FAQ: Uitspraak APD Inzake Transparency Consent Framework
De Belgische gegevensbeschermingsautoriteit (APD) nam op 2 februari 2022 een beslissing over het Transparency & Consent Framework (TCF) van IAB Europa. In het kort, de APD oordeelt dat IAB Europa moet worden gezien als een verwerkingsverantwoordelijke doordat het TC strings verwerkt. Daarnaast worden op basis van het TCF onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt voor het personaliseren van advertenties, aldus de APD. Het volledige besluit kan je hier lezen. Op 4 maart 2022 is IAB Europa in hoger beroep gegaan om dit besluit aan te vechten. Informatie over dit proces volgt in de komende weken en maanden.
In onderstaand document leggen wij uit wat het besluit van de APD precies inhoudt en welke consequenties het heeft voor IAB Europa, adverteerders, uitgevers en toestemmingsbeheerplatformen (consent management platforms, CMPs).
FAQ APD decision on IAB Europe and TCF
The Belgian Data Protection Authority (APD) handed down on 2 February 2022 a decision on IAB Europe and the Transparency & Consent Framework (TCF). The decision identifies IAB Europe as a data controller for the registration of TC Strings (digital signals containing user preferences) and a joint controller for the dissemination of TC Strings as well as for subsequent processing of personal data in the context of the TCF. You can read the full decision here. On 4 March 2022, IAB Europe submitted to the Market Court (Court of Appeal of Brussels) an appeal against the Belgian Data Protection Authority (APD) ruling. More information will follow in the upcoming weeks and months.
In de document below, we explain what the APD ruling actually says, what it means for the TCF itself, for IAB Europe, for vendors, publishers and consent management platforms (CPMs).