Interview met Anastasiya Baydachenko, CEO van IAB Oekraïne
Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat Rusland Oekraïne is ingevallen. Hoe is het om in de media- en communicatie-industrie te werken in een oorlogsgebied? CEO van IAB Ukraine Anastasiya Baydachenko vertegenwoordigt het digitale media- en marketingecosysteem in Oekraïne en vertelt over de situatie waarin ze zich begeeft.
IAB Europa is een initiatief is gestart om het IAB Oekraïne te steunen. VIA heeft hier financieel aan bijgedragen. Deze gezamenlijke financiële inspanning verzekert de salarissen en projecten van Baydachenko's team in 2022 en ook in 2023.
Je hebt besloten in Kiev te blijven. Hoe ga je persoonlijk om met de stress en spanningen?
Het is een achtbaan van emoties. Afgelopen februari, kort na het uitbreken van de oorlog, voelde ik me vreemd genoeg heel veilig. Op dat moment gingen we ervan uit dat het om een korte militaire confrontatie zou gaan. Dat veranderde na verloop van tijd. Ik zag de gevolgen van de militaire aanvallen en het geweld op de burgers en ik werd bang. Ondertussen leven we met het constante gevaar.
Kun je wennen aan een oorlog?
In zekere zin wel. Mensen kunnen niet permanent in een noodtoestand leven. We wennen aan alles, ook aan een oorlog in ons eigen land. Maar soms voelt het voor mij alsof we in een videospel zitten, en naarmate de tijd vordert, wordt het steeds moeilijker om de volgende level te bereiken.
Soms voelt het voor mij alsof we in een videospel zitten, en naarmate de tijd vordert, wordt het steeds moeilijker om de volgende level te bereiken.
Als je kijkt naar de communicatie-industrie in Oekraïne: Wat was de impact op de industrie?
De oorlog heeft onze industrie ernstige schade toegebracht. Voor het eerst is de digitale ad spend markt in Oekraïne teruggelopen. Ik verwacht een verlies van 30 procent voor het afgelopen jaar. Dit betekent dat zowel nieuwssites als amusementssites een derde van hun inkomsten mislopen. Dit gaat samen met de daling van het bruto binnenlands product van Oekraïne, dat door de Russische oorlog volgens ministerie van Economie met 30,4 procent is gekelderd.
De oorlog is onvoorspelbaar. Maar wat is jouw prognose voor het lopende jaar?
Ik verwacht dit jaar een herstel in de communicatie-industrie. Als de oorlog in de eerste helft van 2023 eindigt, verwacht ik dat digital advertising in Oekraïne met 23 tot 25 procent zal groeien. Als de oorlog niet eindigt tegen de zomer, kunnen we nog steeds een groei realiseren. Sommige categorieën zoals influencer marketing vertonen sinds de herfst stabiliteit. Daarom zou ik uitgaan van een totale stijging van vijf tot zeven procent..
Wat zijn de gevolgen van de lagere uitgaven voor communicatiebureaus en mediabedrijven?
Het wordt moeilijk. Dat bleek uit ons laatste brancheonderzoek van november. Tot oktober konden de meeste digitale bureaus en mediabedrijven hun personeel behouden. In oktober zei een derde echter dat ze uit kostenoverwegingen personeel moesten ontslaan. Bij adverteerders was dat 28 procent. In totaal hadden alle bedrijven echter nog ongeveer 80 procent van het personeel in dienst dat ze hadden voordat de oorlog begon. 26 procent van het bureaupersoneel werkt nu op afstand vanaf andere locaties en 18 procent is zelfs naar het buitenland verhuisd. Bij adverteerders is de situatie vergelijkbaar.
Om op de hoogte te blijven, hoe belangrijk is nieuws op dit moment en zie je veel desinformatie?
Nieuws speelt een uiterst belangrijke rol. Telegram-kanalen en de accounts van officiële instanties op sociale netwerken worden het meest gebruikt. Daarnaast is ook het nieuws en de reacties op de nieuwssites erg belangrijk. Tegelijkertijd wordt er ook een hoeveelheid misinformatie verspreid door de Russische kant. Het is moeilijk te bepalen wat waar is en wat niet. Als ik van verschillende accounts nieuws ontvang met dezelfde kernboodschap, is dat een teken van een geplande desinformatiecampagne. Als adverteerder kan ik het ontcijferen, maar voor gewone burgers is het vaak moeilijk om de waarheid te zien. Daarom is desinformatie in deze tijden een groot probleem - voor ons allemaal.
Dit is een verkorte versie van het interview. Het originele interview vind je hier.