen matchen met de identifiers.   Zijn er nog andere technische ontwikkelingen die jullie in de gaten houden? Lokale initiatieven zoals de lokale datakluis vinden wij heel interessant. Er zal toch een lokale tegenhanger moeten komen van de grote global techpartijen. We zijn nu al te afhankelijk van Google en Meta, en dat mag wat mij betreft niet nog meer worden.  En artificial intelligence? Amazon DSP heeft aangegeven dit voor hun cookieless model te gebruiken. Is dat ook iets dat jullie zouden kunnen overwegen? Zeker, er is al een taskforce binnen ons datateam die zich bezighoudt met AI. Voor ons kan dit het verschil gaan maken in de toekomst door het inzetten van betere predictors. Toch moeten we ook goed in het oog houden dat AI ondersteunend moet zijn en niet leidend. Heb je nog een gouden tip in relatie tot de aankomende cookieless world? Dit klinkt enorm als een open deur, maar: veel testen! Zeker nu je nog gebruik kunt maken van third-party data is het slim om veel te testen. Helemaal omdat het nu nog niet veel impact hoeft te hebben op je resultaten. Door veel te testen, verzamel je heel veel data en die kun je weer goed gebruiken om volgend jaar net zo succesvol te zijn zonder third-party cookies.  

Lees verder