Beschikbaarheidsmatrix Retail Media

Retail media is een belangrijk onderdeel geworden van de mediastrategie voor merken. Om leveranciers (merken) en bureaus meer inzicht te geven in het snelgroeiende retail medialandschap heeft de VIA Taskforce Retail Media de digitale advertentiemogelijkheden bij retailers en marketplaces, actief in Nederland, in kaart gebracht. Download hier de beschikbaarheidsmatrix.

Het digitale verkoopkanaal

Door de snelle groei van ecommerce in de afgelopen jaren, versneld door COVID-19, is de aandacht verschoven naar het digitale verkoopkanaal. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. 

In fysieke winkels en via de eigen verkoopkanalen hebben leveranciers op het gebied van merkbeleving een mate van controle maar door de shift naar online en dan met name de verkoop via marketplaces en online retailers is dit een stuk lastiger geworden. 

Het digitale schap is een stuk kleiner dan het fysieke schap en wordt beïnvloed door het zoekgedrag van consumenten. Het vergroten van de organische (content) en betaalde vindbaarheid (media) is hierdoor erg belangrijk geworden.

Om als merk goed vind- en zichtbaar te zijn binnen de retail omgeving is adverteren essentieel. Onder aanvoering van Amazon en bol.com neemt de interesse om op platforms te adverteren steeds verder toe. Ook andere retailers springen hierop in met de verdere platformisering en digitalisering van het retail media-aanbod.

Beschikbaarheids matrix

Rik Mulder Head of Commerce, Publicis Groupe legt uit:

‘’Om leveranciers (merken) en bureaus meer inzicht te geven in het snelgroeiende retail medialandschap hebben wij als VIA Taskforce Retail Media de digitale advertentiemogelijkheden bij retailers en marketplaces, actief in Nederland, in kaart gebracht.

Om een overzichtelijke matrix te kunnen presenteren is er bewust voor gekozen om alleen de digitale advertentiemogelijkheden in kaart te brengen. Dit heeft enerzijds te maken met de snelle digitalisering en platformsering van retail media en anderzijds met het feit dat veel offline media (o.a. vloerstickers, schapkaarten, themapleinen, sampling of demonstraties) nog altijd direct worden ingekocht door customer marketing, trade of sales teams.   

De huidige selectie aan retailers is tot stand gekomen o.b.v. een inventarisatie binnen de taskforce. Hierbij is er gekozen voor het agency perspectief waardoor retailers als PicNic, Coolblue en Kruidvat geen onderdeel zijn van de matrix. Deze retailers bieden retail media doorgaans alleen aan in de directe relatie met leveranciers (merken)."

Feedback

De advertentiemogelijkheden en platformen zijn geverifieerd met retailers en/of verkopende partij. Opmerkingen en relevante aanvulling zijn altijd welkom en kun je sturen naar [email protected]. De beschikbaarheidsmatrix wordt elk kwartaal geüpdatet.

 

Download

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder