Even voorstellen: Incubeta, nieuwe jaarpartner van VIA

 

 

Als jaarpartner speel je een prominente rol binnen VIA en word je gezien als echte sparringpartner in vele opzichten. We organiseren samen evenementen en we werken inhoudelijk samen op onderwerpen waar wij de partner in kunnen ondersteunen en andersom. Met veel plezier maken wij vandaag onze nieuwe jaarpartner bekend: Incubeta. Tim van der Bilt is Global Director of Marketplaces bij Incubeta, Pieter Slingerland, de Managing Director of Incubeta in Noord Europa. Saskia Baneke, directeur VIA, ging met beide heren in gesprek.

Tim, Pieter, welkom bij VIA. Wat fijn dat jullie jaarpartner zijn geworden. We hadden dat alleen misschien al veel eerder moeten doen als je ziet op hoeveel vlakken VIA en Incubeta een logische match zijn.Tim: Nou inderdaad. Als je ziet hoeveel overlappende onderwerpen we hebben zoals het samenbrengen van creatie en data, maar ook de focus op diversiteit en inclusie, zie ik een waslijst van interessante evenementen en andere typen content die we met de markt kunnen delen. 

Voor de VIA-leden die jullie nog niet kennen: kunnen jullie in het kort vertellen wie Incubeta is?

Tim: Incubeta is een wereldwijd digitaal marketing- en reclamebureau met meer dan 800 werknemers, 20 kantoren en meer dan 1.600 klanten. Als bureau werken we onder andere voor Philips, Samsonite, Brabantia, en L’Oreal. Sinds de oprichting in 2001 is het bedrijf exponentieel snel gegroeid door een strategie van autonome groei en overnames. In 2013 nam Incubeta voor de eerste keer een Nederlands bureau over, het in Den Haag gevestigde DQ&A. Het bedrijf dat ik mede heb opgericht, Maze-One, is in 2021 overgenomen. En om het verhaal dan helemaal compleet te maken: in 2022 heeft een van ’s werelds grootste investeringsmaatschappijen, Carlyle (NASDAQ: CG), een meerderheidsbelang in Incubeta verworven. Wat er voor 2023 op de planning staat, mag ik je helaas niet vertellen. 

Nou, in ieder geval staat het jaarpartnership met VIA voor 2023 op de planning. 

Pieter: Klopt en daar kijken we enorm naar uit. Als branchevereniging spelen jullie een cruciale rol binnen het Nederlandse reclamelandschap. Net als Incubeta brengen jullie experts uit de data-, media-, creatieve en technologiesector samen en ik ben blij dat wij hier als jullie partner nu een bijdrage aan kunnen leveren. Samen kunnen we het kennisniveau op dit geweldige platform voor gelijkgestemde mensen en bedrijven die hun horizon willen verbreden en de industrie als geheel willen verrijken, vergroten.

Wat voor type kennis verwachten jullie met onze leden te kunnen delen?Tim: Als Incubeta helpen wij merken met hun aanwezigheid op het gebied van branding, performance en advertising op digitale platformen. Het spreekt voor zich dat ik onze jarenlange ervaring op het gebied van marketplaces met plezier deel. Maar ook Incubeta dat een digitaal marketingadviesbureau is met een focus op technologie, data en mensen kan als geen ander meer vertellen over de kracht van technologie, de waarheid van data en hoe je als bedrijf een sprankje menselijke creativiteit kunt omarmen. En dan heb ik het nog niet eens over alle kennis die ik uit onze groep kan halen en met het VIA-netwerk mag delen.

En als jullie kijken naar alle trends en ontwikkelingen, welke thema’s worden dan volgens jullie in 2023 trending?

Tim: Ik verwacht vooral dat retailmedia nog groter gaat worden. Budgetten kunnen zelfs dusdanig groot worden dat duopolie zoals dat zolang een feit is geweest in online advertisingland doorbroken wordt. Dit wordt veroorzaakt door de groei van e-commerce en het uitfaseren van third-party cookies. Voor de meeste e-commercebedrijven is Google nu nog hét uitgangspunt van vrijwel elke commerciële online marketingstrategie. Veel bedrijven lukt het niet om daarnaast de Amazon Marketplace in hun marketingstrategie te verwerken, terwijl het juist krachtig is om de platforms van zowel Google als Amazon gelijktijdig in te zetten. Gelukkig zien wij bij Incubata dat steeds meer mensen inzien dat ‘Amazoogle’ wel een heel grote trend kan worden. Daarnaast is er natuurlijk artificial intelligence (AI) dat zich nu zo snel ontwikkelt dat het misschien wel de nieuwe ‘third-party cookie hype’ gaat worden. 

De ‘third-party cookie hype’?

Tim: Hahaha ja, googel maar eens voor de grap terug hoelang dit onderwerp wordt besproken. Ik denk dat het eerste webinar over de ‘aanstaande’ verdwijning al in 2018 was. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat we jarenlang over bijna niets anders dan third-party cookies hebben gesproken. Dat was natuurlijk terecht, maar ik ben meer een voorstander van kijken, luisteren en dan snel anticiperen in plaats van af te wachten wat er gaat gebeuren. Ik hoop dat de markt het op gebied van AI anders aanpakt. Laten we het massaal omarmen en kijken op wat voor creatieve manier we het in ons dagelijks werk kunnen gebruiken. Datzelfde geldt voor Google en Amazon Marketplace. Door te erkennen dat dit de twee krachtigste e-commerceplatforms van vandaag en de toekomst zijn kunnen we werken aan een Amazoogle-strategie. Hierdoor zorg je niet alleen vandaag voor betere commerciële resultaten. Je werkt aan een mooie, vruchtbare toekomst.

En in de tussentijd werken wij samen aan een mooie, vruchtbare samenwerking. Pieter: Inderdaad. Laten we hopen dat we op zeer korte termijn de leden van VIA al kunnen inspireren door middel van een mooi event of misschien wel een onderzoeksrapport over de toekomst van marketplaces. En in de tussentijd mogen de leden natuurlijk altijd contact met ons opnemen mochten ze ergens een vraag over hebben. 

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder